уторак, 20.11.2018. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 18:36

Неизвестан останак „Фијата” у Крагујевцу

Маркионеов одлазак и борба за позиције у врху менаџмента групе „Фијат Крајслер” одлажу потписивање новог уговора. – Нови директор компаније за Европу Алфредо Леђеро стиже у Србију
Аутор: Бране Карталовићчетвртак, 13.09.2018. у 22:00
(Фото ФАС)

Крагујевац – „Не могу ништа да гарантујем, али се надам и верујем да ће Влада Србије склопити нови уговор са ’Фијатом’”, рекао је председник Александар Вучић маја 2017, на свечаности у Крагујевцу поводом почетка производње редизајнираног модела „500-Л”.

Наше питање тицало се рокова, будући да уговор са „Фијатом”, потписан септембра 2008, истиче 31. децембра 2018. године. Председник Вучић је на поменутој свечаности изразио наду да ће до тада бити потписан нови уговор са групом „Фијат Крајслер”.

Овај прекоокеански аутомобилски гигант настао је 2014, када је генерални директор „Фијата” Серђо Маркионе обзнанио одлуку о преузимању америчке компаније. „Десила се до сада незамислива ствар”, писали су страни медији, величајући Маркионеов потез.

Серђа Маркионеа више нема. Овај стратег и визионар који је обележио последње две деценије развоја аутомобилске индустрије изненада је преминуо јула ове године, после операције рамена. Умро је само неколико недеља пошто је пред јавност изашао са новим петогодишњим планом групе „Фијат Крајслер”, којим је наговештено да би се у Крагујевцу могао правити један модел аутомобила на хибридни погон.

Маркионеова смрт није оставила равнодушним никог у свету аутомобилске индустрије, а у врху менаџмента компаније „Фијат Крајслер” дошло је до борбе за позиције. Место генералног директора преузео је Британац Мајк Менли, после чега је његов противкандидат Алфредо Алтавила, до тада главни менаџер за Европу, поднео оставку.

Према информацијама из крагујевачке фабрике аутомобила, управо су ове турбуленције могле условити одлагање потписивања новог уговора са групом „Фијат Крајслер”.

– Ових дана у Италији ће се одржати помен Маркионеу, а 27. септембра и у Мичигену. До тада не верујем да ће бити било шта од новог уговора – каже председник фабричког Самосталног синдиката Зоран Марковић. – Директорка компаније „Фијат Крајслер аутомобили Србија” Силвија Вернети рекла нам је да ће све бити у реду, да „Фијат” остаје у Крагујевцу, али радници су нервозни, до гуше су у кредитима, стално питају шта ће бити – додао је овај синдикални челник. 

Преполовљен извоз
„Фијат” је и даље наш највећи извозник, али вредност пласмана на страна тржишта опада из године у годину. У 2013, када је „500-Л” кренуо пут Европе и Америке, вредност извоза износила је 1,5 милијарди евра, 2016. је пала испод милијарду евра, а у првих осам месеци ове године остварен је извоз у вредности од око 600 милиона евра.

Председник фабричког синдиката „Независност” Зоран Станић има нешто другачије информације.

– Колико знам, у Србију ће већ у понедељак стићи Алфредо Леђеро, нови главни менаџер за Европу. Наша држава је и раније тражила да преговара о новом уговору, али до тога није дошло због дешавања у „Фијату” – каже овај наш саговорник.

Према Станићевим речима, у фабрици је тренутно ангажовано око 2.200 радника, који раде у две смене.

– После прошлогодишњег штрајка фабрику је напустило око 200 људи. Нико није примљен, а посао је остао исти. Сви причају о новом моделу аутомобила, али он се неће правити док је продаја „500-Л” исплатива. Нови модел се прави тек када пласман старог падне испод 30.000, а ове године у Крагујевцу ће се произвести нешто више од 60.000 старог „500-Л” – наводи овај синдикални лидер.

„Фијатова” фабрика у Крагујевцу почела је са радом 2012, када је завршена обимна реконструкција старих „Заставиних” погона. У тај посао и набавку нових машина уложено је 1,3 милијарде евра. Била је то велика инвестиција наше државе, као мањинског власника са 33 одсто капитала, и торинског „Фијата”, који у заједничком привредном друштву има 67 одсто капитала. Враћање банкарских кредита гарантовала је Влада Србије, која је и на друге начине помагала „Фијатову” фабрику у Крагујевцу.


Коментари23
f5341
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Milan-odgovor Doc-u
Ukoliko pazljivo procitas moj komentar videces da sam napisao " da im damo sve sto traze" da ih privucemo. Nisam rekao da im samo treba mahnuti rukom a to je ogromna razlika..Pozdrav.
Ах
Уништавање Заставе је било не само глупост већ и криминал. Да су оне паре које су дате Италијанима кроз поклањање инфраструктуре, субвенције и јефтину енергију дате Застави и данас би имали националног произвођача аутомобила који запошљава не пар хиљада људи као Фијат већ десетине хиљада и јефтин и приступачан аутомобил који могу да купе и радници који га праве а не као данас, шрафцигер индустрију која запошљава само просту и најјефтинију радну снагу и служи за рекламу политичара. Али тако то бива када незналице без дана радног стажа одлучују о привреди.
Зоран
Србине, хвала за карактеризацију свих нас који радимо унутар компаније. Остаћу доследан слогану компаније у којој радим "ми смо оно што стварамо", да , ми смо генерација која се бори за генерације које долазе, које хранимо и школујемо, облачимо и 'држимо' на овом простору. Наша жртва је залог за боље сутра, наша "простота" је чин здраворазумског премошћавања кризе нације и поновоно уздизање верујућих. Хвала свима на лепим речима о људима који верују и вредно раде. Мир с' вама !
Препоручујем 1
Milan
Dovodjenje Fiata u Srbiju je najveca greska tadasnje vlasti u Srbiji. Fiatovi automobile su pri dnu liste u vezi kvaliteta auta. Umesto da privucemo neki od japanskih brendova (Honda, Toyota, Subaru) I da ima damo sve sto traze da otvore fabriku, mi dovodimo Fiat koji pravi vrlo nepouzdane I malo trazene aute. Fiat je kupio Krajslera I dobro je poznato da se njihovi auti uglavnom smatraju skart autima I retko ko ih kupuje, a I onaj ko ih kupi za deset dana skonta da je napravio katastrofalnu gresku. Isto ovo vazi za Fiatove aute, kvalitet je katastrofa u poredenju sa japanskim autima. Fiat nema buducnost I sto pre ode, pre cemo doci do pameti koga treba dovesti da otvori fabriku.
Doc
Ma da, trebali smo samo da mahnemo rukom Japanci bi se zaleteli da nam prave fabrike.
Препоручујем 18
Dragan Pik-lon
Glupo je da jedna siromasna zemlja kao Srbija ima fabriku automobila.Mnogi bogatiji od nas izbegavaju taj luksus.Tu su velike neizvesnosti i oscilacije na svetskom trzistu.Najbolje je fabriku u Kragujevcu preusmeriti(prekvalifikovati)za one proizvode koje uvozimo.Na primer-frizidere,zamrzivace,kamp prikolice,mini buseve,frejzere.....Siguran sam da bi Kragujevac procvetao.Cak sta vise apsorbovao jos mnogo radne snage iz cele Srbije!!!
Brad
Madjarksa ima 3 proizvodjaca automombila na svojoj teritoriji a ko i zna koji broj proizvodnih pogona u koviru njih. Slovacka takodje ima 3 proizvodjaca automombila na svojoj teritoriji, cak i slovenci sklapaju reno
Препоручујем 0
Дејан Костић
Од почетка није било јасно шта се преговара са Фиатом. Они су врхунски произвођач аутомобила и то је то. Наша обавеза је била да обезбедимо инфраструктуру (грађевински део, путеве, пругу али и снабдевање водом, струјом, гасом итд). Тај “српски” део је и наш улог у власништву од, ако се не варам, 51%. Све би било ово у реду да је Фиат остао на “свом терену”- производњи аутомобила. Фиат је требало да дефинише све инфраструктурне потребе за производњу а наше је било да развијемо инфраструктуру која испуњава захтеве Фиата али на начин најпогоднији за нас. У том делу је требало укључити домаће стручњаке, опрему произведену код нас и сл. То изгледа није урађено па су нам Италијани (индиректно) конципирали и инфраструктуру. Да је тако може се закључити из напр. концепта енергане. Уместо модерног и енергетски оптималног концепта (когенерације напр.) купују се (италијански!) котлови, гас се арчи на најпримитивнији начин итд. Да смо радили како треба лакше би пронашли замену за Фиат ако оде.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб Правила о приватности

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља