Од почетних стотину милиона „Спаситељ света” (Салватор Мунди), слика Леонарда да Винчија, достигла је прошле године четвороструко већу суму на аукцији, поставши тако најскупље продато уметничко дело икад. Иако је пре, али и уочи саме аукције било опречних мишљења о аутентичности дела, све сумње су развејане бомбастичним насловима у светским медијима о астрономској цифри за коју је продато дело славног сликара. Данима, па и месецима медији су се бавили тиме како је једно дело достигло толику цену, као и да ли ће то покренути лавину нових рекорда.
Међутим, након што се слегла прашина, сада се поново доводи у питање аутентичност дела. Метју Ландрус, стручњак за Леонарда да Винчија и историчар уметности, верује да је већину слике урадио уметников асистент у атељеу Бернардино Луини чија се дела, иначе, на аукцијама продају за нешто више од милион долара.
„Ово је Луинијева слика. Када се упореде различите слике Леонардових ученика, схватите да тако слика само Луини”, казао је за „Гардијан” Ландрус.
Британски стручњак сматра да је од пет до 20 одсто слике урадио Леонардо, док је „главни аутор” Луини. Ландрус, који ради на Волфсон колеџу на Оксфорду, ову тврдњу износи и у књизи „Leonardo Da Vinci” која ће бити објављена наредног месеца, а заправо је проширено издање исте књиге из 2006. године.
Овај стручњак уверен је да може да докаже да је већину слике урадио Луини. За то је, како истиче, довољно да се само упореде остале Луинијеве слике са „Салватором Мундијем”. Назива га једним од двојице најталентованијих Леонардових асистената у атељеу и додаје да се, користећи традиционални речник, може казати како је „`Салватор Мунди` слика из Леонардовог атељеа”.
Са њим се, донекле, слаже и његов немачки колега. Франк Зелнер са Универзитета у Лајпцигу сматра да је дело заправо „производ високог квалитета настао на једној од Леонардових радионица”. Зелнер допушта могућност да је слика настала и касније. И мишљење Чарлса Хоупа, стручњака за италијанску ренесансу, иде у прилог овој тези, јер наглашава да „Леонардове слике изгледају сасвим другачије”. „Недостатак већег натурализма и комплексности држања”, који су иначе присутни у опусу да Винчија, за Мајкла Дејлија, још једног ликовног стручњака из Велике Британије, указују на то да ово није његова слика.
„Гардијан” се позива и на своје изворе у самом Лувру чији стручњаци, наводно, такође сумњају да је у питању дело Да Винчија.
Слика ће од 18. септембра бити изложена у испостави Лувра у Абу Дабију, а наредне године планирано је да буде уврштена у велику изложбу Леонарда да Винчија у париском музеју.
Дело је, подсетимо, рађено у уљу на дрвеној подлози и приказује Исуса Христа који у левој руци држи кристалну куглу, док десном, подигнутом, благосиља. Иако је слика, која је била у изразито лошем стању, са неколико накнадно додатих слојева боје, деловала као копија, стручњаци Метрополитен музеја, уз еминентне сараднике из Велике Британије и Италије, потврдили су њену аутентичност пре неколико година. Да Винчијева слика из 1500. године најпре је била у власништву енглеског краља Чарлса Првог, да би јој се изгубио сваки траг. У јавности се појавила поново у 19. веку када ју је купио један британски колекционар и то као дело управо Луинија. Половином прошлог века, тачније 1958. године, продата је, такође на аукцији, као дело Ђованија Болтрафија, још једног од Да Винчијевих ученика, за суму од само педесетак долара. Након што је слика представљена јавности 2011. у лондонској Националној галерији, стручњаци су били скептични да је у питању дело италијанског сликара. Упркос свему, прошлог новембра продата је за 450 милиона долара на аукцији у њујоршком „Кристију”.