субота, 22.09.2018. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 10:15

Погинуо приликом пада моторног змаја

Несрећа у близини аеродрома Биково код Суботице догодила се само неколико минута после узлета када је пилот покушао да изведе заокрет
Аутор: Г. Волф, Д. Ивановићчетвртак, 30.08.2018. у 10:05
Моторни змај осетљивији на струјања у ваздуху од авиона (Фото Пиксабеј)

Срђан Џ. (39) из села Бајше крај Суботице смртно је страдао јутрос приликом пада лаке летелице моторни змај, којом је пилотирао у близини аеродрома Биково код Суботице.

„Још се не зна сасвим прецизно зашто је дошло до удеса моторног змаја у којем је погинуо С. Џ.”, рекао је за „Политику” Бранимир Подовац, инспектор Центра за истраживање удеса у саобраћају, после увиђаја.

У моменту када смо се чули са инспектором, он је завршавао узимање изјава од надлежних на аеродрому Биково.

„За сада имамо чињенице да је С. Џ. дошао рано ујутро на обуку. Он је успешно узлетео, али после свега неколико минута ушао је у заокрет и ту је дошло до проблема. Великом брзином ударио је у тле и на месту пада летелице погинуо”, каже Подовац.

Хитна помоћ која је одмах стигла, на њиви у близини аеродрома Биково, могла је само да констатује смрт пилота.

Милан Радојчин, председник Аероклуба „Иван Сарић” из Суботице, потврдио је за „Политику” да је настрадао пилот на летелици моторни змај, али о искуству Срђана Џ. није могао да говори јер га није довољно познавао.

„Несрећа се догодила, како је објављено, у 6.45 часова, а претпостављам да је пилот ово време изабрао јер су метеоролошки услови за летење моторним змајем у том тренутку били најповољнији”, објашњава Радојчин.

Он наглашава да је ова летелица прилично једноставна и до сада се показала као сигурна и безбедна. Међутим, Радојчин подсећа да је моторни змај мали и далеко осетљивији на ваздушна струјања и друге појаве у ваздуху од авиона.

Према речима Жељка Овуке генералног секретара Ваздухопловног савеза Србије, тек по завршетку истраге знаће се тачан узрок несреће.

„Добио сам информацију да је Срђан Џ. уз надгледање инструктора који је био на земљи, летећи моторним змајем ушао у, како ми зовемо, спиралу, односно брзе заокрете. Могуће је да му је позлило, или је изгубио свест што се дешава у спиралним заокретима због јаких центрифугалних сила. Али, то је само нагађање, а тачан узрок удеса показаће истрага надлежних. Чуо сам да је реч о пилоту са малим летачким искуством, али и да је пре несреће инструктор покушавао преко радио-везе да му каже шта да уради. Очигледно га није чуо, претпостављам да му је позлило или је већ био у несвести. То говорим на основу искуства у параглајдингу”, објашњава за наш лист Овука.

Спирални заокрети који се користе приликом летења змаја, како наглашава генерални секретар Ваздухопловног савеза Србије, јако су слични онима који се изводе у параглајдингу.

„Када је реч о правилима она су готово истоветна за змајарство и параглајдинг, иако се ове летелице по изгледу разликују: код змаја пилот је окренут надоле и гледа у земљу, док код параглајдинга седи. Моторни змај се, међутим, разликује од поменутих летелица које немају мотор: пилот моторног змаја седи на седишту и управља уз помоћ полуга”, објашњава наш саговорник.

Код змаја са мотором, каквим је летео јуче страдали пилот, полеће се из равнице, баш као у случају полетања авиона, а са оваквим змајем, како каже Овука, мало је лакше управљати јер у опасној ситуацији може да дода гас, и уз помоћ снаге мотора извуче се из ње.

Према речима нашег саговорника, тешко је говорити колико су учестале ове врсте несрећа.

„Ако имамо и једну погибију годишње – онда је то често. Пре отприлике деценију у једној години било је седам погибија у ваздухопловним удесима. Ми предузимамо све неопходне мере да се то не дешава, али људски фактор је најчешћи узрок који доводи до њих, баш као што је случај и у свим другим врстама саобраћајних несрећа”, наглашава Овука.

Пре више од четврт века у Суботици се десила несрећа приликом пада моторног змаја, у којој су погинуле две особе.


Коментари0
bbc75
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља