среда, 14.11.2018. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 20:33

Незаборављени „фића” – прва љубав југословенских возача

Манифестација „Дружење са ’фићом’ и ’веспом’” одржаће се данас испред Музеја Југославије. – Биће представљено шездесетак возила чија је појава на тржишту покренула потпуно другачији начин живота
Аутор: Ана Вуковићсубота, 01.09.2018. у 09:58
Некада најпопуларнији четвороточкаши на југословенским друмовима представиће се уз музику шездесетих и седамдесетих (Фото Музеј Југославије)

Чувене боросане замењене су сандалама, а уместо црвених киоска за виршле свуда по граду никли су „фаст фудови”. Нема више панталона звонцара, крагни на шпиц, нити синдикалних одлазака на море. У прошлости су остале металне папилотне и улице које миришу на „брион”, а самопослуге са металним рафовима сада су постале хипермаркети.

Али он никада није заборављен. И даље има своје обожаваоце – људе који се куну да је био најбољи. Не, није Тито.

Реч је о најпопуларнијем југословенском аутомобилу, легендарном „фићи”.

Љубитељи овог возила, симбола некадашњег времена, окупиће се овог викенда на платоу испред Музеја Југославије, где ће данас у 10 часова бити отворена манифестација „Дружење са ’фићом’ и ’веспом’”. Смотра чији ће централни део бити изложба модела некада најпопуларнијих четвороточкаша и двоточкаша на југословенским друмовима одржаће се уз музику шездесетих и седамдесетих, а биће организована и дечја радионица „Обоји свог ’фићу’”, гласање за најлепша возила и представљање књиге „Живот у снази мотора” о професору Михаилу Борисављевићу.

– Манифестација се одржава седми пут, а „веспе” су са нама већ две године. Догађај окупља локалну публику, а међу њима највише породице. Желимо да нагласимо да Музеј Југославије не брине само о предметима из своје колекције, већ чува много шире наслеђе – објашњава Сара Сопић, координаторка пројекта у Музеју.

На изложби ће бити представљено педесетак „веспи” и шездесетак „фића”. Најстаријег међу њима у Београд ће довести Владимир Пољак из Загреба. Његово возило је из 1964. године и произведено је девет година након што је први српски „фића” рађен по лиценци италијанског „Фијата” изашао из погона крагујевачке „Црвене заставе”.

– „Фића” се производио од 1955. до 1984. године, а тих првих возила готово да више нема. Појавио се у тренутку када је почело подизање животног стандарда у држави и било је то прво возило које је себи могао да приушти обичан грађанин – објашњава Владимир Веселиновић, један од оснивача Удружења историчара аутомобилизма, и додаје да је савременик „фиће” на друмовима широм земље била „веспа”, која је зато и укључена у смотру пред Музејом.
Појава „фиће” на нашем тржишту направила је прави бум. То возило је, истиче Веселиновић, Југословенима у потпуности променило дотадашњи начин живота.

– То је оно најлепше време старе Југославије, када су се „веспе” возиле по граду, а „фићама” одлазило на море. Први пут људи су добили могућност да путују и живе другачијим животом. „Фића” је тако поставио Југославију на точкове и донео потпуно нове аспекте живота – прича Веселиновић.

Мали, практични и економични аутомобил многима је постао као члан породице.

Убрзо се „фића” увезао у све сфере српског друштва. Користио се у службама милиције, поште, санитета, сервисној служби Ауто-мото савеза Југославије, ауто-школама и у многим предузећима. За његовим воланом освајале су се ауто-трке у земљи.

– На Стадиону „Ташмајдан” 1978. године одржана је прва ауто-гол утакмица у Европи, а тимови су возили баш „фиће”. Били су ту голови и огромна лопта коју су аутомобили гурали, сударајући се међусобно – приповеда Веселиновић.

„Фића” је постао и лик поп културе. Уписао се и у нека од најважнијих остварења српске кинематографије, а први пут на филмском платну појавио се у остварењу „Велика турнеја”. На њему је вожњу обучавао Бане Бумбар из серије „Грлом у јагоде”, али далеко најпознатију ролу овај ауто остварио је у филму „Национална класа” где га је возио Драган Николић.

Наравно, стигао је и до Тита. Делегација Крагујевца га је, препричава Веселиновић, 25. маја 1959. године поклонила Јосипу Брозу за рођендан, а он га је затим даривао свом сину.

Од 1955. до 1985. године у крагујевачкој „Црвеној застави” произведено је готово милион ових возила у 11 верзија, а више од 35.000 аутомобила извезено је у 15 земаља света.
Али, време је текло, производне траке на којима се стварао „фића” су стале и на сцену су ступили нови миљеници нације. Били су то „кец – стојадин” и „југо”.


Коментари1
22fa1
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Vuja
Nedostaje nam stalna postavka Fiće u nekom muzeju. Skup entuzijasta i ljubitelja je uredu, da nije njih ne bi imali ništa a organizatorima veliko hvala što su nam omogućili da uživamo makar i onda kada dogovore okupljanje. Međutim to nije dovoljno, našeg fiće u raznim varijetetima nema nigde a u muzeju u Torinu njihov Fiat 500 ima zasebnu prostoriju u kojoj je izložen samo taj eksponat. I baš tu je najveća gužva, dolaze u posetu svi, i Italijani i brojni turisti a slikaju se više nego kraj ekskluzivnih automobila malih serija... Pored Beograda logično bi bilo da je najkompletnija postavka u Kragujevcu.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб Правила о приватности

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља