уторак, 13.11.2018. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 22:49

Турска криза угрожава ауто-пут између Сарајева и Београда

Због економских проблема, питање је да ли ће власти у Анкари моћи да учествују у изградњи пута између две балканске престонице
Аутор: Младен Кременовићпетак, 31.08.2018. у 22:00
Коридор пет це (Фото ЈП Аутоцесте Федерације БиХ)

Од нашег сталног дописника

Бањалука – За изградњу ауто-пута Београд – Сарајево, или брзог пута, влада опште интересовање, али том пројекту сплет околности никако не иде наруку. „Пројекат мира” побрао је симпатије јавности не само у Србији и БиХ, које треба да повеже, већ и код власти у Турској, која се помињала као финансијер ове трасе.  

Након што се пре око две године зачела та идеја, први неспоразум се појавио због раскорака два ентитета у БиХ. Сваки од њих – Република Српска  и Федерација БиХ – имали су своје предлоге. Видевши да све иде у слепу улицу, турски председник Реџеп Тајип Ердоган подржао је изградњу оба пута. То је значило изградњу кружног прстена. Једна траса тог прстена, по плановима, ишла би од Сарајева ка Зеници, Тузли до Брчког и Бијељине преко Кузмина до Београда, што је предлог Сарајева. А друга, од Београда преко Вишеграда до Сарајева. Остало је недефинисано, да ли после Вишеграда траса треба да иде преко Сокоца и Рогатице, што предлаже Бањалука, или преко Горажда.     

Тек што се наслутио договор, те су и потписани неки документи који претходе озбиљнијем уласку у посао, а обе стране у БиХ најзад почеле да бирају речи у међусобној комуникацији око овог питања, уследили су избори у Турској. Медији су тада известили како се чека успостава власти у Анкари. Када се очекивало да заживи оно што је конкретније утаначено у јануару ове године на састанку Александра Вучића, Реџепа Тајипа Ердогана и Бакира Изетбеговића у Истанбулу, пројекат је потресла турско-америчка свађа и велики пад турске валуте. У медијима у БиХ недавно се појавила забринутост како би пројект поново могао да буде  – на чекању.  Сем тога, из Српске су се минулих месеци чуле скептичне изјаве у погледу овог пројекта, јер никоме није сасвим познато каква би заправо била  улога Турске – донаторска или кредитна.     

О ауто-путу би могло бити речи на предстојећем састанку шефова дипломатије БиХ, Србије и Турске, који ће бити одржан 4. септембра у Бањалуци. Како је најављено, теме састанка су регионални пројекти у области саобраћајне инфраструктуре, економска сарадња три земље и политичка ситуација у региону. Председавајући Савету министара БиХ Денис Звиздић и министар комуникација и транспорта БиХ Исмир Јуско пре неколико дана су уверавали да се није одустало од брзог пута Београд–Сарајево и најавили веће ангажовање на том пројекту. Звиздић је новинарима рекао да се не одустаје од договора са Србијом и Турском о брзом путу Београд–Сарајево, који ће се састојати од два крака и на бази прстена повезати два града. Јуско најављује састанак с ресорним турским министром, а одмах након тога и с министарком грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре Србије Зораном Михајловић, а потом и са ентитетским колегама. Михајловићева је у мају потписала меморандум с турским представницима о изградњи тог ауто-пута.

Ердоган је приликом неколико посета региону минулих месеци потврђивао турску заинтересованост да повеже Београд и Сарајево ауто-путем, али медијима није промакло да је Турска ушла у економске проблеме и да би се то могло одразити на пројекте изван те земље. Министар Јуско је рекао да нема информацију која би указивала на то да је овај пројекат под знаком питања због тренутних дешавања у Турској.

О томе је Јуско разговарао и са турским амбасадором у Сарајеву. После тога је изјавио да га радује то што, без обзира на кризу у Турској, изградња ауто-пута и даље остаје приоритет те земље. На питање има ли назнака када би требало да почну конкретни радови, Јуско је истакао да је незахвално о томе говорити, али да све зависи од тога „на који начин ће се финансирати кракови ауто-пута”.

Поруке из РС се не мењају. Министарство саобраћаја и веза РС инсистира на траси преко Вишеграда јер Саобраћајна стратегија РС не предвиђа деоницу преко Бијељине коју заговара ФБиХ. Додуше, чини се да такав став РС не би реметио планове ФБиХ – уколико се определе за руту од Сарајева преко Тузле. Јер, до Бијељине би готово сто одсто деонице пролазило кроз ФБиХ, изузев што би за спајање те трасе са планираном деоницом ауто-пута Бањалука–Београд (преко Брчког и Бијељине) било неопходно изградити неколико десетина километара преко РС.   


Коментари10
7ec72
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Бранислав Станојловић
Тај пут нам је потребан једино ако Турци њиме евакуишу све потурице у Малу Азију.
Зоран Чачак (пишимо ћирилицом)
Да ли треба некоме још неко појашњење? Не тражимо 'леба преко погаче!!! Не може нама бити ближа ни Анкара, ни Вашингтон, ни Москва, ни Брисел, него што су једно другом близу Сарајево и Београд! У се и уз своје кљусе!!!
ivan 0309
Na izgradnju srpskih autoputeva treba uvesti kladionice.Svaki mjesec se pocima graditi po jedan autoput ali nikako da se jedan i izgradi po EU standardu.Jugoslavije odavno nema ali iz Srbije ona ne moze izici.
Nikola
Sta su cekali? Dok se oni dogovore stvari se menjaju..
Marko S.
Nije ni vazno, vazno je da autoput Nis-Drac nije pod znakom pitanja.
Slavko M.
Uvek je vazno imati pravog investitora.
Препоручујем 1

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб Правила о приватности

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља