На састанцима са кинеским званичницима протеклих дана, током боравка председника Србије Александра Вучића у Пекингу, потписано је десетак уговора и споразума, али за разлику од претходних посета, када је у фокусу била инфраструктура, овог пута тежиште је било на индустрији.
Потписан је уговор за стратешко партнерство у РТБ „Бору”, вредан 1,44 милијарде долара, као и споразум за изградњу фабрике аутомобилских гума у Зрењанину, што ће са улагањем од 944 милиона долара бити највећа гринфилд инвестиција у Србији.
Марко Чадеж, председник Привредне коморе Србије, каже да су у Кини договорени конкретни послови и послате јасне поруке и жеље обе стране – да се настави са јачањем међусобне сарадње. За кинеске партнере је, каже, увек било важно да се оно што се стави на папир и реализује.
Он сматра да би најављене инвестиције у изградњу фабрике гума у Зрењанину и фабрику цинка у истом граду, могле да постану до сада највеће гринфилд инвестиције у Србији.
– Када имате у виду колика је економија Кине, а колика је економија Србије, заиста је велика ствар и не постоји ниједан медиј у свету, који се озбиљније бави економијом, да то није приметио, који није последњих месец дана говорио о томе да Србија јесте једно велико изненађење када је у питању однос према кинеским инвеститорима – наводи Чадеж.
Србија је иницијативу 16+1 искористила не само за унапређење односа са Кином већ и за регионалну сарадњу, према мишљењу Милоша Јончића, из Института за међународну политику.
Кина је најпре, сасвим логично, улагала у инфраструктуру Србије јер се наша земља налази на новом кинеском путу свиле. Она је већински власник пирејске луке и њена роба би одатле преко Балкана и средње Европе освајала Стари континент. На наше тржиште су ушли као градитељи Пупиновог моста.
Потом су уследили послови на изградњи Коридора 11, од Сурчина до Љига. Потом је уследио уговор о кредиту и модернизацији пруге Београд–Будимпешта, што је заједнички пројект Србије, Мађарске и Кине, на шта Европска унија није благонаклоно гледала, захтевајући од Мађарске да поштује правила конкурентности и распише тендер за свој део пруге.
Пре два дана потписан је концесиони уговор за завршетак обилазнице око Београда од 207 милиона евра са каматом од три одсто. Ускоро се очекује уговор за финансирање ауто-пута од Чачка до Пожеге, мада је комерцијални уговор за изградњу већ потписан са кинеском компанијом ЦРБЦ.
– Уз куповину смедеревске „Железаре”, преузимање РТБ „Бора” и улагање у Зрењанин отварају се велика врата за кинеске инвестиције. Када овде дођу велике кинеске компаније уследиће и побољшање кредитних услова. Кинеске банке ће сасвим сигурно под повољнијим условима одобравати будуће зајмове – сматра Јончић.