субота, 17.11.2018. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 23:54

Патријарси Кирил и Вартоломеј решавају украјинско црквено питање

Ако Цариградска патријаршија изда указ о самосталности Украјинској православној цркви – доћи ће до нових подела у православном свету
Аутор: Миленко Пешићчетвртак, 30.08.2018. у 22:00

Очи православног света су упрте у Истанбул.

Хоће ли поглавар Руске цркве Кирил убедити васељенског патријарха Вартоломеја да одустане од намере да Украјинској православној цркви да самосталност, као што је почетком априла обећао Петру Порошенку?

Исход разговора московског и цариградског патријарха на Фанару о спорном питању давања аутокефалности цркви у Украјини – коју РПЦ сматра својом канонском територијом – може лековито, али и разорно да делује на већ постојеће поделе и расколе у православном свету.

Лампица за узбуну у Московској патријаршији упалила се 28. јула када је поводом обележавања 1030 година од крштења кијевске Русије украјински председник Порошенко Руску цркву директно означио као претњу по националну безбедност земље. На прослави у Кијеву – коју је организовала канонски непризната Украјинска православна црква, на чијем челу је Филарет Денисенко – присуствовао је и изасланик Цариградске патријаршије. Митрополит Француске Емануил је тада поручио да Цариградска патријаршија после четврт века више не може да буде глува и слепа на молбе Украјинске цркве.

Врховна рада и председник Порошенко су се, како преноси агенција Тас, 19. априла обратили цариградском патријарху са молбом да изда указ о аутокефалности Украјинске цркве. Томос (указ о самосталности) наводно је, како преносе поједини грчки црквени портали, већ написан, али се чека да то формално потврди и Свети архијерејски сабор константинопољске патријаршије који заседање почиње већ 1. септембра, дан пошто се Кирил буде вратио из Истанбула у Москву.

Како пише портал „Ватикански досије”, Васељенска патријаршија је у међувремену послала емисаре у све помесне православне цркве да испитају расположење за доношење једне такве веома проблематичне одлуке. Уколико би се начинио такав преседан да Фанар, кршећи црквене каноне, изда томос УПЦ без сагласности „мајке цркве”, у овом случају Московске патријаршије, то би отворило пут и непризнатој Македонској цркви да коначно добије аутокефалност без икакве сагласности Српске православне цркве.

Уколико би се начинио преседан да УПЦ добије указ о самосталности без сагласности „мајке цркве”, у овом случају Московске патријаршије, то би отворило пут и непризнатој Македонској цркви да добије аутокефалност без сагласности Српске православне цркве

Да би предупредио овакав сценарио, патријарх Кирил је почетком августа затражио сусрет са поглаваром Цариградске патријаршије.

Неспоразуми две помесне цркве, Руске, најбројније, и  Цариградске primus inter pares (прве по части међу једнакима), трају годинама око тога у чијој надлежности је православна дијаспора у западној Европи, САД, Аустралији, а додатно су се продубили после такозваног Свеправославног сабора на Криту 2016. године на којем Московска патријаршија није учествовала. А отворени покушај Цариградске патријаршије, који практично православце у Украјини ставља под своју „капу”, додатно је те односе закомпликовало. Од распада Совјетског Савеза у Украјини делују три православне цркве. Канонски призната Украјинска православна црква Московског патријархата, на чијем челу је митрополит Онуфриј, и две расколничке које имају подршку украјинског државног руководства, УПЦ Кијевског патријархата и  „Украјинска аутокефална црква”.

Да се Порошенку жури да што пре добије самосталну цркву видело се и пре неколико дана када је на паради поводом 27. годишњице независности Украјине позвао  Константинопољ, Москву и Ватикан да помогну да се коначно оконча деловање Руске цркве, оптужујући је да води хибридни рат против његове земље.

РПЦ је одмах реаговала и поручила Порошенку да је то што позива на „крај” Руске цркве у Украјини заправо само покушај очајника.

„Чудно је чути арогантног политичара који нема подршку ни једне десетине грађана у Украјини да покушава да за цркву измисли нове каноне. То је очајнички покушај да се задржи власт која му измиче”,  изјавио је за агенцију Интерфакс заменик шефа одељења за спољне црквене односе РПЦ протојереј Николај Балашов.

Митрополит волоколамски Иларион, „шеф дипломатије” РПЦ,  поручио је да би непромишљена одлука цариградског патријарха могла да изазове нове „потоке крви” у Украјини. Овај јерарх Руске цркве, задужен за спољне црквене односе, у интервју Интерфаксу подсетио  је како је сам патријарх Вартоломеј 2016. изјавио да за јединог канонског поглавара Украјинске цркве признаје митрополита Онуфрија, под чијим је духовним вођством више од 12.000 парохија и 200 манастира.

Да патријарху Кирилу неће бити лако у Истанбулу и да ће можда морати да одговора и на нека непријатна питања, потврђује и вест агенције АП, која се позива на на налазе компаније „Сорсворкс”. Наводно, како пише АП, руска група хакера „Фенси берс, познати по томе што су се мешали и у америчке изборе, покушавала је да провали у „џимејл”, електронску пошту главних сарадника цариградског патријарха митрополита Емануила (Адамакиса), Вартоломеја (Самараса) и Елпидофора (Ламбринијадисеа).


Коментари19
6f722
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Filip
Kao sto je uopste poznato Ukrajinci imaju svoju crkvu u sjevernoj Americi, gdje su neki u zagrljaju Pape neki jos pamte Pravoslavlje. Ovo je vec dogovorena shema, sto otvara put crnogorskoj, ne dao Bog i hrvatskoj, pa mozda i bosanskoj pravoslavnoj crkvi. Autokefalnost je ponekad pogubna igra.
Evandjelista
u Svetom Pismu se pominju sveti iz Jerusalima, odakle nastaje hrišćanska crkva. Nijedna od njih nije autokefalna i ne zavisna ako za glavu crkve ima Hristovu glavu. Kod pravoslavnih ne treba da ima pape koji je zamenik Sina Božijeg. Ispravno ustrojstvo crkve je opisano u Svetom Pismu. Otac nebeski je postavio i pomazao sveti kamen svoj na Sionu, On je kamen od ugla ili temeljac crkve koji je Isus Hristos, na Njemu se zidaju stubovi crkve koji su apostoli, na njih se zidaju verni koji su poverovali na njihovu propoved koji su udovi crkve, da bi glava crkve opet bio Hristos, zato mi um Hristov imamo. Dakle glava ili kefalo crkve pripada Hristu kao i čitavo telo crkve, zato nije samostalna jer je Hristos jedan. Administrativno i regionalno ukoliko dobro funcioniše u Gospodu i Spasitelju našem treba joj dati slobodu da napreduje u tome, odnosno u evanđeoskom radu i objavi carstva Božijeg koje je se približava kroz Hrista.
Sinisa
Od kada se Crkva podelila na Katolicku i Pravoslavnu Pravoslavna je nastavila da se dalje deli odnosno skoro svaka nacija je htela svoju Crkvu izuzev Grka i jos po nekih koji priznaju Carigrad kao glavni centar pravoslavlja i cargradskog Patrijarha za svog. Nije mi jasno zasto Ukrajina ne bi imala svoju Crkvu ako ima Rusija,Srbija,Bugarska.....
Бранко Срб Козаковић
Као што је и Србија својевремено добила право на самосталност своје цркве, тако и Украјина (чак!) има исто право. Овде би се могло поставити и обрнуто питање, зашто Московски (Московисјски) патријарх не призна Кијивског - јер, Росија ће настати много касније, када Московија преузме старо име на себе и тиме унесе забуну којој и ми овде робијуме (Срата Рус` и савремена Русија/Росија нису исто, бар колико и Британија и Бретања, или Француска и Франачка нису исте). С обзиром на уобичајене мантре које се подмећу уз овакве вести, нагласимо да Украјинци и Росијани имају заједничку прошлост, давну, али су се одавно развили у посебности: језичке, културне, антрополошке,.. Утолико импутирање Украјине Росији није ни тачно али ни пристојно. Са друге стране је лицемерно што и наша црква, као и велики део јавности, пристаје уз ту неправду оспоравајући Украјини њено право да буде црквено самостална (као и државно). Подршка православној Украјини, слободној и независној од црвене Москве и Московије.
Borivoje M
Bretanja je inace u Francuskoj i nema cak ni geografske veze sa Britanijom (ostrvo) Pretpostavljam da se autokefalnost dobija kao dar majcinske crkve, a ne silom da pokusava da se isposluje. Autonomija se dobija na poklon od maticne drzave, a ne dobija se revolucijom. Problem autokefalnosti ukrainske (kao i makedonske pravoslavne crkve) nije naziv, vec to sto te crkve NEGIRAJU postojanje vernika majcinske Crkve, i na silu pokusavaju da ih pretvore u nesto sto oni ili svojom voljom ne zele, ili im se ne ostavlja izbor.
Препоручујем 18
Коста
@Dusan Popovic .. цитирате погрешне статистике. Демографски састав Украјине и припадност православним црквама није исти. Московска патријаршија је набројнија у Украјини.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб Правила о приватности

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља