четвртак, 21.11.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 08:12
ЈУБИЛЕЈИ

Пола века авиона који је „смањио” свет (ФОТО)

„Боингов” модел „747” седамдесетих година када је почео да се користи за комерцијалне летове могао је да прими дупло више путника од до тада највећих модела
Аутор: А.Ц.уторак, 02.10.2018. у 14:26
(Фото Боинг)

Модел авиона који је променио половином 20. века појам комерцијалног летења и како многи тврде „смањио свет”, ових дана прославио је 50. рођендан. „Боингов” модел „747” први икада израђени широкотрупни авион са надимцима – џамбо-џет, краљица неба премијерно је представљен свету 30. септембра 1968. године на писти у Сијетлу, у Сједињеним Америчким Државама. Пуних 37 година овај модел носио је титулу рекордера по броју седишта за путнике. Бројни сајтови угледних светских медија евоцирају причом и сликама успомене на пола век овог цивилног модела авиона.


Пет Никсон, супруга Ричарда Никсона, дала је име авиону „Клипер Виктор” (Фото Википедија)

До тест лета сачекало се још две године да би се већ крајем јануара 1970. године нашао на редовној линији између Њујорка и Лондона, „Панамове” компаније. Неколико дана пре тога тадашња прва дана Пет Никсон, супруга Ричарда Никсона, крстила је авион називом „Клипер Виктор”. И ту је прекршена дотадашња традиција: уместо прскањем шампањцем авион је попрскан водом обојеном у боје америчке заставе: плаве, беле и црвене.


Авион председника САД

Карактеристичан по широком трупу који подсећа на конструкцију бродова, изгледао је попут џина у односу на дотадашње. У дужини је премашивао 63 метра, а распон крила му је био 59 метара, што је приморало аеродромске управе и авио-компаније да измене димензије хангара.


Војна верзија популарног авиона

Једноставно нису могли да га сместе у оне које су до тада зидали. Висином је био попут зграде од шест спратова. Револуцију је унео не само због величине већ и могућности непрекидног лета без слетања зарад допуне горивом. Са џамбо-џетом могло је да се путује од Лондона до Сингапура, а свет је могао да се облети за мање од 24 сата.


(Фото Боинг)

Први купци били су авио-компаније из Америке, Британије, Немачке, азијских држава… С временом су модели модернизовани; 1993. године продат је хиљадити авион. До сада је произведено скоро 1.500 авиона и око 450 их је и даље у комерцијалној употреби. Крајем прошле године, међутим, избачени су из употребе у домовини – САД.


(Фото Викимедија)


Коментари1
2fc8c
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

артиљерац
Кад је В-747 ушао у комерцијалну употребу јавио се проблем,не само величине,габарита,него пријема и отпреме толиког броја путника.До тада највећи авиони В-707 и DC-8 су превозили макс.186 путника.В-747,400. Иначе,Боинг је морао да прода 400 авиона да би исплатио пројектовање.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља