уторак, 18.09.2018. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 14:42
ДОСИЈЕ: (ЗЛО)УПОТРЕБА ПОДАТАКА С ПОЗАДИНЕ ЧЕКА

И без броја личне карте и телефона чек је исправан

Трговци траже од купаца личне податке када плаћају на рате како би заштитили себе од новчаних казни у случају да је чек неисправно попуњен
Аутор: И. Албуновић, Ј. Антељнедеља, 02.09.2018. у 22:00
(Фото А. Васиљевић)

Када сам хтео да на рате платим породично путовање, запослена у једној туристичкој агенцији одбила је да прими уредно попуњене и исправне чекове све док на полеђини не напишем број телефона и личне карте. Иако сам јој рекао да се на овај начин прави законски прекршај, није желела да напише уговор о путовању, навео је читалац који се обратио редакцији „Политике”. Ова пракса се, међутим, осим у агенцијама одомаћила и у свим трговинама у којима се потрошачи условљавају на исти начин. Без личних података нема ни куповине ни услуге. Како сазнајемо, банке немају никакав интерес да захтевају од трговаца да траже купцима, односно клијентима банака, да своје личне податке уписују на полеђини чека који је законско средство плаћања. Чек се сматра исправним уколико га је власник исправно попунио. Једини закључак који се намеће јесте да трговци на овај начин осигуравају себе, јер према Закону о чеку сносе последице уколико он није правилно попуњен. Наиме, по члану 25. овог закона трговцу или пружаоцу услуге следи казна „ако трасира чек без датума или са неистинитим датумом издања”, и то два до 10 одсто од износа чека. Исто ће се догодити и ако прими чек, пренесе или исплати, иако зна за његове недостатке (неправилно попуњен, оштећен). Трговци, дакле, остављају себи простор да уколико је дошло до грешке приликом попуњавања чека лакше ступе у контакт са купцем и избегну непотребне трошкове.

У удружењима потрошача кажу да је закон јасан не само у погледу тога шта све чек треба да садржи већ и шта његов ималац треба да попуни.

– Прописи су јасни, нигде не пише да на полеђини морате да напишете свој број телефона, личне карте или адресу. Друга је ствар с меницом, на којој све то пише и корисник је дужан да те податке испуни – кажу наши саговорници. Трговци, додају, користе незнање купаца и инсистирају на овоме јер им је много лакше да позову потрошача ако се нешто непредвиђено деси с чеком. Они саветују купце да истрају у свом праву, јер продавцу плаћајући чеком у ствари дају новац.

– Само прва страна чека треба да буде попуњена и такав чек се сматра веродостојним. Трговац мора да провери податке, а то што годинама раде заиста је бежање од одговорности – кажу у удружењима потрошача.

У великим трговинским ланцима кажу да је исписивање података на полеђини чека уобичајена пракса и да се потрошачи који користе ово средство плаћања купујући робу на одложено не жале.

У „Делезу” кажу да број личне карте и контакт телефон купци исписују на чековима приликом куповине само уколико желе да користе могућност одложеног плаћања робе.

– Наша компанија има високе стандарде који се тичу безбедности приватних података лица и у потпуности поштујемо важеће прописе Републике Србије у овој области. Сви запослени су на адекватан начин едуковани о обавези чувања поверљивости приватних података лица и у складу с тим се односе и приликом обраде података о личности у случају података које купци исписују на полеђини чека – кажу у „Делезу”.

У „Идејиним” продавницама, „Рода маркетима” и „Меркаторовим” хипермаркетима кажу за наш лист да процедуру плаћања чековима обављају у складу с вишедеценијском трговачком праксом.

– Наши купци на полеђини чекова, којима плаћају робу, уписују бројеве телефона и личних карти, али не и јединствене матичне бројеве грађана – кажу овом трговинском ланцу.


Коментари7
e9a43
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Bojan
Ako je prodavac jednom primio pogresno popunjen cek, kako misli da ce u telefonskom kontaktu sa kupcem to da ispravi? Ja se kao kupac moguce necu ni javiti na poziv sa nepoznatog broja. Mozda cu se i javiti, ali ne vidim sta telefonom mogu da pomognem. Da gubim vreme i odlazim zbog toga negde, to sigurno necu. Pa prodavac ima da proveri tek nekoliko stavki na ceku, iznos, datum i potpis, i tu ne sme biti greske. Broj licne karte je protivzakonito traziti u prodavnici i nece u slucaju problema nikako pomoci. Za prodavnicu zato i sluzi cekovna kartica, da se ne trazi licna karta, koju dajem na uvid samo policiji, u posti ili banci i nigde drugde.
DaniloK
Nije tačno. Čak i ako kupac u trenutku realizacije čeka nema sredstva na računu, banka će trgovcu realizovati ček, a kupac će otići u nedozvoljeni minus. Samim tim što je izdala čekove, banka garantuje naplativost istih. A posle se ganja sa klijentom ako nema dovoljno novca na računu.
mile
podaci se ostavljaju u slučaju nenaplativosti čeka odnosno ako u trenutku puštanja čeka, nema novca na računu kupca. tada prodavac koristi broj telefona kako bi stupio u kontakt sa kupcem a broj lične karte može da iskoristi u slučaju da kupac odbija da se javi na telefon, a radi kontaktiranja policije i pokretanja spora tj. tužbe protiv kupca. ne zamajavajte narod o nepravilnim popunjavanjima čekova jer se ovde ne radi o pravilnom popunjavanju nego solventnosti kupca s jedne strane i poverenju trgovca s druge strane. ta "praksa" ostavljanja broja lične karte i pratećih podataka postoji više od 30 godina a zloupotreba podataka je svakodnevna. ako ne daš LK negde, nećeš dobiti robu/uslugu i nema mehanizma zaštite kupca i njegovih ličnih podataka, u tom trenutku. čekove inače treba ili ukinuti potpuno ili im skinuti blokadu iznosa. ovako, na 5.000 dinara, čekovi su smešni kada je u pitanju kupovina neke ozbiljnije robe. no, mis mo svetlosnim godinama udaljeni od normalnog života i svega.
Bojan
Skroz pogresno! U slucaju nenaplativosti ceka nema sta prodavac da juri kupca. Nije to privatan problem dve osobe. Banka ciji je cek dospeo na realizaciju mora da isplati prodavnici, ili na koga glasi, iznos sa ceka. Nakon toga banka preduzima korake ka nesavesnom klijentu koji je pustio cek bez pokrica. U opciji su velika kamata na minus, obustava izdavanja cekova i prinudna naplata. Inace svrha cekovne kartice je da pri placanju cekom zameni licnu kartu jer prodavac nema pravo da trazi LK niti telefon.
Препоручујем 9
Саша Микић
То са чековима и бројевима телефона и личне карте је толико већ пута писано и објашњавано, али без икаквих резултата. Надам се да ће и овај чланак макар нешто допринети. Но има још једна ствар коју сам ја доживео својевремено у ''Поштанској штедионици'', а то је да су ми за плаћен рачун картицом, за коју сам укуцао ПИН код, тражили и личну карту и на слипу који остаје њима уписали број личне карте. Надам се да је то у међувремену престало, мада нисам баш посве сигуран. Углавном све се своди на то да нико ником не верује, а опет пролазе преваре са чековима и картицама.
vlada
Cek uredno popunjen a na poledjini napisete brojeve koji vam padnu na pamet u tom trenutku,...resen problem i bespotrebno zadrzavanje.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља