понедељак, 24.09.2018. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 14:55

Опет стала производња аутомобила у „Фијату”

Годинама упозоравамо да ова фабрика и ми радници немамо будућност без новог модела аутомобила, каже председник Самосталног синдиката у крагујевачком „Фијату” Зоран Марковић
Аутор: Бране Карталовићпонедељак, 27.08.2018. у 22:00
Производне траке мироваће неколико дана (Фото ФАС)

Крагујевац – Само што су се радници крагујевачког „Фијата” вратили са колективног годишњег одмора – ферагоста, производња у овој фабрици јуче је поново обустављена. Траке неће радити читаве ове седмице, а радници су упућени на плаћено одсуство, током којег ће добијати 65 одсто зараде. Повратак на посао очекује се трећег септембра.

Као и много пута до сада, обустава производње у крагујевачкој фабрици аутомобила доводи се у везу са падом потражње за возилима током летњих месеци, али и са планом компаније „Фијат Крајслер аутомобили Србија” за ову годину. Према незваничним информацијама, у првих шест месеци 2018. са крагујевачких трака сишло је око 35.000 рестилизованих „500-Л”. То, практично, значи да овогодишња производња неће премашити број од 70.000 возила, што је четири пута мање од капацитета фабрике.

– Већ годинама упозоравамо да ова фабрика и ми радници немамо будућност без новог модела аутомобила. Не може се опстанак и развој фабрике заснивати само на једном моделу, рестилизованом „500-Л”, који се две године прави у три варијанте – каже за „Политику” Зоран Марковић, председник Самосталног синдиката у крагујевачком „Фијату”.

Несрећа по запослене у крагујевачком „Фијату” још је већа ако се узме у обзир да ће им током плаћеног одсуства зараде бити умањене за 35 одсто. Дакле, примаће око 15.000 динара мање. Иначе, радници крагујевачког „Фијата” примају у просеку 42.500 динара, што је око три пута мање од зараде „Фијатових” радника у Италији.

Уговор са компанијом „Фијат” потписан је септембра 2008. Тада је дефинисано да ће у крагујевачкој фабрици бити ангажовано око 2.400 радника, као и да ће у годинама које долазе бити покренута производња још једног модела аутомобила. До тога, међутим, није дошло, па се производња и данас заснива на времешном „500-Л”, који је почео да се прави средином 2012.

У крагујевачкој фабрици аутомобила својевремено је било упослено и више од 3.000 радника, али је њихов број усклађен са уговорном обавезом, пошто је руководство компаније „Фијат Крајслер аутомобили Србија” средином 2016. донело одлуку да угаси читаву једну производну смену, када је без посла остало око 700 радника.

Због честих обустава рада у крагујевачкој фабрици аутомобила трпе и радници запослени у неколико погона „Фијатових” коопераната, који за време плаћеног одсуства такође добијају ниже плате. То је велика мука за Крагујевац, имајући у виду да од посла у „Фијату”, директно или индиректно, зависи више од 4.000 породица у централном граду Шумадије.

Мука за државу је можда још и већа, јер „Фијат” и даље слови за нашег највећег извозника, упркос томе што пласман „500-Л” на страна тржишта из године у годину опада. Вредност извоза прошле године је била мања од милијарду евра, док је 2013. износила 1,5 милијарди. Не треба, међутим, заборавити да је „Фијат” истовремено и наш највећи увозник.


Коментари5
87a4e
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Bilbija
Citat:"Годинама упозоравамо да ова фабрика и ми радници немамо будућност без новог модела аутомобила, каже председник Самосталног синдиката у крагујевачком „Фијату” Зоран Марковић"... pa projektujte novi model i napravite novu fabriku ... ili cekajte italijane, nemce, francuze da vam smisle model, nadju trziste i obezbede posao...
milan
Ponavlja se sudbina Zastave kad je proizvodnja Juga tu fabriku i unistila. Posle 32 godine 2008 godine je prestala njegova proizvodnja i tada je to bio najprimitivniji automobil u svetskoj automobilskoj industriji. Da li i ovaj auto iz Kragujevca ocekuje sudbinu Juga...
Brad
Nije problem do toga sto je ,,ruzan model". Model nije ruzan, prodaje se najbolje u svojoj kategoriji. Problem je sto je ta kategorija pred izumiranjem iz vise razloga a fabrika u kragujevcu je posebno napravnjena za njenu proizvodnju pa bi menjanje modela zastevalo dodatna-kapitalna ulaganja. Ono sto me sokira je sto italijani iako su prosle godine dosta uvecali profit i sto znaju da se lose prodaje hoce da nam uvale elektro-verziju.
Aleksandar Todorovic
Fakat: model je ruzan. Fiat je jos dovano morao pripremiti fabriku za neki novi model ako mu je stalo do lokacije.
Slavko
Vratite u proizvodnju PUNTA po pristojnoj ceni i fabrika će opet odlično raditi . To je najbolji i najprodavaniji Fiatov auto dostupan svima .
Препоручујем 0

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља