петак, 06.12.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 18:48

Загонетан однос државе и „Фијата”

У наредних пет година, ако италијанска компанија одлучи да купи државни удео у капиталу крагујевачке фабрике – држава ће морати да прода, а ако држава одлучи да прода свој део – „Фијат” ће морати да купи
Аутор: Бране Карталовићпетак, 05.10.2018. у 19:53
За­јед­нич­ко пред­у­зе­ће упи­са­но је у ре­ги­стар са основ­ним ка­пи­та­лом од 300 ми­ли­о­на евра (Фото А. Васиљевић)

Крагујевац – Уговор државе и „Фијата” о заједничком улагању и оснивању заједничког привредног друштва – с почетка „Фијат аутомобили Србија”, данас „Фијат Крајслер аутомобили Србија” – изазвао је бројне недоумице још уочи потписивања, 29. септембра 2008, а данас, након што се навршило десет година његовог трајања, поново је актуелан, са истом дозом дилема: шта тачно стоји у „затамњеним клаузулама” које су до данас недоступне јавности, остаје ли „Фијат” у Србији и под којим условима?

Премијерка Ана Брнабић каже да дилеме нема и да „Фијат” сигурно остаје у Србији. Међутим, споразум из 2008. предвиђа и могућност раскида уговора, с тим да обе стране потписнице морају да се сагласе о томе, у писаној форми. Уколико не буде те сагласности, уговор из 2008. остаће „потпуно на снази и деловаће” бар још пет година. Да ли ће у наредном периоду остати „на снази” и субвенције, које је држава до сада давала „Фијату” или ће ти односи бити регулисани на други начин, остаје упитно.

У поменутом петогодишњем интервалу, како уговор предвиђа, могуће су две опције. У случају прве, ако „Фијат” одлучи да купи државни удео у капиталу крагујевачке фабрике – држава ће имати „неопозиву и безусловну обавезу да прода”, а у случају друге опције, ако држава одлучи да прода свој део – „Фијат” ће имати „неопозиву и безусловну обавезу да купи”. Могућност да држава купи „Фијатов” део постојала је само пре закључења трансакције. Подсетимо, „Фијат” је већински власник заједничке компаније са уделом од 67 одсто, а држава је мањински партнер са 33 одсто капитала.

Уплаћени оснивачки улог заједничког привредног друштва је 700.000 евра, с тим да је „Фијат”, сходно двотрећинском уделу у капиталу, уплатио 469.000 евра, а држава, као власник једне трећине компаније, 231.000 евра. Заједничко предузеће уписано је у регистар са далеко већим основним капиталом. Реч је о 300 милиона евра, с тим да „Фијату” припада 200 милиона, а држави 100 милиона евра. На заједничко привредно друштво држава је пренела имовину у вредности од 50 милиона евра. У уговору из 2008. наведено је и да „кумулативна улагања” заједничког привредног друштва износе 709,1 милион евра, а према изјавама представника државе и „Фијата”, у обнову старих „Заставиних” погона и набавку машина инвестирано је око 1,3 милијарде евра.

Уговором из 2008. било је предвиђено да у крагујевачкој фабрици аутомобила буду ангажована 2.433 радника. У синдикалним организацијама, међутим, кажу да не знају тачно колико људи данас ради у заједничкој компанији наше државе и торинског „Фијата”. Средином 2016. са посла је отпуштена читава једна смена, око 750 радника.

Фабрика аутомобила у Крагујевцу данас ради у две смене и са четири пута мањим обимом од максимално предвиђеног капацитета, који подразумева производњу око 250.000 возила у току једне године. У првој години извоза „500-Л”, 2013, у фабрици је направљено и на страна тржишта испоручено око 117.000 аутомобила, овогодишња производња биће тек нешто већа од 60.000 возила. Данас је вредност извоза за око 600 милиона евра мања него 2013, када је износила 1,5 милијарди евра.

Уговором из 2008, који су потписали покојни директор „Фијата” Серђо Маркионе и бивши потпредседник владе Млађан Динкић, није утврђена обавеза производње другог модела аутомобила, поред „500-Л”. Та могућност само је назначена речима да ће заједничко привредно друштво „уложити комерцијалне напоре, у складу са развојем послова и захтева тржишта, ради започињања производње другог модела аутомобила”.

Подсећамо, председник Александар Вучић изјавио је за „Политику”, приликом покретањa производње редизајниране верзије „500-Л” средином прошле године, како се „нада и очекује” да ће Влада Србије до краја 2018. потписати нови уговор са „Фијатом”.


Коментари8
b7abe
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Dragan Pik-lon
@Alaksendar,ja u toalet idem boingom.Nadam se da sam udovoljio vasoj znatizelji!!!
Dragan Pik-lon
Biznis sa automobilima je odavno prevazidjena kategorija.Nekada su komunisti vrsili usiljenu industrijalizaciju praveci od seljaka(domacina)proletere i gualajtere na asvaltu bez kanalizacije.Danasnja politicka elita u siromasnim zemljama hoce da se dokaze u proizvodnji auta.Jer ne vole da idu pesice(da se krecu uopste)kad bi mogli oni bi fijatom ili BMW-om isli iz dnevnog boravka do toaleta.Ovu njihovu lenjost ce platiti ceo narod.S obzirom da seljaka vise nema na kraju ce(hvala bogu)njima samima na ''adresu''doci racuni!!!
Aleksandar
Govorite usta da niste pusta, Šta Ste hteli da kažete " da Vi u toalet idete autom?
Препоручујем 0
usaf
Ne slazem se u celosti sa vasim komentarom!Nisu "komunisti" pravili od seljaka proletera,nego je taj seljak sam,u zelji da ima vise,sedeo na dve stolice!Radio je u fabrici(ako se tako moze reci) i na svom imanju!Doduse,vise na svom imanju,a u fabrici zimi,kada nema poljskih radova!Kada su deljene otpremnine,zbog tehnoloskih viskova,seljaci su bili "u prvim redovima",em su uzeli pare za nerad,em ce nastaviti sa radom,na svome imanju!Tako-reci,interes fabrike,tj.proletera su podredili licnim interesima!Ziva istina,uz obilje dokaza!!!
Препоручујем 8
Леон Давидович
Некада у доба Југославије ако су дизати кредити и та имовина припадала је том друштву. Данас се дижу кредити практични дужник постаје држава то јест народ јер народ је конкретан, а новац одлази у руке приватних фирми и појединаца.
Nikols Kiric
Znaci, ako ja hocu da dam dva puta vise za drzavni dio, ne mogu. Rezervisano je za Fiat. Koji je razlog za to? Ako ostavite meni na pogadanje, ja kazem da je razlog oniu par miliona ispod stola.
Gogi
To ce poreske obveznike Srbije opet kostati boga oca a Srbija osim dugova zbog kredita koja je digla nece imati nista drugo.
@Gogi
Vi sigurno imate neke brojeve da potkrepite svoje tvrdnje?
Препоручујем 5

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља