уторак, 18.06.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 08:21

Ко је одговоран за крађу у Железничком музеју

„Железнице” су једине одговорне, јер њима припадају и музеј и све што је његово, рекао Горан Весић, заменик градоначелника. – Време да се уведе ново кривично дело, а то је оштећење културно-историјских споменика и инфраструктуре
Аутор: Бранка Васиљевићсубота, 15.09.2018. у 13:04
Струг који је украден (Фото Железнички музеј Београда)

Крађа и оштећење експоната Железничког музеја Београда, старих више од 150 година, смештених у привременом депоу, подигла је велику медијску прашину. Огласиле су се многе институције, а реаговали су и надлежни у граду.

Одговорним за ову крађу у депоу у близини моста „Газела” заменик градоначелника Горан Весић означио је „Железнице Србије”.

Он је, гостујући на Студију Б, подсетио да је реч о веома вредним музејским експонатима и додао да не зна зашто они нису добро чувани.

– „Железнице” су једине одговорне јер Железнички музеј и експонати припадају њима. Пребацивање одговорности на било кога другог је само скидање кривице са оних у чијој је надлежности ово што се догодило – рекао је Весић, а преноси Танјуг.

Тим поводом одржан је састанак предузећа „Београд на води” и „Железница” коме је посредовао град, да би се договорили како да се обезбеди тај простор.

Договорено је да, рекао је Весић, Музеј науке и технике заједно са Железничким музејом направи пројекат реконструкције локомотива да би оне биле враћене у првобитно стање и сачуване као вредни музејски експонати.

Истакао је да предузеће „Београд на води” нема никакве везе са имовином Железничког музеја нити са том парцелом.

– Ово није први пут да се над културним добрима догађа насиље. Нестајала је и статуа Милице Ракић, бисте са Калемегдана. Постоји организована мафија која се бави крађом споменика, претапа их и продаје. Тражили смо и мислим да је време да се уведе ново кривично дело као што је оштећење културно-историјских споменика и инфраструктуре. Град не жели више да се тако нешто дешава, да неко украде бакарну жицу и буде благо кажњен јер је наводно мале материјалне вредности, због чега што хиљаде грађана остану без струје више сати – рекао је Весић.

О овом немилом догађају после неколико дана огласиле су се и „Железнице Србије”.

– Најстарији експонат Техничке збирке Железничког музеја парна локомотива нормалног колосека „Пула”, направљена 1864. године, трајно је оштећен, као и локомотива „учило”. Украдени су и уништени

ручно ковани вагон, седам стругова и две вертикалне бушилице. Ови изузетно вредни експонати чувани су у здању које је уживало статус претходне заштите. Улажемо велике напоре да се ова збирка из депоа премести на станицу Топчидер, у гаражу „Плавог воза” која испуњава све безбедносне услове – наводи се у саопштењу овог предузећа.

Први кораци у том правцу учињени су у току лета када је формирана радна група представника свих компанија железничког сектора и Министарства саобраћаја која ће се бавити питањима Музеја и могућностима да Београд добије одељење Железничког музеја на отвореном у Топчидеру, старој ложионици Нови Сад и Црвеном крсту.

– Да би се ово спровело, потребно је уредити простор и посебно наћи адекватан начин како да се експонати пребаце. Локомотива „Пула”, као и остала возна средства из Техничке збирке, у веома су лошем стању јер су у Музеј и стигли као такви пре шест деценија. Било какво померање и транспорт ових експоната могли би да их у потпуности униште. Као једино могуће решење помињала се дизалица, али би се њеним коришћењем у опасност довео објекат ложионице који је такође под заштитом. Ложионицу је преузео „Београд на води”, а са челницима града договорено је да се ова зграда, окретница и водоторањ сачувају и претворе у мултифункционални простор – кажу у „Железницама”. Они истичу да је ситуација много компликованија него што се представља и изискује свеобухватан и системски приступ и сарадњу свих институција под чијом су надлежношћу експонати.


Коментари12
41b6f
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

dzordz
nije niko kriv. kapitalizam je. stanica je ukinuta, zaposleni su otisli!? nikog nije bilo. dakle idealno za sekundarne sirovine. tako je i ceo socijalizam ukinut, bez cuvara. sad se cudimo sto nema oftalmologa i pedijatara u domu zdravlja zvezdara, a ovo je tek pocetak. meni su nedostatak lekara isti po uzrocima kao i nestanak starudije sa prostora radionice zeleznicke stanice. nekadasnje. kapitalizam je firme za stecaj sve na vredniost zgrade i magacina, a prava vrednost je u visini kapitala da se takva firma pokrene. nije isto, sta god da su govorili pred uvodjenje demokracije u srbiju.
Ljubomir
Pre 15 godina vrednost trzista sekundarnih sirovina samo obojenih metala na teritoriji grada Beograda je bila 20 miliona dolara godisnje. Ako preracunamo po slobodnoj proceni da je to cinilo 5-10% od vrednosti trzizta svih metala, dolazimo do cifre od 400-800 milona, a ako to udvojimo ili utrojimo, da bismo dosli do vrednosti trzista na nivou Srbije - dolazimo do oko milijardu ipo. Nedeljno - 29 miliona, dnevno oko cetiri, a na sat (lopovi rade i danju i nocu) 172 000 dolara, tj. 17 200 000 dinara (sedamnaest miliona). Ako oni koji "pokrivaju" tu rabotu uzimaju 30% (minimum!) - to je 6 milona na sat!!! Ako se dobro raspodeli - svi zadovoljni. E ZATO se ne moze resiti ovaj problem... Ili mislite da mi je racunica pogresna??? A da preracunamo sa stopom inflacije za 15 godina?
Beogradjanin Schwabenländle
У принципу сте у праву. Међутим, веома је лако стати на пут овом криминалу, чак и без улагања новца или издавања " чувених српских лиценци ". Код општине се региструје фирма, а код коморе још као фирма за отпад, адреса, име и презиме власника, поштанска адреса, телефон, факс, интернет. Свака продаја мора да се региструје, врста метала, новина, тежина, исплаћен износ за отпад, и АДРЕСА особе која је донела отпад. Изузетак су малолетна деца до 16 година. Ваге морају бити јустиране и са печатом општине. И цео проблем је решен, тако се бар ради у Немачкој. Ускоро ће почети да секу и оне старудије у такозваном музеју авијације. Само је питање када ће доћи на ред канделабри и коњи пред скупштином.
Препоручујем 0
stanislavsr
"Komplikovana situacija", "sveobuhvatni pristup" - šuplje fraze da bi se pod tepih gurnula odgovornost Železnice i vrlog "direktora" muzeja. Sramota nezainteredovanog i nesposobnog kadra Železnica.
Миливоје Радаковић
Ко би други могао да буде одговоран сем Железничког музеја?! То је експонат који је њима поверен на чување, а нису га сачували.
Radojica Jeftic
Postovani Milivoje, U nacelu, ne volim Vase antisrpske istupe i komentare u Politici. Divno je, medjutim, da redakcija Politike spoznaje da je civilizovan, pa makar i antisrpski komentar, doprinos razumevanju i dijalogu izmedju ideoloski i nacionalno suvise zastranjenih grupa. Ali, ovaj komentar je super, potpuno razuman i logican. Naravno, Zeleznicki Muzej je poslednje mesto gde ce krivac biti trazen, a odgovorni su svi bas tamo, kako Vi to logicki i vispreno zakljucujete.
Препоручујем 4
Саша Микић
Само ћемо да уводимо нова кривична дела и све ће бити решено. И по постојећем закону све се може решити без проблема само треба кажњавати све адекватно.
zaštićeni lopovi
Danas u Turskoj takve krađe kvalifikuju kao - terorizam. Deset godina robije je minimalna kazna. Zato se u zemlji od reda i zakona takve krađe ne događaju. To se događa u banana državama gdje se krađa ispod 15000 dinara vrednost ne smatra krađom. Ostaje privatna tužba koju nikad nećete dobiti, a potrošićete sto puta više od vrednosti ukradene stvari.
Препоручујем 4

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља