среда, 14.11.2018. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 12:19

Парњача „Костолац” са Солунског фронта касни за Париз

Парна локомотива која се налази у Железничком музеју у Пожеги требало је да буде изложена као експонат на обележавању стогодишњице завршетка Првог светског рата
Аутор: Александар Апостоловскипонедељак, 03.09.2018. у 22:00
Сачуване су само две ове машине од 200 произведених у САД 1916. године (Фото лична архива)

Све је мање времена да парна локомотива „Костолац”, која се налази у Железничком музеју у Пожеги, буде изложена у Паризу, поводом великог обележавања стогодишњице завршетка Првог светског рата. Парњачу која је муницијом снабдевала српске војнике на Солунском фронту и представља део наше националне историје, по свему судећи, неће видети десетине светских лидера који ће присуствовати овом значајном догађају.

Локомотива „Костолац” једна је од 200 произведених 1916. у САД за потребе француске војске која их је користила за разношење елемената за брзу конструкцију колосека и снабдевање артиљерије. Сачувана су само два примерка: наша локомотива, која је изложена на прузи уског колосека непосредно уз зграду главне железничке станице, и друга, која се чува у Саобраћајном музеју у Дрездену.

Назив „ћира” за парне локомотиве настао је међу нашим војницима на Солунском фронту. Управо тако звали су локомотиву „Костолац”, која је вукла композицију за снабдевање. Због специфична два димњака, војници су је звали и „двоглава аждаја”.

Иако је прошле године најављивано да ће наша „парњача” бити транспортована за Париз, где је требало да буде приказана у једном од најзначајнијих музеја, Палати инвалида, на месту где се чува Наполеонов саркофаг, Петар Петровић Пепи, осамдесетједногодишњи пензионер, истакнути члан српске заједнице у Француској који сарађује са француским ратним ветеранима, песимистички тврди да су бирократске процедуре закочиле „Костолац” на путу ка Француској.

Приказивање српског „ћире” у Паризу иницирало је француско удружење љубитеља локомотива „Так де Лак”. Они су овластили Петра Петровића Пепија, свог почасног члана, да заступа њихове интересе у Србији и преговара о транспорту локомотиве. У остварење ове идеје активно је укључена и француска амбасада.

– Како „Так де Лак” није успео да спроведе ту идеју, француски адмирал у пензији Лакај, председник асоцијације француских ветерана из Првог светског рата „Андре Мажино”, обратио ми се као дугогодишњем пријатељу Француске, да помогнем да локомотива буде изложена у Паризу. На прослави стогодишњице Великог рата биће присутан велики број светских државника, међу којима ће, како се очекује, бити и председник Србије Александар Вучић, па сам сматрао да би за нашу државу било веома корисно да се идеја о доласку локомотиве у Париз коначно оствари – каже Петровић, указујући да већ две године не може да нађе правог саговорника у лавиринтима државне администрације.

– Пошто немамо много времена, апелујем на државу Србију да упрости административне процедуре, јер сматрам да ће бити изузетно значајно да се локомотива пребаци у Француску, како би и Французи и цео свет имали прилику да се упознају са херојском борбом српског народа у Првом светском рату на страни савезника. Превоз и све трошкове сносила би француска асоцијација, а Србија не би имала никаквих издатака – каже ветеран који је за последње три деценије имао прилику да на обележавањима годишњица француских ратних ветерана упозна све француске председнике, од Франсоа Митерана до Емануела Макрона. На те прославе долазио је одевен у униформу српског војника из Првог светског рата.

Петровић подсећа да је парњача „Костолац” требало да буде значајан експонат изложбе поводом стогодишњице краја Великог рата и наглашава да је француска држава гарантовала да ће локомотива бити враћена у Србију. Планирано је да до тамо буде транспортована камионом.

Прошле године Петровић је био већи оптимиста када је давао изјаву за „Политику”. Веровао је да ће локомотива бити изложена у Паризу већ на пролеће ове године године или управо 11. новембра, на Дан примирја. Данас још тражи правог саговорника у Министарству културе и Министарству грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре.

Овај тип локомотива за време Првог светског рата саобраћао је на пругама Солунског фронта, на релацији Вертекоп – Суботско – Прибедиште. Са ових пруга, у подножју Кајмакчалана, снабдевана је Друга српска армија. Композиција се састојала од парне локомотиве и девет вагона. Након што је 1940. године Немачка окупирала Француску и преузела железнички возни парк, ова парна локомотива пребачена је у рудник лигнита у Костолцу. У рудницима је коришћена све до 1951. године, када је постала експонат Железничког музеја.


Коментари1
b6314
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

milan
Lokomotiva bi se rado prosetala do Pariza samo nije dogovoreno kako i o cijem trosku.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб Правила о приватности

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља