четвртак, 20.09.2018. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 23:53
НОВИ ПРОПИС ЗА ЂАКЕ СТУПА НА СНАГУ 15. СЕПТЕМБРА

Друштвено користан рад за недисциплиноване

Посебан правилник од 15. септембра налаже да ученици који у школу донесу алкохол, дрогу, или туку другаре, уништавају школску имовину, допишу оцену у дневник, уз васпитну меру имају и додатне обавезе
Аутор: Драгана Јокић-Стаменковићсреда, 12.09.2018. у 22:00
Правилник треба да усмери проблематичне на понашање које је позитивно, попут играња кошарке са другарима (Фото Л. Адровић)

Закон о основама система образовања и васпитања пре отприлике годину дана прописао је да се основци који злостављају своје вршњаке могу и без сагласности родитеља преместити у другу школу, о чему је „Политика” прва пролетос известила јавност. Тада је најављено да ће ученици који у школу донесу алкохол, дрогу, туку другаре из клупе, уништавају школску имовину, допишу оцену у дневник, упоредо са изрицањем васпитне мере имати и друштвено користан рад.

О каквим је тачно активностима реч прецизирано је у Правилнику о обављању друштвено корисног, односно хуманитарног рада који је претходних дана објављен у „Службеном гласнику”. Биљана Лајовић, психолог и специјални саветник министра просвете, истиче да правилник ступа на снагу 15. септембра и има циљ да код ученика развије свест о последицама сопственог понашања, усмери га на оно које је пожељно и позитивно, а не да га кажњава.

Правилник прописује обавезне активности за ђаке, водећи рачуна о психофизичкој и здравственој способности, узрасту и достојанству ученика. Примењују се у три случаја – код лакших и тежих повреда школских обавеза, али и код повреда законом прописаних забрана.

За лакшу повреду обавеза, као што су непримерено одевање, прљање учионице, уништавање школског прибора других ђака, разредни старешина, уз консултације са родитељем, може одредити да тај ђак чисти учионицу, библиотеку, продужени боравак, трпезарију, свечану салу, или обавља административне послове. Те повреде прописује школа, док су наредне две прецизиране законом.

За теже преступе, као што су вређање наставника, уништавање или крађа имовине, пушење и коришћење дроге и алкохола у школи, дописивање оцена у дневник, директор установе може одредити ђаку да помаже домару, чисти снег и лишће, фарба ограду у школском дворишту, помаже у организовању одређених трибина…

Кршење законом прописаних забрана обухвата насиље над школским друговима, или њихово злостављање, занемаривање и дискриминацију. Уз консултације са родитељем, директор у овим случајевима преступнику може наложити да, на пример, организује предавање за родитеље, или школске другаре о грађанским и дечјим правима, или да учествује у хуманитарним акцијама за помоћ угроженима.

Тако ће ученик који удари школског друга морати да помогне повређеном другу, уколико му он дозволи, или ће му носити торбу и заједно са њим радити домаће задатке. Лајовићева истиче да је препоручено трајање друштвено корисног рада од 15 до 45 минута дневно и да у њега морају бити укључени и родитељи ученика.

– То значи да родитељ мора да подржава ове мере, да долази у школу и разговара са наставницима о томе како оне утичу на ђака и да им каже да ли се и код куће нешто мења код детета. Уколико ученик одбије да учествује у друштвено корисном раду родитељ сноси одговорност у складу са Законом о основама система образовања и васпитања. Овај акт прописује новчане казне за родитеље у распону од 5.000 до 100.000 динара. Ако родитељ одбије да се укључи у цео поступак, сматрамо да он занемарује своје обавезе. У том случају школа је дужна да потражи подршку центра за социјални рад јер је дете занемарено – истиче Лајовићева.

Законом је предвиђено да школа поднесе захтев за покретање прекршајног поступка, односно кривичну пријаву ради утврђивања одговорности родитеља. У ситуацији када се мера изриче ученику који наставу похађа по индивидуалном образовном плану узима се у обзир и мишљење представника тима за инклузивно образовање. Ученицима који прихвате ова правила, према процени директора и његових сарадника, може следовати и поправљање оцене из владања.

Заједничко решавање проблема

Поставља се питање зашто би ђак кога је школски друг ударио, на пример, желео са њим да ради домаће задатке и да ли је та мера у пракси остварива. Биљана Лајовић каже да у таквим ситуацијама најважнију улогу имају наставници, психолози, педагози и да је суштина да они посредују, помогну им и покажу како да превазиђу сукоб, конструктивно га реше и поправе своје односе.

Бранка Тишма, психолог у београдској ОШ „Лазар Саватић”, истиче да ако се нови правилник буде само административно примењивао у школама, неће имати никаквог успеха, без истинског грађења односа и толеранције свих учесника у раду школе, од родитеља, до директора.

– Ако се буде добро радило онда заједничко решавање домаћег задатка неће бити први корак, већ сам крај целог процеса. Чини ми се да је циљ правилника баш бављење децом, укључивање родитеља у њихове школске односе и онда је овај акт одлично помоћно средство у борби против насиља. Надам се да ће се добро показати у пракси, да ће се инсистирати на развијању односа, разговорима и договору. Када деца ураде нешто лоше и онда се на добар начин разговара са њима, она увиде увиде у чему су погрешила. А оштећени ђак онда види разлоге за оно што се догодило и то води ка заједничком решењу проблема – објашњава Тишма.


Коментари4
7aa91
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

миливоје
Оно што не може да се спроведе доследно,што ће се претворити у фарсу не треба да се уводи.Тако ће још више довести до срозавања угледа школа,сем ако то није циљ.
Sasa Trajkovic
Neo lberalni koncept društva koji se silom nametao SLOBODE radi sloboda doživeo je posle decenijske GOLGOTE nekakvih škola bez nasilja a rezultirao je divljanjem, primitivizmom i huliganizmom... nasiljem u svim oblicima od fizičkog do psihičkog KONAČNO je neko povukao ručnu i rakao DOSTA. Vrag je odneo šalu a obrazovanje podrazumeva i vaspitanje nagradu za DOBRO i kaznu za LOŠE na tome počiva sudstvo- pravo- MORAL tako se gradi društvo odgovornih pojedinaca. Maloletništvo nesme biti alibi za iživljavanje a naše škole moraju posti oaze mira, kulture i nauke a ne rasadnici rasizama, fašizama, navijačkih grupa huliganstva ... Ova mera ako se striktno sprovodi može doneti rezultate ali ovo moraju pratiti i mediji jer ono što se propagira na komercijalnim TV kanalima je ODVRATNO.
Silni
Niti jedan ministar prosvete počev od Gaše Kneževića pa na ovamo,zapravo nije znao šta radi. To je slučaj i sa Šarčevićem.Zar vi zaista mislite da će ova mera dati ikakve pozitivne efekte. Treba uvesti institut "Ukidanja prava na obrazovanje".Mnogi će reći da je to nehumano,ne to su samo posledice "nehumanog" ponašanja.Srednjoškolce treba redovno testirati na narkotike,pa ko bude pozitivan,marš napolje iz srednje škole.Isto važi i za nasilnike,bezobrazne i bezobzirne.Gospodo doveli ste nastavnike i profesore u situaciju da mole učenike da ih ne tuku.To je nedopuistivo. Deca su sve bezobzirnija i bezobraznija,a dobar deo roditelja još i gori. Ne mora svako biti obrazovan,jer onaj ko nije za školu,nije mu ni mesto u školi.Možda treba razmišljati i na temu da se srednjoškolsko obrazovanje plaća,pa kada roditelji izdvoje novac naći će sami mehanizme da "nateraju" sinove i kćeri da uče. Svakako treba vratiti dostojanstvo nastavnom kadru,jer oni treba da budu gospoda koja se uvažava.
Стеван
Поштовани, У првом делу Вашег коментара се слажем са Вама. Међутим не могу да се отмем утиску да сте огорчени и можда и осветољубиви. Треба уважавати струку, због природе посла највише, и због тога треба поштовати школски кадар, а не зато што су господа. Многи просветни радници су далеко од господе. Чак, неки су и лењивци који само отаљавају свој посао. То је недопустиво иако разумем да је мотив низак због плате и целокупног стања просвете. Било како било, већина су добри и вредни, квалитетни људи који не заслужују то што им се дешава сада. Вама бих још препоручио да ако се већ осећате да нисте уважени још мање ћете бити ако пишете латиницом. Хвала, и надам се да ме нећете погрешно схватити. Срдачан поздрав
Препоручујем 9

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља