понедељак, 19.11.2018. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 23:43

Изложба наивног сликарства

У галерији Историјског архива у Панчеву први пут пред публиком радови Зузане Халупове, Мартина Јонаша, Јана Хусарика и Јана Књазовица, најзначајнијих сликара школе наивног сликарства из Ковачице
Аутор: Олга Јанковићсубота, 18.08.2018. у 22:00
Мартин Јонаш, Кукурузи

Панчево – „Сликари из Ковачице почели су да се баве наивним стваралаштвом захваљујући једном Панчевцу, академском сликару Стојану Трумићу. Наиме, он је 1952. године, приликом посете првој изложби радова, посаветовао самоуке сликаре да не копирају друге ауторе и пресликавају разгледнице, већ да сликају нешто ново, нешто своје, што виде и осећају. Они који су му поверовали кренули су путем наиве коју данас познаје читав свет”, речи су историчарке уметности Јармиле Чендић на отварању изложбе „Четири великана ковачичке наиве”, никад у јавности виђених платна Зузане Халупове, Мартина Јонаша, Јана Хусарика и Јана Књазовица, која је из махом приватних колекција сакупило Удружење грађана и сликара Ковачице и изложило у галерији Историјског архива у Панчеву.

Први који је послушао искусног колегу Трумића био је Мартин Јонаш који је сликао јасно и једноставно и увек монументалног сељака, великих шака са свакодневном муком. Плаве нијансе словачких кућа, жуте и наранџасте сунцокрета, клипова кукуруза и бундева, зеленило равнице и руменило сунца натопили су његове пределе и обавијају његове познате ликове. Мартин је знао да се поред уља на платну лати оловке и цртежа, те је на међународној изложби награђен Златном медаљом заједно са једним Далијем и Гутузом, а пет његових радова отиснуто је у злату и уврштено међу најбоље графике света.

А шта рећи о Зузани Халуповој чије слике су опчиниле свет. Већ у раној младости испољила је уметнички таленат израђујући ручне радове ведрих и свежих боја компоноване ванредним естетским осећајем. Прву слику уљаним бојама насликала је 1964, а први пут самостално излагала већ четири године касније у Дубровнику. Своју „Зиму”, чувено ремек-дело на ком верно приказује живот у свом селу, поклања Уницефу као свој прилог сиромашној деци у свету, а ова организација штампа два милиона божићних честитки са истим мотивом. Зузана није имала своје деце, али је зато на својим сликама створила свет у којем су деца, пуна оптимизма и среће централна тема, те су је са пуним правом звали „мама Зузана”.

Стваралаштво Јана Хусарика обележила је у сликарству неуобичајена тема – жеђ. Његову родну Падину од давнина је мучио недостатак воде и то постаје централни мотив његових слика, али и универзални симбол – жеђ и телесна и духовна, жеђ за љубављу, бољим животом… У његовим крајолицима често леже разбијени ћупови и сува бурад, доминира црвена боја, као израз летње жеге и суше уз подлогу од распуцале исушене земље, а Падина па и читав Банат фантастично постају на његовим платнима и локација древне Троје.

Једна од четири поштанске марке из познате серије „Југословенска уметност” посвећена је ведрој композицији „Дечији плес” ковачичког сликара Јана Књазовица који је читав сликарски опус посветио приказивању живота и обичаја сељака у словачком селу. Слике на којима су гајдаши, рибари, чергари, сељаци упослени на њивама, прве бразде од пролећа до јесени, њихова весеља и невоље, обишле су галерије у земљи и иностранству. Књазовиц је пронашао свој облик куће, дрвета, човека и животиње и обојиће их и плавом, црвеном или љубичастом бојом. Код њега се земља и небо стапају, а људи и животиње лебде, те критичари оцењују да је дубока љубав и узнемиреност његовог срца подарила завичајним пределима нестварну димензију.

„Пред Панчевцима су четири најзначајнија и највећа сликара наиве у Ковачици којима на овај начин одајемо почаст. Збирка је раритетна, овде су дела стара и шездесетак година, а први пут су пред публиком захваљујући колекционарима који су имали вољу да нам их уступе. То је највеће благо Ковачице, четири доајена која су завршила тек неколико разреда основне школе, али су њихове слике утемељиле један нови правац, а јужнобанатско село сместиле на карту светске наивне уметности” каже за „Политику”, Бошко Недељков, председник удружења „Наива арт култ”

Ова изузетна изложба, која је као пројекат реализована уз финансијску помоћ Секретаријата за културу и информисање АП Војводина, даље путује у Смедерево и Бечеј.


Коментари0
00639
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб Правила о приватности

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља