петак, 24.01.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 22:49

Акциза на гориво иста за трактор и за џип

Скупљи евродизел од Србије има само Грчка и Албанија. – Ратари за гориво, које сипају у трактор или комбајн, плаћају исту акцизу као било који путнички аутомобил због чега се тражи да држава промени акцизну политику
Аутор: Јасна Петровић-Стојановићсреда, 03.10.2018. у 09:21

Цена сирове нафте типа „брент”, која се прерађује у Србији, првог дана октобра скочила је на 81,72 долара за барел што је шест до 10 долара више него што је била током прошлог месеца. То поскупљење се, како ствари стоје, још није одразило на скок цена у малопродаји, јер је за седам дана бензин у Србији поскупео 20 пара, а евродизел пола динара.

Упоређујући цене код нас и у окружењу домаћи дизел је и даље у самом врху листе и скупље се точи једино у Грчкој и Албанији, док је по цени бензина Србија јефтинија од Црне Горе, Хрватске, Словеније…

Гориво би, међутим, могло да буде знатно јефтиније када би држава нешто променила у акцизној политици, због чега Удружење нафтних компанија Србије, поново апелује на негативне ефекте оваквог акцизног опорезивања, нарочито дизела и течног нафтног гаса, на шта су још пре годину дана упозорили и Министарство финансија.

 – Због повећања акциза у периоду од 2012. до 2016. знатно су порасли буџетски приходи, али утисак је да нико није пратио да ли у укупној потрошњи расте удео горива, које није купљено у Србији. Колико се, у првом реду, камиона домаћих и страних у транзиту креће путевима Србије, а да је гориво купљено у некој од суседних земаља. Колико возила свих врста, од путничких и теретних до пољопривредних машина, у широком пограничном појасу према Босни и Херцеговини, па и Македонији, користи гориво са српском акцизном маркицом – каже Томислав Мићовић, генерални секретар овог удружења.

Раст буџетских прихода је могуће остварити и повећањем продаје горива, дакле враћањем у Србију потрошње, која сада пуни буџет суседних земаља, а не само повећањем акциза. Будући да трошкови горива представљају велики проценат укупних трошкова транспортера може се претпоставити колико је нарушена конкурентност домаћих превозника.

– Држава их такорећи својом акцизном политиком тера из Србије, док с друге стране има земаља које све камионе, који напуштају земљу, испраћају са одређеном количином горива са умањеном акцизом, или чак без акцизе, само да би повећали потрошњу на домаћем тржишту и остварили приход од раста привредних активности – истиче он. 

Пољопривредници су у још горем положају у односу на своје колеге у готово свим земљама у окружењу. Транспортери још и имају скромно право на рефакцију дела акцизе, а пољопривредници ни динара.

– Ратари за гориво, које користе у трактору или комбајну, плаћају исту акцизу као било који путнички аутомобил. Док рецимо њихове колеге у Хрватској користе гориво на које се уопште не наплаћује трошарина, илити акциза. Зато је управо сада, када се планира буџет за следећу годину, прилика да се још једном сагледају негативни ефекти политике акцизног опорезивања и дође до реалног ефекта повећања акциза – истиче Мићовић.

Актуелна акцизна политика довела је нашу земљу у ситуацију да имамо већи државни намет на дизел, него на бензин, да смо европски рекордери по висини акцизе за течни нафтни гас и да веома скромно користимо механизам повратка дела акцизе за комерцијални дизел, као стимуланс раста укупне потрошње и укупних привредних активности.  


Коментари9
3b176
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Radovan
Taj sa konbajnom i traktorom nek plaćaju porez kao i oni što imaju džip. Dobiju koliko toloko regresirano gorivo i još što šta pa mi na pijaci prodaju paradajiz po 1,5 evra i to bez PDV. Dobiju povoljnosti ali državi ne vrate ništa.
marko
Пишем ово због других да их овакав бесмислен коментар не доведе у заблуду. За пољопривреднике важе апсолутно иста правила као и за сваку могућу фирму (ако су у систему пдв), као и за остале ако су ван система ПДВ-а. Не постоји никакво регресирано гориво за пољопривреднике. А то што плаћате парадајз скупо, могу вам рећи да ће бити још скупљи, јер наша држава не прати правила игре у свету, и наша пољопривреда се полако гаси. Многи мисле да је стање солидно, али опасно греше, и то забијање у песак ће нас у једном тренутку довести до још већег увоза хране. За сада се стање оваквим одржава на рачун земљишта и ресурса који су већ при крају. Мали пољоприредник полако нестаје, а самим тим и та понуда робе на пијаци. за неко време биће роба само из ЕУ која има огромне субвенције. Они ће временом то смањити, а где ћемо ми бити тада, и да ли ће тада постојати наш пољопривредник.
Препоручујем 1
Borivoje M
Oni sa koNbajnom i traktorom placaju porez na dohodak (ako ga ostvare, a i ako ostanu u gubitku isto), porez na imovinu (zemlju, koja je zapravo masina, sredstvo za proizvodnju), placaju odvodnjavanje u godinama kad susa sve ubije. Placaju i doprinose PIO od kojih jednog dana mogu da ocekuju penziju od 11.000 din, a cesto i manje od toga. ParadaJiz za 1,5 evra je uglavnom makedonski, grcki ili albanski jer sa takvim nametima kod nas se ne moze proizvesti ni po toj ceni. Ne gresite dusu!
Препоручујем 10
jeremija
Lako Bosni. Oni imaju naftna polja, a mi Ruse, koji nam valjaju domaću naftu kao da je iz Libije.
Дарко
И у Српској су Руси власници нафтне индустрије, тако да цела прича нема везе са њима. У целој БиХ укључијући и РС све се диктира споља, на жалост РС је економски пред колапсом али иду избори па не сме да се зна....
Препоручујем 4
Саша Јовановић
Актуелна власт има задатак и жељу да нас уведе у друштво где ће постојати само екстремно богати (они и њихови) и ови други, мање или више сиромашни (ми). Ту ће, свакако, акцизе за џипове (очигледно или скривено) бити много мање него за тракторе...
Mile
I onda jos uzmu i PDV na naplacenu akcizu sto je vrh legalizovane pljacke naroda. Nek niko ne pokusava da me ubedi da ne moze da se nadje resenje za jeftinije gorivo u korist svih nas ali ocigledno sa su prihodi korumpiranim politicari i energetskom lobiju daleko vazniji. Uostalom kad je ogavni realiti program toliko branjen od strane vlasti da nista ne zele nista da menjaju, onda mozete misliti kako je sa cenom goriva.
zoran
Ukoliko se posmatra kvalitet goriva smo pri dnu tabele, što relativnu cenu goriva čini još skupljom!!! Kvalitet srpskog goriva je 15-20% lošijeg kvaliteta, što prouzrokuje 15% veću potrošnju, uz lošije performanse auta, a o zagađenju životne sredine da ne govorimo!!! Sve ovo zida cenu na preko 1,8 Eur po litru dizela!!!

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља