понедељак, 18.11.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 09:18

Како трговински ланци утичу на мале трговце

петак, 05.10.2018. у 09:13
Отварање великих трговинских ланаца подстиче конкуренцију (Фото А. Васиљевић)

Отварање великих трговинских ланаца утиче позитивно на привреду, смањује проценат незапослености, ствара већу конкурентност на тржишту и утиче на смањење цена производа, оцењују стручњаци, а управо један од таквих ланаца, Лидл, отвориће своја врата за потрошаче у Србији следеће недеље.

Међутим, декан Београдске банкарске академије Хасан Ханић за Танјуг каже да су многе анализе показале да се повећавањем учешћа великих трговинских ланаца смањује број малопродаваца.

„Због тога мали трговци морају да проналазе своју „нишу”, односно свој простор на тржишту, да захваљујући доброј локацији, маркетингу, неком посебном асортиману привуку купце како би опстали и развијали се на тржишту”, рекао је Ханић.

С друге стране, долазак великих трговинских ланаца је „добар сигнал” за долазак инвеститора и других познатих компанија да улажу у Србију, објашњава Ханић, и додаје да они који долазе да улажу заправо процењују да је пословно окружење у Србији стабилно.

„Долазак нових трговинских ланаца ће утицати на целокупну привреду, јер ће се повећати конкуренција, а смањити концентрација појединих трговинских ланаца у укупном промету”, указао је Ханић.

Смањивање концентрације или, како каже, искључивање монополског положаја за поједине велике трговинске формате, значи да ће грађани имати већи избор, шири и богатији асортиман и ниже цене.

„Отварање ланаца је важно и због тога што ће повећати број запослених у малопродаји, а с друге стране подстиче производњу и промет наших произвођача, који ће се наћи у улози њихових добављача. Оно што, такође, можемо да очекујемо у наредном периоду јесте пораст стандарда живота и куповне моћи”, оцењује Ханић.

Иако велики трговински ланци представљају претњу за мале трговце, Ханић наводи да је постојање конкуренције на тржишту предност, јер је управо конкуренција та која ће „вршити притисак” на свакога да смањује трошкове, побољшавати квалитет производа и кориговати приступачне цене.

Да је конкуренција добра, сагласан је и економиста и стручњак за трговину Стипе Ловрета који је Танјугу рекао да је свака конкуренција позитивна, јер подстиче позитивне промене у трговини.

„Србија ће, доласком Лидла, први пут добити прави дисконтни ланац. Карактеристика ланца дисконта је да има 20 до 30 одсто ниже продајне цене, а тиме и ниже марже, од традиционалних супермаркета и хипермаркета”, објаснио је Ловрета.

Наводи да је отварање великих трговинских ланаца добро и за потрошаче и за државу и за привреду, али да је велико питање да ли ће бити добро за произвођаче.

„Биће добро у мери у којој произвођачи из Србије буду радили приватну трговинску марку за Лидл. Волео бих да раде, нисам сигуран да ли ће радити, јер у великој мери имају велике приватне марке из увоза, али волео бих да их обезбеђују произвођачи у Србији”, закључио је Ловрета.


Коментари11
167a5
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Sasa
Prosecna marza Lidla je 30%. Nema marketing davanja. Sve se nabija u cenu. Vozac slepera koji im dovozi robu sam istovara vozilo, samo u naznaceno vreme. Prosecne marze drugih trgovaca su manje, tesko je reci tacnu cifru, zavsi of kategorije, ima nekih drugih davanja planova, pozicioniranja itd. Uglavnom ovakav tip lanca, tj. marketa 21. veka ne donosi nista dobro domacoj privredi. Pa zasto smo bombardovani.... Danas se zemlje okupiraju sa Ikeom, Lidlom, Metroom. Znaci jos su slobodne Makedonija, Bosna.... A cene kod njih su daleko nize nego u okruzenju, dok ne udju u Nato, Eu.
Opacic
Trebao bi uvesti Americki Sistem koji je na snazi u Teksasu Veliki marketi moraju ustupiti nekoliko metara svojih polica lokalnim prizvodjacima koji svakodnevno sami dolaze i popunjavaju police, Naravno market ima procenat od svega sto prodje kroz kasu
Петар,ЗАГРЕБ.
Молим вас немојте,немојте да нас радите идиотима. Страни трговачки ланци уништавају домаћу пољопривредну и сточарску производњу. Неће продавати паприке из Врања и Пирота,продават ће холандске. Неће продавати српску свињетину него ће вам продавати њемачку која се више не извози у Русију. Успут ће вам продавати сточни кромпир из Пољске. И стотине других чудеса. Ето.Богата Славонија у коју се стољећима усељавало,која је спашавала дјецу од глади примајући их из Далмације и Херцеговине данас постаје празна и сиромашна земља. Ако уништите српског сељака уништити ће се и Србија. Видио.Земља поврћа и воћа,Бугарска,увози кромпир из Француске и парадајз,замислите,из Пољске......,..........
Opacic
To ce tesko ici jer u Srbiju nemoze GMO u Srbiji kilo lokalnog vemoa kvalitetnog krompira kosta pola eura tesko da ce nemci uspeti bilo sta da nam Prodaju
Препоручујем 6
Саша Микић
Код нас има толико свега у релацији произвођач - трговина - купац да је то пре за ону некадашњу рубрику ''Веровали или не''. Зачудио сам се када сам чуо да је код нас могуће да је набавна цена код велетрговца нижа од исте директно код произвођача. По којој онда то цени произвођач продаје робу велетрговини, а по којој малопродаји? Зачудио сам се када сам чуо да се власници продајних ланаца договарају о политици цена и ценама. Тако да је једина уштеда да се јуре акције од продавца до продавца, мада су и те акцијске цене у пару исте код свих, само су акције сада овде, а сутра тамо. А и то са трговинском марком је део онога првог који сам поменуо. Исти производ као трговинска марка далеко јефтинији од онога са именом произвођача, а декларација иста. На крају мали трговци се сналазе на тај начин што користе то да нису свима лако доступни ти ''јефтини'' ланци.
Dragan Pik-lon
Osvrni,obrni Srbija je u najgorem momentu prodala svoj biser-PKB-ograd.Sada ce stranci da pune rafofe srpskih supermarketa.Zbog konkurencije roba bi trebalo da jeftini.Alo to nece biti slucaj u Srbiji jer jedno i drugo-proizvodnju i prodaju ce ciniti stranci.Siromasni gradjani i rodjaci ce moci dzabe da gledaju pune rafofe supermarketa.Naravno dok ih sekurity na vratima ne prepozna!!!

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља