понедељак, 01.03.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа
уторак, 21.08.2018. у 15:35
ОВЕРАВАЊЕ КАРАТА У ЈАВНОМ ПРЕВОЗУ

Валидираш телефон па се возиш

Код већине и даље је живо сећање на апаратиће у које су се убацивале и бушењем оверавале папирне карте
(Фото Д. Јевремовић)

– Фебруара 2012. зумбалице наследили валидатори на којима се сада оверавају „бусплус” карте, мобилни телефони и платне картице Да је неко пре седам, осам година Београђанима рекао да ће осим карата, у наредних десетак година, у возилима јавног превоза, „оверавати” и мобилне телефоне и платне картице, већина би вероватно рекла да се тај неко шали. Многи се, вероватно, сећају слике из јануара 2012. када су данима у редовима на Теразијама житељи престонице чекали како би извадили прве пластичне картице за вожњу. Оне су тог фебруара у историју послале дневне папирне карте које је издавао ГСП „Београд”, а које су се поништавале убацивањем у метални апаратић и бушењем. У историју су тад послате и старе месечне карте.

Папирни и пластифицирани „бусплус” је 2012. био само прва у низу иновација у плаћању и оверавању карата у јавном превозу.

Персонализоване картице

Да би и даље могли да остваре право на месечну карту, јануара 2012. суграђани су морали да изваде персонализовани „бусплус” са сликом и подацима о кориснику.

Персонализовани „бусплус” данас морају да имају сви који свакодневно користе превоз, а не желе да се шверцују – од оних који имају право на бесплатну и повлашћену вожњу до оних који плаћају пуну цену месечне карте. Вађење ове картице за шта је, у зависности од категорије, потребна одговарајућа документација, стаје 250 динара и важи три године од дана издавања. Од пролећа прошле године власници ове картице могу да допуне и посредством интернета на сајту „Бус плуса”. За већину категорија могуће је купити и годишњу допуну чија је цена једнака збиру 11 месечних допуна.

Неперсонализоване на допуну

Откако је уведен „бусплус” користе се неперсонализоване пластичне картице које важе три године откако се први пут активирају. Овај „електронски новчаник” може да се допуњује неограничено при чему је максимални износ једне трансакције 2.500 динара, а максималан тренутни износ на картици 5.000. За сваку допуну од 900 динара или више, на картицу се уписује додатних 100 динара. Неперсонализованом пластичном се данас плаћа временска карта за једну особу или више њих у све четири градске зоне. Када се оверава, са ње се скида кредит. Да ли ће бити скинуто минималних 89 динара, колика је тренутна цена временске, или више, зависи од тога у коју зону се путује и за колико путника се карта оверава. Ако приликом прве валидације путник не одабере зону, кредит ће бити скинут за зону у којој се возило налази у том тренутку. Препорука путницима је да временску карту која важи 90 минута оверавају у сваком возилу у које уђу у том периоду. Уколико путник вожњу започне у последњем минуту важења временске карте, може да је заврши, али само ако чекира картицу на валидатору. Ове картице коштају 250 динара. Неперсонализоване дневне

Једнодневне, тродневне и петодневне су једине папирне „бусплус” картице. Намењене су пре свега туристима. Оне се купују на киоску и почињу да важе од тренутка куповине. И ова картица мора да се овери приликом сваког уласка у аутобус. Суграђани и туристи осим броја дана могу да бирају и да ли желе да купе ове карте само за прве две зоне или за све четири. Цена саме картице је 40 динара, а један дан вожње у првој и другој зони кошта 250 динара.

Телефонска карта

Највећу забуну, када је реч о плаћању и овери карата у јавном превозу, чини се, унело је плаћање мобилним телефоном. Ова могућност заживела је крајем 2015. и од тада њу могу да користе власници МТС бројева и паметних телефона који подржавају НФЦ технологију (краткодометна технологија бежичне комуникације). Да би „оверили” мобилни на валидатору, путници би требало да провере да ли њихов телефон подржава НФЦ технологију, а онда да из „Гугл продавнице” преузму апликацију „МТС центар” и у оквиру ње одаберу услугу „Бус плус”. У падајућем менију онда се бира временска карта и жељена зона, после чега се бира опција „купи”. Када оператер пошаље потврду о куповини карте, задња страна телефона се прислања на валидатор да би се карта и очитала. Цена ових карата је иста као и оних које се плаћају неперсонализованим „бусплусом” и наплаћује се скидањем кредита припејд корисницима и увећавањем задужења онима који су на постпејду.

Платне картице

Почетком ове године на валидаторима су почеле да се оверавају и бесконтактне платне картице „мастеркард” и „маестро”. Као и и „бусплус”, и платне морају само да се прислоне на валидатор да би се очитале. Исти начин валидирања важи и за путнике који поседују ове картице у дигиталној форми – они једино морају да прислоне телефон на валидатор. Када се промене возила у току 90 минута, и платне картице морају да се валидирају поново ако се промени возило, али се кредит неће скидати све док не истекне 90 минута. Једина разлика је што временска карта плаћена платном картицом кошта 98 динара.

Карта код возача

И даље постоји скупља старија варијанта – куповина карата код возача. Ову опцију најчешће користе шверцери када уоче контролу, а та карта за прву и другу зону заједно, као и понаособ за трећу и четврту, кошта 150 динара. Најскупља је за све четири зоне и таква карта стаје 400 динара. Она се, за разлику од осталих, не валидира.

Коментари1
913aa
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Мунгос
Ми смо осамдесетих имали поништиваче карата какве сад имају Немци. И ти нам нису ваљали него смо ставили ове нове (можда и 200 пута скупље). Зато нам је градски саобраћај остао на нивоу Авганистана.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

logo

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља