четвртак, 20.09.2018. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 23:53
75. ВЕНЕЦИЈА

У сутону – прошлост против стварности

Допадљиви „каубојац“ француског редитеља Жака Одијара и филмови епохе Џулијана Шнабела и Ласла Немеша. – Дан Жанга Јимоуа
Аутор: Дубравка Лакићсреда, 05.09.2018. у 22:00
Из филма „Браћа Систерс” Жака Одијара (Фотографије Венецијански фестивал)

Венеција, Лидо – Одмичу фестивалски дани, из сата у сат се смењују премијерни филмови, а на листама критичара и публике још увек водеће место држи „Рома“ Алфонса Куарона. По гласовима италијанских и међународних критичара и по гласовима публике на другом месту нашао се филм „Браћа Систерс“ француског редитеља Жака Одијара у којем главне ликове тумаче Џон С. Рејли, Жоаким Феникс, Џејк Џиленхал и Риз Ахмед.

Одијар је приредио право изненађење на Лиду представивши се сада публици и као редитељ класичног америчког вестерна, у којем је лепоту природе спојио са свим природним састојцима жанра према чему се односи са ироничном меланхолијом. Ту је и раскошна музика легендарног композитора Александра Деспла, са призвуцима џеза која се стапа са филмском сликом и самом каубојском причом чија се основа може свести на „убиј да би зарадио“...

Високу оцену и даље држи још један познати Француз – Оливије Асајас, са филмом „Non-Fiction“ („Двоструки живот“) у којем главну женску улогу тумачи Жилијет Бинош. Самофикцију и опсесију једног од јунака, писца Леонарда, Асајас користи како би показао осветничке побуде ка његовим женама из прошлости. Аутор се забавља исмевајући пороке, тикове и опсесије интелектуалаца којима и сам припада, изазивајући публику и на размишљање о ери дигитализације и збуњујућим променама које је она донела мењајући и економска правила и законе. Јасна је Асајасова намера да испровоцира гледаоца да се пред собом изјасни да ли га питање дигитализације лично и емоционално подстиче или нас све то некада чини прилично смешним...

***

У главном такмичарском програму 75. Мостре има доста и такозваних филмова епохе, костимираних драма и реконструкције периода. Међу њима је и „На капији вечности“, нови филм америчког сликара и редитеља Џулијана Шнабела који се на свој начин бави Винсентом ван Гогом, поверивши улогу овог безвременог сликара увек убедљивом Виљему Дафоу. Шнабелов филм је нека врста личног редитељског одговора на Ван Гогове слике. Шнабел се не бави толико историјским фактима. Он прати уметника који слика поља Авра и по киши и по јарком сунцу, истовремено форсирајући звучне догађаје које производи концертни клавир у низу једноставних акорда. Нажалост, овај филм није високо оцењен. Његовој светској премијери присуствовала је и Шнабелова њујоршка пријатељица – Марина Абрамовић...

Ни костимирани филм епохе „Сутон“, младог мађарског оскаровца Ласла Немеша („Шаулов син“), није добио нарочито високе оцене, иако је његова визуелна магичност неспорна, а редитељски стил примамљив. Радња филма је смештена у Будимпешту тик пред почетак Првог светског рата, а Немеш сам град третира као метеоролошку станицу која прогнозира крај света. Паралелно са ломовима у самим људима аутор ствара неки чудесни баланс између лепоте женских шешира тога доба и ружноће мушкараца спремних на крв и зној. Главни проблем овог филма јесте недовољно јасно дефинисан главни лик – лик младе Ирис, девојке која покушава да пронађе себе у вртлогу догађаја и времена...

***

У главном програму ван конкуренције са своја два филма – кратким „Писмо пријатељу у Гази“ и целовечерњим „Трамвај у Јерусалиму“ – заблистао је култни израелски редитељ Амос Гитаји, поново спојивши стварност, поезију и горки хумор. Тај јерусалимски трамвај је једина ствар која свакодневно спаја Палестинце и Израелце на том увек бурном делу света. И Гитаји то слика показујући како се на Блиском истоку проблеми могу решавати једино дан по дан. Стрпљиво. И без оних квазиважних политичких одлука...

Ван конкуренције ће данас на Лиду бити приказан и филм „Сенка“ великог кинеског редитеља Жанга Јимоуа којем ће бити уручена и награда „Jeager-LeCoultre – Слава уметнику“ која се традиционално додељује на Венецијанском фестивалу великанима филмске уметности...

Почаст Дејвиду Кроненбергу

Венеција, Лидо – Пројекцијом његовог филма „M. Butterfly“ из 1993. године, са Џеремијем Ајронсом и Барбаром Суковом у главним улогама, јуче је на 75. Мостри почела мајсторска радионица славног канадско-америчког редитеља Дејвида Кроненберга којем ће на крају фестивала бити уручен и „Златни лав“ за животно дело.

– Одувек сам волео венецијанског Златног лава. Лава који лети са златним крилима – то је есенција уметности, зар не? Есенција филма! – рекао је мајстор хорора и субверзивног филма Дејвид Кроненберг, реагујући на вест да ће управо он бит добитник награде на јубиларној Мостри.


Коментари0
3ab37
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља