петак, 21.09.2018. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 20:01
Шта и колико читамо лети

Како преживети пролупале родитеље

Девојке опуштају љубавни, а момке историјски романи
Аутор: Катарина Ђорђевићсубота, 18.08.2018. у 22:00
(Фото А. Васиљевић)

Када је популарна модна блогерка Зорана Јовановић, алијас Зоранах, постала највећа звезда Београдског сајма књига 2015. године, захваљујући свом приручнику за лепоту под називом „Живот и стил”, који је био један од десет најпродаванијих штива на сајму, сви су били изненађени сем – књижара. Они знају да су млади одавно одустали од великана писане речи – „Ану Карењину” заменили су књигом „Зашто се мушкарци жене кучкама”, уместо „Отела” купују „Како дресирати сопственог мушкарца”, „Ромеа и Јулију” заменили су нови класици типа „Окрени нови лист: Како да заборавиш бившег дечка – радна свеска са вежбанком”... Уместо књиге „На Дрини ћуприја” они радије купују приручник „Како да преживим пролупале родитеље”, „Бановић Страхиња” им је мање занимљив у поређењу с књигом „Дванаест лажи које жене говоре мушкарцима”, „Отело” губи трку с књигом „Свако је нормалан док га не упознаш”, а популарне „Сеобе” су капитулирале пред књигом „Пронађите своју звезду водиљу”...

Ово су само неки од наслова књига који постижу вртоглаве тираже, а ако је веровати искуству књижара, велики број наших младих суграђана покушава да пронађе одговоре на ова питања међу страницама књига „самопомоћи”, због чега многобројни „уџбеници” популарне психологије достижу вртоглаве тираже. Психолози објашњавају да велико интересовање младих читалаца за „какопедије” различитих врста јесте разумљиво – уз живот се не прилаже упутство за употребу, на венчању нико не поклања приручник како да се брак који почиње смехом и пољупцима не заврши у сузама, а уз радну књижицу  не добија се приручник како постати омиљени колега и за пет година стићи до менаџмента фирме...

Утиске књижара деле и библиотекари који свакодневно раде са читаоцима у Библиотеци града Београда.

„Девојке воле оно што се колоквијално назива лаким штивом, у оквиру кога предњачи жанр љубавног романа, као и наслови популарне психологије. Припадници мушке популације рађе читају историјске романе, биографије, као и дела из области филозофије. Што се белетристике тиче, млађа популације углавном је заинтересована за епску и научну фантастику, док нешто старији корисници радије бирају класичну књижевност или биографије. Међутим, и једни и други заинтересовани су за тренутно актуелне наслове, а под тиме се подразумевају актуелни добитници домаћих и светски књижевних награда – Нинове, Нобелове или Букерове”, истичу запослени у позајмном одељењу Библиотеке града Београда.

Осим књига из популарне психологије, млади највише читају и купују куваре и – приручнике за дијету. Београдски књижари потврђују да се и тзв. водитељска литература високо котира на скали њиховог интересовања, па књиге које потписују Мирјана Бобић Мојсиловић, Јелена Бачић Алимпић, Весна Дедић екс Милојевић, Сања Маринковић и Вања Булић достижу завидне тираже. У најврелијем годишњем добу, припаднице лепшег пола најчешће купују „љубиће”, а младићи пазаре „кримиће”. Услов је да романи имају што једноставнији заплет и да се мозак претерано не загрева када је на снази наранџасти метео-аларм, односно да читалац већ на крају другог поглавља може да наслути да ли је батлер убица и хоће ли се медицинска сестра удати за лекара челично сивих очију...

Велико интересовање младих за књиге популарне психологије је планетарни, а не само национални феномен. Књижевни аналитичари констатују да се у САД сваке године појави око 2.000 нових наслова из области самопомоћи, који младе читаоце упућују како да се изборе с вишком килограма, патњом након раскида везе, мањком самопоуздања, стресом због губитка посла, а неке од ових књига налазе се на листи бестселера већ неколико деценија, као што је један од „буквара” популарне психологије „Пут којим се ређе иде”, аутора Скота Пека, и „Мој систем успеха”, који потписује Оскар Шелбах, и „Мушкарци су с Марса, а жене с Венере” Џона Греја.

Психолози у шали кажу да ове књиге представљају брзу храну литературе и подилазе смањеној концентрацији и површним интересовањима „миленијалаца”. Припадници ове генерације углавном не читају књиге и часописе, погледају понеки 3Д филм или ријалити шоу, јер живе у селебрити култури у којој свако може бити звезда и живети Ворхоловски сан. Бројна социолошка истраживања која су рађена у нашој земљи сведоче да популарност књига и традиционалних медија, односно новина и телевизије, све више опада међу младима, а најмања је међу припадницима генерације рођене након 2000. године. Они су први који су рођени у потпуно компјутеризованом свету и за њих је виртуелни свет од једнаке важности као и онај у коме се физички налазе, а мобилни телефон је њихово друго ја. Распон њихове пажње износи осам секунди, па књига не може да задржи њихово интересовање на дуге стазе.

Истраживање Кровне организације младих Србије показало је да 98 одсто младих свакога дана проводи неколико сати дневно на интернету – просечна млада особа је онлајн три сата и 37 минута. Професори књижевности истичу да су нове технологије неки од главних криваца за смањено интересовање деце за књигу, због фаталног дејства видео-игрица и друштвених мрежа на њихову пажњу. Они подсећају да је обавезна лектира некада бројала преко десет књига, а данашњи ђаци током школске године морају да прочитају свега три-четири књиге.


Коментари2
04029
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Bane L.
Nekada je bilo "reci mi šta čitaš i reći ću ti kakva si osoba". A danas? Danas je dobro da mladi uopšte nešto čitaju.
stanislavsr
Jadna deca koju zatupljuju ovakvi "autori". Većina njih nema ama baš nikakve veze niti kvalifikacija u oblasti o kojoj izdaju "kako..." knjige. Najobičnija lakovernost došla sa one strane Atlantika. Ne dajte deco da vas ovakvi likovi prave debilima. Znate vi i zašto i kako, živite svoj život i stičite svoja iskustva. Te glupe knjige su čist biznis da se na brzinu uzme neka para.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља