среда, 24.07.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 22:56
ИСХРАНА

Утицај дијете на тело и дух

У случају гладовања тело и дух имају као једини циљ да преживе
четвртак, 20.09.2018. у 20:00
(Фото: Пиксабеј)

За неке ће дијета значити програм исхране који треба да нас држи под контролом занемарујући њихове потребе, док ће за друге бити „казна” за понашање у нормалној исхрани на коју су навикли и у коју желе да се врате после ње. Истина је негде друго, а то је да је дијета начин да промените лоше навике у исхрани и више размишљате о томе шта једете.

Наравно да ће у дијети бити заступљена нутритивно вредна и здрава храна, водећи рачуна о њеној количини и потребама појединца. Дијета се најчешће држи у циљу регулисања телесне тежине и ради постизања бољег здравственог стања.

Свака дијета утиче на психу појединца који је држи, па морате паметно и да приступите њој. Како би осигурали успех у дијети ради постизања одређеног циља, неопходна је ментална припрема и одлука да промените ваш начин исхране, али и неке лоше навике које можда имате.

Популарне дијете које не воде рачуна о вашим потребама су лоше решење јер ћете у том случају кренути корак напред да бисте се вратили два или три корака назад.

Опасности од дијете нису мале и због тога је битно пре започињања било које дијете да консултујете нутриционисту. Ако не уносите довољно калорија на дан, смањује се ниво глукозе у крви, што представља основни извор енергије за мозак и мишиће, па тело надокнађује овај мањак разграђујући гликоген који се налази у јетри и мишићима. Потом ће тело тражити нов извор енергије, а то је путем катаболизма, где ће разграђивати мишићно ткиво и синтетисати глукозу потребну за рад мозга и тела.

Дијетом се обично губи маст, вода и мишићи. Код гојазних особа, циљ је да се решимо управо масти. С обзиром на то да је мишићно ткиво знатно гушће и теже од масти, губитак масног ткива чак од 10 одсто постаје знатно израженији него губитак истог процента мишића. Мишићи су ти који сагоревају масти, па је од кључне важности да смањимо губитак мишићне масе. То можемо постићи редовном физичком активношћу, која је кључни фактор сваке здраве дијете. Такође, потребно је особама на дијети одредити довољну количину протеина да би задржали мишићну масу. Превелики унос протеина може имати лош утицај рад бубрега, па треба ту имати меру.

Смршати можете једино ако потрошите више калорија него што их унесете. Рецимо два сата после јела, када нивои шећера и инсулина почињу да опадају, изађите на тренинг, довољно је шетати брзим темпом 45 минута до сат времена.

Дух и тело су повезани на многим нивоима, а један од најочигледнијих је када стартујемо с дијетом. У случају гладовања тело и дух имају као једини циљ да преживе. Метаболизам се успорава, тело се труди да уштеди сваку калорију, а у менталном смислу све своје напоре усмеравамо ка храни. Немојте се изненадити ако почнете да читате рецепте, гледате у вашу дијету и размишљате па и сањате о храни. Порука је јасна: тело и дух траже храну.

После неколико дана држања дијете можете осетити да сте депресивни и нервознији него иначе. Иако то има везе с променом у нивоима неуротрансмитера попут серотонина, постоји и друго објашњење. Наиме, када сте у дијети, лишени сте неких намирница које волите (на пример чоколада), а није ништа „упало” на њихово место, тако да постоји својеврсна празнина. Због тога можете осетити да се мало и повлачите у себе јер за дружење је потребно више енергије, а и ваше самопoуздање због тога може опасти. Што сте јаче у оваквом (не)расположењу, јаче сте опседнути храном и то је лоша вест.

У психолошке последице код држања дијете можемо убројити: преокупираност храном, анксиозност, депресију, раздражљивост и склоност да се конзумира више хране него пре држања дијете. Оне на срећу ишчезавају готово у потпуности неколико месеци по завршетку дијете.

Јасна Вујичић, нутрициониста
www.nadijeti.com


Коментари0
0c7c8
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља