субота, 22.09.2018. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 23:50

Ко су крадљивци знакова поред пута

Лопови користе знакове за печење паприке или као ражањ за вола, док заштитна ограда често заврши у кокошињцу. – Алуминијумски лим као секундарна сировина
Аутор: Александар Бојовићчетвртак, 06.09.2018. у 22:00
Укла­ња­ње пу­то­ка­за сма­њу­је без­бед­ност (Фото А. Васиљевић)

Уклањање или оштећење путоказа смањује безбедност и угрожава животеЛопови годишње украду више од 10.000 знакова поред пута (тридесетак дневно) тиме што скидају и уништавају саобраћајну сигнализацију „Путевима Србије” наносе штету већу од милион евра, сазнаје „Политика” у овом јавном предузећу.

Саобраћајне знакове (најчешће оне округле) неки користе за печење паприке док праве ајвар, а у Београду је забележен случај да су поједини користили челичну цев за знак уместо ражња – на њој су окретали и пекли вола. Ову цев, просечне дужине 2,2 метра, несавесни грађани употребљавају и за ограду поред викендица као и за друге конструкције. Жичану путну ограду, са друге стране, неки користе за кокошињац.

Међутим, главни разлог крађа путне сигнализације је скуп материјал од кога је направљена.

На пример, алуминијумски лим, као подлога за саобраћајни знак, на тржишту секундарних сировина има велику вредност.

Лопови краду поклопце и решетке шахтова за одводњавање државних путева, опрему за трафо-станице у изградњи, каблове за инсталације осветљења. 

Изражено је пробијање и уништавање заштитних жичаних ограда због прављења нелегалних саобраћајних прикључака на ауто-путеве. Има и оних који намерно и бахато криве путоказе и на њих лепе пропагандни материјал, а неретко се дешава да знакови поред пута послуже као мета несавесним ловцима и другим пуцачима.

 „Цена пресвлачења (асфалтног коловозног застора) на један километар пута у просеку кошта око десет милиона динара.

Годишње бисмо могли да рехабилитујемо 12 километара пута за износ утрошених средстава за замену украдене или постављање нове, уместо оштећене саобраћајне сигнализације и опреме”, кажу за наш лист у ЈП „Путеви Србије”.

Наглашавају да свака крађа, уклањање или оштећење путоказа, ограда и опреме смањује безбедност и директно угрожава живот учесника у саобраћају.

„Зато сматрамо да би казне за таква кривична дела требало да буду оштрије”, додају из „Путева Србије”.

Цена једног саобраћајног знака износи више од 10.000 динара. Цена носача – цеви најмање је 1.000 динара на шта треба додати и цену уградње. Одбојна ограда кошта од 2.500 до 5.500 динара по метру, а цена косог завршетка износи око 33.000 динара. Прелазне конструкције су 104.000 динара по комаду. На све ове цене ограде треба додати и катадиоптере који су 400 динара по комаду и трошак за уградњу свега тога.

„Обим штете због крађе или оштећења саобраћајне сигнализације и опреме се умножава када се узме у обзир да се све ово односи само на државне путеве који су у надлежности ЈП ’Путеви Србије’, а нисмо рачунали општинске (локалне) путеве и улице у градовима и насељима који су у надлежности градова и општина”, наводе у „Путевима Србије”.

Иако ово јавно предузеће већ годинама апелује на грађане да је уништавање знакова штетно, пре свега због безбедности саобраћаја, број крађа је константан или је у благом порасту. Примера ради, за једну ноћ (новембар 2016), само десет дана од отварања нове деонице ауто-пута Љиг–Прељина украдено је жичано плетиво дужине скоро 2,5 километара. Да би се скинула та ограда, потребно је натоварити и однети читав шлепер жице. Добро уиграној екипи мајстора за постављање више од два километра жичаног плетива потребно је четири радна дана. Због крађе ове ограде дошло је и до удеса када је аутомобил налетео на срндаћа који је истрчао на ауто-пут. Полиција је убрзо ухапсила осумњиченог за ову крађу и решила случај.

Али, према подацима којима располажу у „Путевима Србије”, у последњих десет година МУП је разрешио мали број пријава против Н. Н. особа за ова дела. И на деоници ауто-пута Нови Сад–Суботица код Врбаса, такође за једну ноћ, украдено је око два километра жичане ограде.

 „Дешавају се и случајеви исписивања графита на зидовима за заштиту од буке и вертикалној саобраћајној сигнализацији дуж ауто-пута Београд–Ниш–гранични прелаз Прешево, као и на свим другим ауто-путевима”, кажу у ЈП „Путеви Србије”. Последњих година, вертикална саобраћајна сигнализација се облаже антиграфитном фолијом и чишћење графита са знакова се обавља специјалним – скупим хемијским средствима.

У нашем кривичном законику предвиђене казне за уклањање и уништавање саобраћајне сигнализације су до три године затвора. Али, у добром делу судске праксе не гледа се опасност која би могла да настане скидањем знака већ вредност украдене ствари. Нарочито је опасно када лопови однесу знакове који возачима показују да наилазе на пут са правом првенства пролаза („стоп” и „обрнути троугао”). А мало је осуђених за овакве крађе.


Коментари6
9567a
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

системско решење
Свакодневно наилазимо на оштећене јавне објекте и трагове безобзирне крађе. Огорчени смо што нема правог деловања да се ово спречи. Сви би желели да за новац који издвајамо као друштво добијемо: 1. Брзо откривање, хапшење и кажњавање лопова уз обавезну накнаду штете конфискацијом имовине или принудним радом 2. Извештавање грађанства о откривеним крађама и предузетим мерама и резултатима тих мера. 3. Јавне одговоре надлежних на питања грађана у случају неоткривања и непредузимања мера. Данашњим могућностима информисања лако је постићи да сви знамо шта се дешава, само ако постоји политичка воља код власти.
tomkarlo
Na samom početku je prijavljivanje oštećenja od strane nas građana. Kada nam postane jasno da je to naše sve će biti lakše.
Препоручујем 18
миле
боља варијанта је да спроведу струју, па ко скида да га убије на месту. исто и са шахтовима и сливницима.
Vlada
Pa nek prave plastične
Aleksandra
U zapadnim zemljama ljudi bi prijavili osobu kaoja krade znakove policiji i policija bi ozbiljno istrazila slucaj. Kod nas, ne samo da 'svako gleda svoja posla', nego i policija ne bi shvatila slucaj ozbiljno ('Ja da trazim kradljivce znakova? Imam vaznija posla, kao da pijem ovu kafu!') . Sustina je sto niko shvata ovo ozbiljno, ovakav lopovluk izaziva saobracajne udese.
EvGenije
Što pitate kad znate?

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља