понедељак, 24.09.2018. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 23:54

Дан када су се Новобеограђани радовали трамвају

Прва шинска возила ка окретници „Блок 45” кренула су последњег августовског дана 1984. године. Тог 31. августа у саобраћај је пуштена трамвајска пруга од Економског факултета до Блока 45, изграђена самодоприносом Београђана
Аутор: Дејан Алексићпетак, 31.08.2018. у 08:21
(Фото Л. Вулетић)

Када би данас на Новом Београду, најмногољуднијој престоничкој општини, привремено био укинут трамвајски саобраћај, његови житељи вероватно би се врло тешко привикли. Јер трамвајима на линијама 7 и 9 више хиљада њих свакодневно иде на посао, факултете, у школе, пребацују се у стари део града... Шинска возила, која су данас свакодневица, пре више од три и по деценије била су нешто што су Новобеограђани могли само да прижељкују.

Први, цвећем богато окићени трамваји ка новосаграђеној окретници „Блок 45” кренули су последњег августовског дана 1984. године. Тог 31. августа у саобраћај је пуштена трамвајска пруга од Економског факултета до Блока 45, изграђена самодоприносом Београђана, а Стари савски мост постао је трамвајски, како га од тада многи Београђани и зову. Црвеним трамвајима, „седмици” и „деветки” које су до тада крстариле само старим делом Београда, траса је продужена, а први пут, од Калемегдана, кренуо је и трамвај са ознаком 11.

Колико је ова новина била важна за житеље на левој обали Саве сведочи и писање тадашње „Политике”.

– Поред шина, пратили су га и поздрављали становници блокова 45, 61, 62, 63, 64, 70, 70А... дуж читаве Улице Јурија Гагарина. Житељима месних заједница „Милентије Поповић” и „Неретва” као да је било премало да само махањем и пљескањем поздраве трамвај, па су га на „отвореној прузи” заустављали... – извештавала је „Политика”.

„Трамвајем у 21. век” и „Добро дошли трамвајем у ’Сава центар’” биле су само неке од парола које су се тог дана могле видети на новобеоградским улицама.

Част да новим шинама први провоза чешку „кату” имао је возач Тома Јанковић.

– Чико, хвала Вам што ћете децу пажљиво и сигурно возити – отпоздрављали су возачу новобеоградски пионири поклањајући му сапун, пешкир и чарапе.

Прва вожња, по неписаном правилу, као и данас требало је да буде резервисана за градске и републичке челнике и новинаре. Али, нису тако мислили и Новобеограђани. После завршетка приредбе у Блоку 45 у трамвај је похрлило много више суграђана него што возило може да прими. Никако нису желели да пропусте да буду учесници прве вожње до „Сава центра”. Тако је гужва у јавном превозу и тог дана била уобичајена слика.

Још један детаљ из овог свечарског дана идентичан је данашњој слици јавног превоза. Тек што су трамваји почели да шпартају новобеоградским блоковима, око 14.30 због „кратког споја” десио се први застој. Квар у Улици Милентија Поповића изазвао је један неисправан трамвај.

Новобеограђани се нису пуно бунили због тога. Јер у слављеничкој еуфорији најављено је да ће Блок 45 бити укључен и у трасу будућег метроа, иако је пажња осамдесетих ипак била преусмерена на пројекат „Трамвајем у 21. век” односно на ширење трамвајске мреже у престоници. Новобеограђани више не размишљају толико о метроу, који је и после више од три деценије када је ово најављено и даље само у плановима. Житељи најмногољудније престоничке општине, али и других делова града, били би задовољни да су возила јавног превоза чистија и да су редовнија.

Коњском вучом почела историја ГСП-а

Прва линија јавног превоза у престоници, од Калемегдана до Славије, била је управо трамвајска и у саобраћај је пуштена 14. октобра 1892. године. У почетку Београдом су крстарили „коњски трамваји”. Године 1903, када је убрзана електрификација трамвајских пруга, потиснути су трамваји са коњском запрегом. Београд је тако био међу првим градовима у Европи који су имали шине за трамваје на електрични погон.

Трамваји су некада возили поред хотела „Москва”, данашњег Дома Народне скупштине, кроз Кнез Михаилову, Булевар деспота Стефана, па и стрмом улицом Риге од Фере. У 20. веку окретали су и код споменика кнезу Михаилу. Те шине извађене су после Другог светског рата.

На углу Скадарске улице некада је постојала и кафана „Деветка”, која је назив добила по трамвају који је туда пролазио. Последњих година све више се помиње могућност да на траси од Славије до Калемегдана поново саобраћају трамваји, али да овога пута они буду на батерије.

Прве шине преко реке ишле ка Земуну

У Земуну, али и у делу Новог Београда који се граничи са њим, деценијама возе аутобуси нумерисани „у низу” – 15, 16, 17. Овај низ раније је почињао трамвајем „четрнаест”. Он је пре Другог светског рата ишао од хотела „Москва”, преко Моста краља Александра (данашњи Бранков мост) до „Централа” у Земуну.

Када је укинут трамвајски саобраћај, линије 14, 15 и 16 постале су тролејбуске. Када је и ова врста превоза у Земуну нестала, седамдесетих прошлог века, линија 14 која је ишла до Горњег града постала је аутобуска, добила је ознаку 84 и продужена је до Нове Галенике.

 


Коментари11
4e578
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Gorran Marković
Sećam se da je uvođenje tramvaja u Novi Beograd izazivalo velike žalbe jer su poukidane brojne autobuske linije kojima je vožnja bila daleko brža i udobnija. Tramvajem u 19 vek.
Miomir Djordjevic
Vrlo interesantna kombinacija clanka i komentara. Mnogo ljudi pise o stvarima o kojima nista ne zna. Bas kao da zivimo u demokratiji. Dozvolite mi da vam objasnim neke detalje. Kada su uvodjeni tramvaji na Novi Beograd to je bio momenat najblizi otvorenom gradjanskom ustanku u komunistickoj Jugoslaviji. Svuda su se culi podrugljivi komentari o putu tramvajem u XXI vek. Ako je autor clanka video neke fotografije gde narod radosno docekuje tramvaje to su neke rezirane slike. Na Novom Beogradu je uvek bilo mnogo vojnih i SUP-ovih porodica te to nije bilo tesko rezirati. Sto se tice tramvaja u XXI veku to je momentalno najrasireniji trend. Tramvajska mreza je izuzetno osetljiva na svako bombardovanje i sabotazu pa su svuda gde su moglu posle II Sv Rata uveli autobuse. Ali posto sada znamo o direktnoj opasnosti Dizel motora i ljudi se ili manje plase direktnog rata ili su vise fatalisti tramvaji se svuda vracaju. Ne zagadjuju unutar grada, ne unistavaju kolovoz i jevrini su za odrzavanje.
Bane L.
To je bila era nesebičnih ljudi, koje su tadašnji poltron-političari obilato iskorištavali. I dan danas ljudi po Banatu kukaju da im Beograd pojede svu zaradu. Dragi Banaćani, Beograđani vaš prihod vide samo kada ga kupuju za novac. A zaradu vam jedu političari koji su se u Beograd sjatili iz sva 4 pravca pa samim tim i vaše dojučerašnje komšije kojima je kravata bila lakša od pluga. Krivite sve vreme pogrešne ljude koji su "ni luk jeli, ni luk mirisali".
mihajlo
Mozda ali u glavnom gradu koji ima 2miliona stanovnika mora da ima metro kao glavno prevozno sredstvo,tramvaj moze da bude dopuna dok se ne izgradi cela mreza metroa!
Jadranka
Po Novom Beogradu voze tramvaji 7, 9, 11 i 13. Zna li se šta će biti sa šinama od Buvljaka do Starog sajmišta kad budu izmestili tramvajski most?

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља