недеља, 23.09.2018. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 20:23

Микија и Пају из излога преселили на први спрат

Спорни рад у Културном центру Србије у Паризу нико од надлежних није видео пре постављања, јер није ни био у визуелној документацији приложеној уз конкурсни материјал
Аутор: Јелена Церовинауторак, 21.08.2018. у 22:00
Уметничка инсталација или провокација: спорни рад у излогу КЦ у Паризу (Фото: Фејсбук)

После буре која се дигла у српској јавности, али и нашој дијаспори у Француској, по налогу Министарства културе, Мики Маус и Паја Патак су из излога српског Културног центра у Паризу премештени на први спрат ове институције. Они су и даље део колективне изложбе „Крај и почетак” младих српских вајара и кустоскиње Ксеније Маринковић и стајаће у Културном центру до 31. августа. На месту Паје и Микија сада се налази апстрактна скулптура од метала.

Дизнијеви јунаци, постављени у положај који асоцира на сексуални чин, изазвао је згражавање дела јавности и узбуркао духове, а у Министарству културе тврде да, иако је реч о изложби која је добила њихово „зелено светло”, одговорност за то што се спорни рад уметника Милорада Стајчића нашао у излогу – сносе кустос и директор Културног центра. „Не улазећи у простор слободе уметничког концепта, Министарство културе и информисања сматра да таква врста садржаја није прикладна за КИЦ у Паризу и представљање једне државе у свету”, стоји у саопштењу овог министарства.

Пројекат уметничке групе „Димензија” прошао је на конкурсу министарства, односно добио је зелено светло Програмског савета Министарства културе, а комисија је у својој одлуци навела да „пројекат има висок степен репрезентативности на међународном плану и доприноси разумевању идеје и језика савремене уметности младих аутора из Србије”. 

Испоставило се да је проблем што нико није видео овај рад, па ни Програмски савет, јер није био у „визуелној документацији приложеној уз конкурсни материјал”.

Како за „Политику” објашњава Јагода Стаменковић, начелник Одељења за међународну сарадњу и европске интеграције у култури, овај рад се „случајно није нашао у документацији”. „Не бежимо од одговорности, али јако је тешко испратити све у тројној организацији – Министарство културе, Програмски савет министарства и на крају актери, уметници који реализују изложбу. Та координација би можда требало да буде мало другачија. Са удаљености од две хиљаде километара јако је тешко знати шта је неко понео. Директор Културног центра је био на лицу места, ми нисмо, није ни Савет”, каже наша саговорница уз опаску да је немогуће тражити комплетну визуелну документацију за неку изложбу. Она, такође, наглашава да би ипак и поред свих критика требало имати у виду и перцепцију уметника. А на питање да ли то значи да згражавање дела јавности овим радом не значи да је таква реакција и оправдана, она одговара потврдно.

Директор Културног центра Радослав Лале Павловић каже за наш лист да је већ навикао да буде дежурни кривац. Према његовим речима, изложба је одлична. „Перцепција је овде сасвим другачија него у Србији. Нико се овде није жалио, нити протестовао нити писао. Посета је изузетна, било је ту и кикотања и групних фотографисања”, каже Павловић, а на прозивку из министарства одговара: „Шта је требало? Да изигравам Удбу за оно што стиже из Србије, да кажем ово може, ово не може. Ја сам схватио да неко мора да буде крив, за нешто за шта не треба никога оптужити. Што би они кривили међусобно једни друге кад имају мене. При томе моја сарадња са Министарством културе је беспрекорна и очигледно су натерани да нешто ураде”, истиче директор Културниг центра.

У одбрану овог рада устао је Предраг Аздејковић, председник Геј- лезбијског инфо-центра који је оценио да Министарство културе цензурише уметност и дискриминише ЛГБТ популацију и тражи враћање рада у излог. Аздејковић најављује да ће, уколико се то не деси, поднети тужбу против Министарства културе. Ово министарство,  каже, није реаговало на друге „непримерене” садржаје „све до сада када скулптура има геј елементе”.

Тончев: МСП је надлежан само за логистику

Реагујући на дешавања у Паризу, Ивица Тончев, државни секретар у Министарству спољних послова, каже за „Политику” да МСП у координацији са Министарством културе координира рад Културног центра. Он истиче да програмске садржаје у потпуности дефинише и одређује Министарство културе док је МСП надлежан за логистику и омогућавање несметаног рада центра. „Имајући у виду реаговање дела јавности поводом артефакта који је изазвао контроверзе Министарство културе је као надлежна институција за изложбе и манифестације у КЦС наложило повлачење артефакта који није био део одобрене визуелне документације”, каже Тончев.


Коментари16
37dad
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Bane L.
Danas svaka šuša sebe zove umetnikom. U stvari obična dekadencija u potrazi za skandalima ne bi li razbili monotoniju vlastitog života. Posledice nisu bitne.
nikola
miki-paja, miki-paja, shilja, belka, belka, belka, cista umetnost
ljubica
Za izlog nisu. A nisu ni za prvi sprat. Vise su za toaletne prostorije. Tamo s eovakve radnje obavljaju.
BORKO
ZA OVU UMETNIČKU KREACIJU NAĆI ADEKVATNO MESTO. ZASLUŽUJE.
Milos
Kolika frka oko jednog dobrog umetnickog dela! Ljudima ne smeta to sto se na TV-u prikazuju eksplicitne scene seksa na raznim farmama i zadrugama, a ovaj umetnicki koncept se satanizuje do nevidjenih razmera. Mica je poznat umetnik, ima neverovatno dobre ideje i predstavio je koncept savremene umetnosti u veoma blagom obliku. Miki i Paja kao bespolna bica stavljeni su u ovu pozu da bi se rugali savremenom drusvu, i to je ispravno stavljeno u izlog naseg Kulturnog centra u Parizu. Smesno je sto o umetnosti pricaju ljudi koji nikad u zivotu nisu naslikali nista vise od cica-glise, a sada ovo koriste da bi kao "branili kulturu". Smesno i jadno.
Marina R.
@ Milos Pa, mnogi od nas ni zgrade i mostove ne znamo da sagradimo, ali umemo laicki da procenimo dal' ce oba da se sruse i da li su izgradjeni na klizistu. Isto vam je i sa ovim takozvanim umetnickim delom, samo ovde je umnim ljudima (vecini komentatora) jasno da se ovde radi o promociji seksualizacije detinjstva svih nas koji sad imamo oko 30tak godina. Veoma tuzno. I jos nesto. Dokle god ima zena, bice i dece, nece biti takozvanih bespolnih bica.
Препоручујем 14
Milos M
Slobo, zasto uopste komentarises nekog ko je u drugoj recenici koju je napisao stavio znak jednakosti izmedju rijalitija i umetnosti?
Препоручујем 10
Прикажи још одговора

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља