четвртак, 20.09.2018. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 23:53

Под лупом политичка пристрасност друштвених мрежа

На испитивању у Конгресу САД појавили су се руководиоци „Фејсбука” и „Твитера”, док је упадљиво било одсуство представника „Гугла”
Аутор: Јелена Кавајачетвртак, 06.09.2018. у 22:00
Представници „Фејсбука” и „Твитера” сведоче на Капитол хилу (Фото Бета/АП)

Највиши руководиоци „Фејсбука” и „Твитера” објашњавали су америчким конгресменима шта предузимају да спрече мешање страних држава у предстојеће изборе. Законодавци су закључили да то није довољно и да ће морати да предузму одређене мере. Нису навели које, али је и сам наговештај регулисања био довољан да обори акције ових  компанија због страха инвеститора да би то угрозило раст. Додатни притисак представља најава министарства правде да ће испитати наводну политичку пристрасност водећих онлајн платформи.

У саслушањима испред два комитета, пре подне у Сенату, а после подне у Представничком дому, на питања су одговарали оперативна директорка „Фејсбука” Шерил Сандберг и извршни директор „Твитера” Џек Дорси. Упадљиво је било празно место са натписом „Гугл”, јер позвани директори нису пристали да седну у врућу столицу на Капитол хилу, а конгресмени нису прихватили представника нижег ранга.

Сандберг и Дорси су изразили кајање што су дозволили да њихове мреже буду злоупотребљене и истакли да им је приоритет да се од тога заштите уочи новембарског гласања. Шефица „Фејсбука” је рекла да су политичке рекламе већ транспарентније, а лажне вести мање присутне.

Наводна политичка пристраност водећих друштвених мрежа, на коју се одавно жале председник и конзервативци, није много помињана током три сата у Сенату, али јесте у комитету Представничког дома. Републикански конгресмени су углавном постављали питања о „Твитеровој” претрази која ограничава видљивост истакнутих републиканаца. Дорси је признао да ограничења постоје, али да нису уведена с таквим циљем, већ да спрече запаљиве расправе ботова и навео је да је проблем у међувремену решен.

Након првог саслушања, министарство правде је најавило да ће државни тужиоци на састанку крајем септембра разматрати „растућу забринутост због могућег намерног гушења слободне размене идеја на овим платформама”. Део демократа је ово протумачио као покушај скретања пажње с проблема руског мешања, које садашња власт по њиховом мишљењу не узима довољно озбиљно, делом и због тога што баца сенку на Трампову победу. С друге стране, правни стручњаци упозоравају да је најава министарства неуобичајена и да представља потенцијалну претњу за уставом гарантовану слободу говора.

Министар правде Џеф Сешонс иначе је лојалан председнику и ово није први пут да реагује на његове критике. Трамп је дан раније у једном интервјуу рекао да су друштвене мреже „суперлибералне” и да су се већ упетљале у предстојеће изборе. Крајем јула је оптужио „Твитер” да ућуткује конзервативне гласове. Као доказ је навео да је лично изгубио доста пратилаца на друштвеним мрежама и да не зна да ли је то случај и са другима. Медији су га подсетили да се друштвене мреже редовно чисте од лажних налога и да је недавно Обама изгубио много више пратилаца него он. Претходно је оптужио „Гугл” да фаворизује чланке критичне према председнику док благонаклоне крије. Такође је оптужио доминантни претраживачки сајт да његово годишње обраћање нацији није рекламирао на почетној страници, а Обамино јесте, што је „Гугл” брзо демантовао подацима.

Директори технолошких компанија више пута су негирали политичку пристрасност. У Вашингтону су током протекле године у неколико наврата сведочили о томе како су друштвене мреже злоупотребљене на председничким изборима 2016. и шта намеравају да предузму да се ситуација не понови.

Одлуку „Гугла” да се прекјуче не појави на Капитол хилу, након силног лобирања протеклих година, оцењена је као чудна и арогантна.

„Ако нисте за столом, онда сте на менију, а конгресмени делују гладно”, прокоментарисао је један амерички стручњак за односе са јавношћу.

Могуће је да су свесно ризиковали, проценивши да је мања штета да празна столица неколико дана кружи у медијима него да их увлаче у каљугу која по њиховој процени можда више припада „Фејсбуку” и „Твитеру”. Руска агенција за истраживање интернета потрошила је пред америчке изборе знатно више новца на ове две друштвене мреже него на „Гугл”. Његов адвокат је на ранијем саслушању упорно наглашавао да они нису друштвена мрежа, мада су и они открили на својим платформама политичке огласе и покушаје хаковања с руских и иранских налога, а на „Јутјубу” пропаганду и дезинформације.

Према мишљењу професора њујоршког универзитета Скота Галовера, кога цитира Си-Ен-БИ-Си, „Гугл” је одсуством показао да су технолошки џинови моћнији од естаблишмента који се показао као слаб и некомпетентан у настојању да регулише овај сектор.


Коментари3
518db
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Alisa
ukidaju slobodu govora, u Americi ostaje samo sloboda nosenja oruzja i pucanja.
djordje petrovic
... Da nam slucajno neka `zlomisao` ne padne na pamet...
Paun
Kakve li uzbune u Americi,a zašto se američki kongresmeni ne upitaju o opravdanosti američkog mesanja u izbore drugih zemalja.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља