Београдска ваздушна лука „Никола Тесла” дуже од седам сати била је затворена за путнички авио-саобраћај. Вишечасовну блокаду аеродрома проузроковао је авион „боинг 737-800” египатске компаније „Иџипт ер”, у којем није било путника. Он је јутрос, како стоји у реду летења „Николе Тесле”, требало да полети из Београда. Авион је на аеродром слетео у 4.10 и неколико сати остао на средини полетно-слетне стазе због тога што су се, како је истакла министарка саобраћаја Зорана Михајловић, на њему запалиле гуме.
Све дежурне екипе београдског аеродрома реаговале су према процедурама које се предузимају у оваквим ситуацијама, како би са стазе што пре био уклоњен авион коме су сви точкови на стајном трапу отказали, пошто су се, како су навели надлежни, блокирале кочнице. Управо је то и изазвало оштећење свих гума на точковима авиона. Прве процене говориле су да ће аеродром привремено бити затворен на два сата. Убрзо се испоставило да ће за отклањање проблема бити потребно више времена.
Није требало пуно да прође па да се схвати да ће ред летења на „Николи Тесли” претрпети приличне измене и да ће преподневна полетања ка међународним дестинацијама бити одложена, а да ће авиони који су се налазили у ваздуху на путу за Београд бити преусмерени на околне регионалне аеродроме – у Ниш, Загреб, Софију, Темишвар, Будимпешту… Преусмеравања су углавном протекла без проблема, али се део путника пожалио да на појединим аеродромима нису благовремено обавештени због чега су слетели у други град.
Револтирани су били српски туристи који су се авионом „Ер Каира” враћали из Египта, а преусмерени су на будимпештански аеродром. Бес ових путника, како преноси Б92. нет, изазвало је понашање авионског особља које им је само рекло да изађу из авиона, нарочито због тога што им је пртљаг остао заробљен. Међу њима је било доста родитеља са децом и старијих особа, а у путним торбама су им се налазиле неопходне ствари до којих сатима нису могли да дођу. У међувремену су добили ваучере за храну, а тек после дужег негодовања родитељима са децом аеродромско особље је допустило да накратко напусте простор у који су били преусмерени.
Због проблема са авионом „Иџипт ера” у неизвесности су били и путници више авио-компанија чији се поласци организују са „Николе Тесле”. Само када је реч о „Ер Србији”, која носи 45 до 50 процената саобраћаја на сурчинском аеродрому, на њених 15 линија путници нису знали колико ће дуго чекати на полазак свог авиона. Све време на располагању су им били запослени на аеродрому и радници „Ер Србије”, као и кол-центри надлежних, али путницима којима су од планираних летова зависиле обавезе то је мало вредело.
Надлежни на аеродрому у току седмочасовне блокаде у више наврата су саопштавали да чине максималне напоре како би полетно-слетна стаза што пре поново била у функцији, али уклањање египатског авиона није било једноставан посао, јер се морало водити рачуна да све протекне безбедно.
Авион је са полетно-слетне стазе безбедно изгуран око 11 часова и смештен је у „ЈАТ техници”. Мало пре поднева, како је неколико сати раније проценила и министарка Михајловић, почело је укрцавање првих путника на редовне летове.
– Све техничке информације у вези са инцидентом биће накнадно доступне. Тежак дан за све нас који се бавимо ваздухопловством. Али, одлична је вест да писта није оштећена – навео је после отварања аеродрома директор ваздушне луке Саша Влаисављевић, додајући да су екипе у рекордном року успеле да санирају овај изузетно тежак квар.
– Надлежне службе радиле су као тим. Није било последица по људство, а последице по средства су мале – прецизирао је Влаисављевић.
Крајњи биланс седмочасовне блокаде аеродрома око поднева је био: двадесетак летова каснило је у одласку, петнаестак у доласку, а отказани су летови за Беч, Штутгарт, Дортмунд, Истанбул, Цирих, Тиват, Москву, Диселдорф и Малту.
Дејан Алексић
Блокада стајног трапа изазвала пожар на авиону
Центар за истраживање удеса у саобраћају утврдио је после увиђаја да су се на авиону „боинг 737-800” компаније „Иџипт ер”, који је више сати блокирао полетно-слетну стазу аеродрома у Сурчину, запалиле гуме на предњем стајном трапу. До пожара је дошло због блокаде кочионог система, услед чега су оба предња точка заблокирала, а услед трења све четири гуме су се запалиле и изгореле.
– Удес је, срећом, избегнут, али је ситуација била критична – каже за „Политику” Небојша Петровић, директор Центра, и додаје: – Има индиција да се на овој летелици проблем са стајним трапом јављао и раније, али авио-превозник то није схватио озбиљно, летелица је остављена у саобраћају и само срећом нема тежих последица. Ми се нисмо бавили тиме да ли је и шта превозио овај авион, али у њему у тренутку удеса није било путника. Ипак, могли су да страдају чланови посаде, могла је овако велика летелица и да удари у нешто… – каже Петровић.
Центар ће свој извештај предати надлежнима. Овај извештај може бити основ за евентуалну тужбу Аеродрома „Никола Тесла” против египатске авио-компаније због надокнаде штете. Међутим, питање је да ли ће до таквог спора уопште доћи, иако је штета евидентна. Овакви извештаји не узимају се здраво за готово, већ се у случају евентуалних спорова у све уплићу осигуравајуће куће, други стручњаци…
Због немогућности слетања и полетања свих других авиона, преусмеравања саобраћаја на алтернативне аеродроме, превоза путника са других аеродрома (Ниш, Будимпешта, Темишвар), чекања путника на самом аеродрому који су били спречени да било где полете, штета је засигурно велика, али, срећом, у овом инциденту нема људских жртава.
Г. Волф