субота, 22.09.2018. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 12:46
„ПОЛИТИКА” САЗНАЈЕ

Нацрт уставних амандмана следеће недеље

Аутор: Мирослава Дерикоњићсреда, 05.09.2018. у 22:00
Нела Кубуровић са представницима Венецијанске комисије (Фото Министарство правде)

Министарство правде објавиће током следеће недеље текст нацрта уставних амандмана који су усклађени са препорукама Венецијанске комисије, сазнаје „Политика”. У складу с тим, организоваће се округли сто на који ће бити позвани стручњаци и сви други заинтересовани да сазнају шта је Министарство правде урадило и да изнесу недоумице у погледу појединих решења. На овај начин, према речима министарке правде Неле Кубуровић, покушаће да нађу најбоље одредбе које ће бити достављене одбору за уставна питања, задуженом да сачини коначан текст амандмана.

– Влада Србије до краја месеца треба да упути иницијативу Народној скупштини да се промени Устав. То значи да влада иницира да се одређене одредбе Устава мењају, без подношења конкретног текста уставних амандмана. Након тога, Народна скупштина треба да се двотрећинском већином изјасни да ли је спремна да уђе у промене Устава, односно да прихвати владину иницијативу.

Тек уколико двотрећинска већина одлучи, одбор за уставна питања припрема текст будућег устава који ће бити стављен на јавну расправу, за чије је организовање задужена скупштина. Након тога посланици, опет двотрећинском већином, треба да се сагласе да ли ће прихватити текст уставних амандмана – казала је министарка правде за „Политику”.

Пошто су чланови Венецијанске комисије средином јуна јавно објавили своје мишљење, јединствени став стручне јавности, али и цивилног сектора, био је да се нацрт уставних амандмана не мења, него да се напишу нови. Подсетимо, Венецијанска комисија упутила је 44 критике и препоруке за суштинску измену 29 уставних амандмана. Замерке Венецијанске комисије односиле су се на оно на шта су, као најспорније, указивали и стручна јавност – професори уставног права, цивилни сектор: састав Високог савета судства и Високог савета тужилаца и улогу Народне скупштине у његовом саставу; могућност распуштања Високог савета судства; предложене услове за разрешење због нестручности; начин на који се обезбеђује јединствена примена закона (улога судске праксе); положај јавних тужилаца и њихових заменика.

У мишљењу се на више места наглашава да, у својој садашњој форми, амандман о саставу Високог савета судства није погодан за осигурање плурализма унутар ВСС и да је потребно пронаћи другачије решење. Уз то, закључено је да је предложеним решењем у уставном тексту наведен само један од услова за избор судија (завршена обука у институцији за обуку у правосуђу) и да је то решење потребно изменити или у правцу навођења свих услова за избор или је све услове потребно препустити закону.


Коментари2
010a6
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Ко чита, не скита
Не може Министарство правде да подноси нацрт измена Устава, зато што је Министарство правде извршни орган власти у оквиру ресора правосуђа, док је Устав свеобухватни, највиши законодавни правни акт који може да се измени само гласањем најмање 2/3 народних посланика Скупштине Србије о расписивању општег народног реферндума на коме би се сви грађани са правом гласа изјаснили да ли су за уставне промене или нису. Уосталом, прочитајте члан 203 важећег Устава Републике Србије, па ћете и сами увидети на Министарство правде не може да иницира промене Устава. Промене Устава иницира Влада Србије (или најмање 1/3 посланика, 500 хиљада грађана са правом гласа, или председник Републике), али захтев за променом Устава не може бити бланко, с тим да га Министарство правде или неко друго тело државне управе "попуни", већ мора бити образложен, јасан и прецизан.
Milan
A šta ne valja u ovom Ustavu?

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља