петак, 21.09.2018. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 15:18

Полетела „сова”

​Једномоторни авион, нискокрилац, четворосед има најмодернију дигиталну опрему, спреман је за летове у свим условима и намењен за обуку, селекцију, спортско и туристичко летење
Аутор: Олга Јанковићчетвртак, 23.08.2018. у 21:31
(Фото Танјуг)
Пилот Зоран Шпановић у новој летелици (Фото: О. Јанковић)

Панчево – Први утисци изузетни, леп лет, а „птица” прелепа. Авион изнад очекивања, на трагу „утве” 66 и 75, традиција се наставља у пуном сјају. По мом летачком мишљењу, „Утвина” „сова” је летелица изузетних перформанси и пуног комфора, не само за посаду, него и за путнике. Конкурентан, прати нове трендове и предвиђам му лепу будућност. Ово су речи искусног пилота Зорана Шпановића, пошто је са висине од 4.000 фита, после готово једночасовног првог пробног лета током програма испитивања, приземљио нову летелицу панчевачке фабрике авиона.

Као авион опште намене, „сова” је домаћи производ, плод је домаће памети и изашао је „испод чекића” фабрике „Утва авио-индустрија”, која је носилац националног 21Г одобрења организације за производњу, а доласком новог руководства убрзан је рад на оспособљавању и предузети кораци за добијање дозволе за њен први лет.

Реч је једномоторној летелици, нискокрилцу, четвороседу, исте категорије као „цесна пајпер”, с тим што има најмодернију дигиталну опрему и спремна је за летове у свим условима, дању и ноћу. Намењена је за обуку, селекцију спортско и туристичко летење, за авио-такси и панорамско разгледање. Може се користити и за извиђање, аеро-фото снимање, а могла би да понесе и лакше наоружање.

– Авион је модификација „утве 75”, али уз велике промене, има око 90 одсто металне и остатак композитне структуре, опремљен је савременом авиоником, што резултира са мање буке и вибрација у кабини и много бољим комфором и за посаду и путнике. По прелиминарним резултатима првих летова показује и смањење потрошње горива, што значи да је повећан долет авиона, а утиче и на његову брзину у хоризонталном лету – каже Александар Петровић, руководилац Развоја и пројектовања у „Утви АИ”

Програм 41М, познатији као „сова”, финансиран од стране државног предузећа „Југоимпорт СДПР”, трајао је око три године, а у „Утви” се надају се да ће у наредних десетак месеци завршити и сва сертификациона испитивања. Упоредо у фабрици раде на изради алата који ће омогућити и серијску производњу, као одговор на потребе тржишта. „Сова” је комплетан пројекат „Утве”, од пројектовања, преко израде, до испитивања, и на тај начин панчевачка фабрика је показала може да заокружи читав циклус и испоручи производ на тржите, на којем ће се цена ове нове летелице кретати од 250.000 до 350.000 евра, а заинтересовани купци могли би се наћи, по речима стручњака, у читавом свету и зато је следећи задатак прибављање свих сертификата.

Екипа младих инжењера, заједно под руководством СДПР-а, како кажу, изгурала је овај пројекат са колегама који иза себе имају и по четири деценије искуства, направивши синергију у којој настављају традицију српског ваздухопловства.

– Највећи успех је што је овај нови авион пројектовао млади кадар фабрике, наравно, уз подршку нас старијих колега. Вредност овог пројекта је и у томе што су кроз њега обучени да самостално раде, а то је успех „Утве”. За организацију је важно и да јој је после три деценије враћена функција пројектовања и подједнако важна за нас функција испитивања, коју је у последњих тридесет година обављао испитни центар у Батајници, а сада и то раде инжењери „Утве”, уз подршку пилота – оцењује Драган Илић, главни инжењер фабрике. На наше питање може ли „сова” да поправи стање у „Утви” одговара да то потврђује кадар способан за серијску производњу авиона у фабрици, али и да ће у догледно време бити отворен конкурс за младе стручњаке, пре свега инжењере.


Коментари4
28880
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

mladen mladenovic
Ovo je odlicno svi se trebamo da ponosimo tom strucnom osoblju koji, kako rekose nastavljaju tradiciju, verujem i da primenjuju najsavremeniju tehnologiju u smislu poboljsanja kvaliteta. Jedno me ipak iznenadilo koliko ja znam u Srbiji je u upotrebi MKS system sta ce tamo 4000 fita. Sta nebi valjalo da je to napisano u metrima?
Joza
Cessna Pipper? Koliko znam to su dve firme.
Jovan
Nije mi jasno zasto nepise posto je, kako se i posto registruje, posto je hangar ? Posto su piloti i kako se placaju ? : na sat, dan, duze i krace aranzmane.? Koliko bi to kostalo.? To bi sigurno doprinelo vecem interesu za kupovinu .
Милош
Ова прелепа вест ме није изненадила. Још је Краљевина Југославија имала ваздухопловну традицију, која се наставила преко СФРЈ, па сада и Србија. Све честитке конструкторима, инжењерима, техничарима и свим у фабрици УТВА. Ово је заиста прелепа вест. Након година стагнирања и уништавања, дошло је време за опоравак привреде.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља