недеља, 16.12.2018. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 23:46

Сумње у аутентичност „Спаситеља света”

Стручњаци поново тврде да најскупља слика икад није дело Леонарда да Винчија, већ његовог ученика
Аутор: Ј. К.петак, 10.08.2018. у 09:14

Од почетних стотину милиона „Спаситељ света” (Салватор Мунди), слика Леонарда да Винчија, достигла је прошле године четвороструко већу суму на аукцији, поставши тако најскупље продато уметничко дело икад. Иако је пре, али и уочи саме аукције било опречних мишљења о аутентичности дела, све сумње су развејане бомбастичним насловима у светским медијима о астрономској цифри за коју је продато дело славног сликара. Данима, па и месецима медији су се бавили тиме како је једно дело достигло толику цену, као и да ли ће то покренути лавину нових рекорда.

Међутим, након што се слегла прашина, сада се поново доводи у питање аутентичност дела. Метју Ландрус, стручњак за Леонарда да Винчија и историчар уметности, верује да је већину слике урадио уметников асистент у атељеу Бернардино Луини чија се дела, иначе, на аукцијама продају за нешто више од милион долара.

„Ово је Луинијева слика. Када се упореде различите слике Леонардових ученика, схватите да тако слика само Луини”, казао је за „Гардијан” Ландрус.

Британски стручњак сматра да је од пет до 20 одсто слике урадио Леонардо, док је „главни аутор” Луини. Ландрус, који ради на Волфсон колеџу на Оксфорду, ову тврдњу износи и у књизи „Leonardo Da Vinci” која ће бити објављена наредног месеца, а заправо је проширено издање исте књиге из 2006. године.

Овај стручњак уверен је да може да докаже да је већину слике урадио Луини. За то је, како истиче, довољно да се само упореде остале Луинијеве слике са „Салватором Мундијем”. Назива га једним од двојице најталентованијих Леонардових асистената у атељеу и додаје да се, користећи традиционални речник, може казати како је „`Салватор Мунди` слика из Леонардовог атељеа”.

Са њим се, донекле, слаже и његов немачки колега. Франк Зелнер са Универзитета у Лајпцигу сматра да је дело заправо „производ високог квалитета настао на једној од Леонардових радионица”. Зелнер допушта могућност да је слика настала и касније. И мишљење Чарлса Хоупа, стручњака за италијанску ренесансу, иде у прилог овој тези, јер наглашава да „Леонардове слике изгледају сасвим другачије”. „Недостатак већег натурализма и комплексности држања”, који су иначе присутни у опусу да Винчија, за Мајкла Дејлија, још једног ликовног стручњака из Велике Британије, указују на то да ово није његова слика.

„Гардијан” се позива и на своје изворе у самом Лувру чији стручњаци, наводно, такође сумњају да је у питању дело Да Винчија.

Слика ће од 18. септембра бити изложена у испостави Лувра у Абу Дабију, а наредне године планирано је да буде уврштена у велику изложбу Леонарда да Винчија у париском музеју.

Дело је, подсетимо, рађено у уљу на дрвеној подлози и приказује Исуса Христа који у левој руци држи кристалну куглу, док десном, подигнутом, благосиља. Иако је слика, која је била у изразито лошем стању, са неколико накнадно додатих слојева боје, деловала као копија, стручњаци Метрополитен музеја, уз еминентне сараднике из Велике Британије и Италије, потврдили су њену аутентичност пре неколико година. Да Винчијева слика из 1500. године најпре је била у власништву енглеског краља Чарлса Првог, да би јој се изгубио сваки траг. У јавности се појавила поново у 19. веку када ју је купио један британски колекционар и то као дело управо Луинија. Половином прошлог века, тачније 1958. године, продата је, такође на аукцији, као дело Ђованија Болтрафија, још једног од Да Винчијевих ученика, за суму од само педесетак долара. Након што је слика представљена јавности 2011. у лондонској Националној галерији, стручњаци су били скептични да је у питању дело италијанског сликара. Упркос свему, прошлог новембра продата је за 450 милиона долара на аукцији у њујоршком „Кристију”.


Коментари5
d4425
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Nikola Savic
Naravno da nije Leonardo, Leonardo da Vinci nikad nije ovako slikao. Nema nikakve Veze sa Leonardom. Jos jedna prevara Prijatno
Sasa Trajkovic
Delo je prodato javno na aukciji poznate aukcijske kuće a da pritom nije potvrđena autentičnost samog dela veoma NE profesionalno... naime u labaratoriji se lako može skeniranjem i hemijskom analizom utvrditi datirati vreme nastanka slike... Leonardo je nažalost NE tipični predstavnik Renesanse koji je jako malo slika završio tako da misterija ostaje misterija ali umetnost u suštini i jeste opsena- iluzija i jedna velika misterija pa ko verje ... neka mu je?!
Петар,ЗАГРЕБ.
Ја као лаик видим: Да је модел Спаситеља у женским аљинама и да ми је требало времена да схватим да је на слици мушкарац. Друго,видим да је за модел Спаситеља била иста особа као и за Монализу,а како неки тврде да је Монализа аутопортрет самог Леонарда,ондак биће да је он сликао обје слике. Из ове двије слике види се да је Леонардо сигурно биа транвесиста,а можда ,како наш народ говори у Далмацији и гузич.р. А како је Вук за основу српског књижевног језика узео,како је сам река,простонародни језик,ондак молим да ми читатељство опрости овај простаклук. Молим . Ову анализу без мог одобрења не могу користити одређени покрети за пропаганду својих ,шта,чега,шутим,да неби добио прекршајну пријаву.
aleksandra
'aljine su gosparske , a mami slici (ne zaboravimo da je zacet Duhom svetim, ko jaje jajetu. mona liza nema obrva sto je dokaz da je u pitanju portret ortodoksne jevrejke pa mozemo da ustvrdimo da je monaliza/djokonda zapravo portret Bogocovekorodicin a ovo je Sin Njen. sam model koji je posluzio leonardu bila je zena ne narocito bogata ali tako vazna i ugledna da ju je ispratio na onaj svet citav grad. nama ostaje da se pitamo da li je leonardo hteo da kaze da je potomak svete loze ? ..... a kad smo vec kod guzi.a da kazemo da ih od velikih slikara tog vremena samo mikelandjelo nije cenio (zato se i danas prica anegdota da je na : ,,Buona sera Buonaroti!" odgovarao sa : ,,Buona sera culi rotti!" : ) i za "the ende" petre, kako i Vuka pomenu, da dodam jos da se valja setiti kako su se u dubrovniku, da ne kazem raguzi, jednom prilikom kongrigali da liberaju madre lingvu shtranijeh parola :D :D :D
Препоручујем 14
aleksandra
ne moze biti lunijeva nikada.lunijevi potezi cetkom su tvrdi za razliku od davincijeve tehnike.... ovakve izjave po medijima vise sluze tome da se manipulise cenom i da se odvrate potencijalni kupci, pa i lopovi, narocito kada je vlasnik nezainteresovan za prodaju, nego sto imaju ikakvu strucnu tezinu ... razne izjave po medijima svih vrsta a iz citavog sveta vise su proizvod robno-novcanih odnosa, da tako kazem, nego sto su odraz necije strucnosti ili strucnog kapaciteta. ozbiljne ekspertize placaju se ,,suvim zlatom" i svakako, a opet nazalost, nisu skoro nikada publikovane iako bi u siroj javnosti itekako bilo interesovanja ....

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб Правила о приватности

Developed by: NewTec Solutions & TNation

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља