четвртак, 20.09.2018. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 23:53

Грделица грађена без дозволе

Само први пројекат за потпорни зид на Коридору 10 из 2010. добио зелено светло, али по њему није грађено. – Једанаест измена прошло мимо законске процедуре
Аутор: М. Авакумовић, Д. Мучибабићуторак, 28.08.2018. у 22:00
(Фото З. Анастасијевић)

Потпорни зид у Грделичкој клисури, који се недавно обрушио, изграђен је без грађевинске дозволе. Јавност је за јавашлук на најтежој деоници Коридора 10 сазнала из пријаве министарке Зоране Михајловић, у чијем ресору је грађевинска инспекција, а њен посао јесте да контролише да ли се гради према правилима струке и у складу са законом. Тим пре што је реч о инфраструктурном пројекту, који би требало да буде завршен до краја године. Сасвим је извесно да ће тај рок бити прекорачен будући да је извођач радова шпански „Азви” напустио градилиште, с образложењем да нема уговор за додатне радове, а стабилизацију косине на деоници Грделица –Царичина долина преузела је фирма „Интеграл инжењеринг” из Републике Српске.

Десетак дана је прошло од када се зид срушио, а и даље је нејасно ко је одговоран за пропусте који су начињени на овом градилишту. Из пријаве Министарства грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре, која је против 16 инжењера поднета Суду части Инжењерске коморе, може се видети да процедуре нису поштоване.

Надлежни из министарства наводе да немају сазнања да ли је у конкретној ситуацији примењен Закон о планирању и изградњи, када је реч о обавезама извођача радова, стручног надзора и инвеститора о начину обавештавања и доношењу одлука. Они не знају ко је и на основу чега наложио измену пројекта, али је утврђено да никада званично није спроведен поступак за измену главног пројекта и прибављање нове грађевинске дозволе. То практично значи да је потпорна конструкција грађена нелегално. Поставља се питање како је то могуће јер је обавеза републичке грађевинске инспекције да контролише градилиште. Од министарства ни јуче нисмо добили одговор да ли је и када инспекција била на градилишту и да ли је уочила неправилности.

Министарство у пријави упућеној Инжењерској комори инсистира на  утврђивању одговорности извођача радова јер није градио према главном пројекту и измене нису спроведене по закону већ су последица договора између инвеститора „Коридора Србије” и извођача радова. Такође траже и утврђивање одговорности стручног надзора – америчке компаније „Луис Бергер”, коју су „Коридори Србије” ангажовали да штити интересе инвеститора. Та компанија је имала обавезу да упозори извођача и инвеститора да се радови изводе по пројекту који нису одобрили надлежни органи као и да наложи обуставу радова.

Али, будући да су у пријави осим имена одговорних инжењера у „Азвију” и „Луис Бергеру”, наведена и имена пројектаната из Саобраћајног института ЦИП и „Института за путеве”, који су 2010. пројектовали и технички контролисали такозвану косину 2, а према чијем пројекту није грађено, јуче је огласио Милутин Игњатовић, директор ЦИП-а.

– Косина која се обрушила рађена је по другом пројекту за који ЦИП није дао сагласност нити је то од њега тражено. Због тога је потпуно несхватљиво зашто су пријаве поднете против пројектаната ЦИП-а, који нису радили пројекат према коме је грађена косина која се обрушила нити су у њему учествовали на било који начин – тврди Игњатовић.

Нејасно је зашто се нигде не спомињу пројектанти који су изменили првобитни пројекат. У „Коридорима Србије” кажу да је после указивања на недовољну заштиту, почетком 2016. ЦИП-ов пројекат измењен и Грађевински факултет из Београда је урадио нови пројекат. И тај нови пројекат је у међувремену претрпео чак 11 измена услед, наводе у „Коридорима”, неповољних и непредвидивих хидрогеолошких услова.

Грађевински факултет се до сада није оглашавао иако је ових дана прст упиран и у њих. Шефица кабинета декана Бранка Божића рекла је да је одсутан до 6. септембра и да продекани на ову тему неће давати изјаве.

Дмитар Ђуровић, бивши директор „Коридора Србије”, јуче није одговарао на позиве „Политике”, али би занимљиво било да се чује како је инвеститор дозволио толике промене пројекта, зашто није поштовао законску процедуру и да ли се консултовао са фирмом која је контролисала радове. Као и то да ли је на ове проблеме указивао министарству, које је урадило ревизију првобитног пројекта и за њега издало дозволу.

Овоме је сасвим сигурно кумовало то што се за преовлађујући критеријум при избору пројектаната и извођача радова, узимају минималне цене. Последица тога су слаб квалитет пројеката и изведених радова. По истом принципу приликом израде просторног плана и експропријације земљишта, најчешће се узима што мања ширина заштитног појаса поред ауто-пута. Због тога је приликом израде косине, њен нагиб већи од технички савладивог, па при пројектовању и каснијем извођењу, настају овакве ствари. Све су то проблеми о којима се годинама говори, али се мало шта предузима да се нешто промени.


Коментари28
c1615
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Marko
Kad odu penzioneri ostanu direktori onda se to I desava.
Бранко
Апсолутно је у праву констатацијаПредседникаВучића дасе трасе путева воде преко клизишта, а онда ето проблема. Постојале су три варијанте трасе Аутопута, Источна варијанта која се кретала од Грделице источно од Грделичке клисуре преко Власине и спајала код Владичиног Хана, Западна варијанта која је почињала од Лесковца - Вучја па преко планине Кукавица и све до Владичиног Хана и Варијанта кроз Грделичку клисуру, која је и усвојена. Постојала је и стручна експертиза ових варијанти, али је ЛОБИРАЊА због Мотела Предејане, прихваћена ова најгора варијанта. Одатле треба почети истрагу и наћи кривце за садашње стање. Грађење у клизиштима је стављање здраве ноге у трње, а рушење потпорних зидова су последица НАЈГОРЕГ РЕШЕЊА трасе овог дела аутопута. Ово се учи и у Средњој техничкој Грађевинској школи, смер Нискоградња. Ипак су једини кривци инжењери грађевинарства који су ПОСЛУШАЛИ ЛОБИСТЕ И ПОЛИТИКУ, а нису ПОШТОВАЛИ СТРУКУ И НАУКУ.
Горан Т.
Министар Михајловићева је лично обилазила полупразна градилишта и затекла тек пар радника на тим деоницама. Затим је запретила извођачима , не знам чиме. На састанку са извођачима радова на ауто путу им је поручила да се " озбиљно понашају " . У првом случају министарство и министар треба да створе процесе који ће редовно, ако не непрекидно пратити динамику радова и резултате. У другом случају, би процес финансијски приморавао извођаче на поштовање квалитета и рокова. Претње су празне речи. Непостојање грађевинских дозвола, како су новинари Политике утврдили,опет показује на недостатак рада стручних служби министарства. Утуживање пројектаната пре завршене анализе разлога урушавања је знак некомпетентности и непоштовања стандардног процеса анализе проблема. Закључак је да министарство није на висини задатака и да се могу очекивати слични или знатно озбиљнији проблеми. Слање инспекција ће само открити лош квалитет али га неће поправити.
stalno laži i javašluk koji se toleriše
Ministarka da odmah podnese ostavku. Pa ona sve nadgleda non-stop a ne zna da grade bez dozvole? Ma dajte ljudi, molim vas. Mislite da smo svi budale.
Vladimir
Svega mi, ne može ni biti drugačije nego što je uvek u ovakvim situacijama - sve ide od glave, i što je pozicija viša, veća je odgovornost, samo što ovi sa najvećom odgovornošću imaju dosta moći i uticaja i znaju da galame kako bi skrajnuli svoju odgovornost.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља