недеља, 22.09.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 22:20
СЕРИЈАЛ „ПОЛИТИКЕ”: МОСТОВИ БЕОГРАДА

У ишчекивању десетог речног колоса

На 140. годишњицу подизања првог савременог моста у Београду главни град требало би да има десет мостова – по један нови на Сави и Дунаву, али и да Стари савски и стари железнички буду претворени у пешачко-бициклистичке
Аутор: Дејан Алексићпонедељак, 08.10.2018. у 23:25
(Фото Д. Јевремовић)

Ако се надлежни 2024. сете да обележе 140. годишњицу од подизања првог модерног београдског моста, постоји могућност да ће бити додатних разлога за славље. До тада би град на ушћу Саве у Дунав коначно требало да добије десети, јубиларни мост, али и да до половине наредне деценије коначно буду оспособљена два пешачко-бициклистичка моста.

Возачи и путници у главном граду Србије тренутно могу да рачунају на два искључиво железничка моста, од којих онај старији полако одлази у историју, али и на на пет друмских и један друмско-железнички. Одавно је јасно да двомилионском граду, који даноноћно живи и пулсира, осам мостова одавно ниje довољнo.

Ово бројно стање требало би да почне да се мења већ догодине за када је планирано захуктавање радова око моста који ће наследити Стари савски. Ти радови требало би да почну половином 2019, чим буду постављене трамвајске шине на Мосту на Ади. Мост – наследник имаће више саобраћајних трака, стазе за бициклисте и пешаке, а његов лук биће не смарагдно зелен, већ бео. Стари мост који су подигли нацисти у деловима ће бити пресељен, а онда састављен највероватније између обале Аде Циганлије и Новог Београда. Ако надлежни остану доследни ранијим изјавама, овај мост убудуће ће бити саобраћајна оаза само за пешаке и бициклисте.

"Панчевац" као пасторче у сенци 
Један од мостова у који су, због његовог лошег стања, очи јавности већ дуже упрте, јесте Панчевачки. Овај мост Љуба Костић описује као пасторче које је годинама у сенци других мостова.– Несрећа од пре неколико дана, када су отац и ћерка погинули пробивши ограду, поново је скренула пажњу на овај мост. Они нису пробили заштитну ограду, како су неки објавили, већ пешачку која је у лошем стању. Она је пропала, а стубови су трули. Да је дете пипне, пала би. Бојим се да све контроле и прегледи на Панчевачком нису довољни јер на сваком мосту постоје неприступачна витална места која инжењер у току таквих прегледа не може да види и да им приђе – упозорава Костић.

Сличну будућу намену требало би да добије стари железнички мост, који је највише од свих актуелних београдских мостова осетио ужас бомби и мина. Најстарија престоничка речна саобраћајница која је овог лета изгубила значај у железничком саобраћају за коју годину требало би да постане једна од новијих туристичких атракција града. Према замисли надлежних, то ће бити бициклистичко-пешачки мост са кога ће се са Новог Београда до старог дела града стизати за десетак минута. На препорођеном мосту са модерним осветљењем они који се уморе моћи ће да попију кафицу јер је идеја да га украсе и необични угоститељски објекти.

У међувремену, и дунавске обале у престоници требало би да добију нову саобраћајну везу. У овом делу града као саобраћајно освежење виђен је мост код Аде Хује. План је да он почне да се гради 2020.

Да Београду тренутно и те како недостају мостови сматра и грађевински инжењер Љуба Костић, који је између осталог, учествовао у изградњи два моста на Дрини – Павловића и Моста слободе у Фочи. Он истиче да је приоритет свих приоритета да се повећа капацитет постојећих мостова, као што је то својевремено урађено са Бранковим мостом.

– Наравно, то би морало да се уради без прекида саобраћаја. Мени је тако нешто било логично и кад је град расписао конкурс за реконструкцију Старог савског моста. На капацитет који сада има, могле су да се додају још по две траке и да нас види бог! И да се све то уради док се истовремено одвија саобраћај. Овако, када се уклони постојећи савски биће потребно најмање три године да се изгради нови, а то је велики проблем и ван памети у граду који већ има дефицит мостова – наглашава Костић подсећајући какве колапсе је стварало недавно обнављање само једне пешачко-бициклистичке стазе на Бранковом мосту.

Костић додаје да је одавно познато и који део града одавно највише вапи за новим мостовима.

– На основу мапе саобраћајног притиска познато је да се он углавном дешава између „Газеле” и Бранковог моста. Ту би ваљало да се изгради нови јер је тај део изузетно фреквентан. Сетимо се да је једно време била актуелна прича да ће се направити мост који би излазио на Немањину. Камо среће да је урађен тај спратни мост. Никад није објашњено зашто се од тога одустало, поготову сада када железница више није сметња – каже Костић.


Коментари9
666bd
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Савски матроз
Никада објашњено заправо може да се објасни на веома једноставан начин, и то са свега три речи: Београд на води. Београд на води прави је разлог плана да се сруши Стари савски мост, зато што је то актуелни трамвајски мост, по конструкцији челични, тако да пролазак трамваја ствара приличну буку која може да засмета будућим елитним станарима елитног Београда на води. Исто тако би им могао засметати још један, нови мост преко Саве, који би повезао Немањину са Старим сајмиштем, с тим што би, у том случају, и станара било мање, јер би се услед заузећа простора неопходног за прилазне саобраћајнице смањио и свеукупни плац за изградњу "елитних" вишеспратница. ПС: Може се претпоставити зашто лук новог савског моста неће бити зелене, него беле боје. Мост ће бити што јефтинији за градњу (али не и за укупну цену), значи бетонски, бео (барем док не посиви, временом). Биће и краћег века него садашњи, челични. А план којим ће они њега да раставе па поново саставе код блока 70, прича је за децу.
Radomir Istoricar i Geograf
Samo da se ne zaboravi da se pre ravno 140 godina pojavila nova drzava u Evropi. To je bila Srbija i to tacno 13 Jula na Berlinskom Kongresu 1878 godine. Pored Srbije nastale su jos Rumunija, Grcka i Crna Gora.
Лоше ти иде математика
Србија постоји више хиљада година , за разлику од хрватске . То је држава најпознатија по геноциду над Србима .
Препоручујем 2
Milenica
Dušanov komentar je na mestu kao i delovi razmišljanja gradjevinskog inženjera Kostića. Ne što je jeftinije ostaviti i proširiti stari most nego ga sačuvati kao istorijsku vrednost grada. Ne samo novo po svaku cenu jer se time urušava naš grad koji ima bogatu istoriju mada je ona već narušena onim bgdnavodi... Dajte pameti, dajte struke, dajte poštovanja ovom gradu!
Dusan
Milenice nista nam ne vredi oni ce to uraditi jer jedino sto se pokrece u srbiji he uzurpacija javnog dobra za privatne svrhe ukljucukuci i uprezanje narodne radne snage za najjednostavnije poslove uz masne provizije vlasti. Ovde se nista ne radi razumno niti u opstu korist vec iskljucivo onoga ko je na ili blizak vlasti. Uostalom u drzavi gde pravni sistem ne funkcionise ata ocekivati. Poremecene vrednosti. Cak i ivaj ivazeni list na par atranica dalje opravdava gnusne ubice americkog turiste. Uvek se zapitam ba kraju dana ima li ovaj narod iopste crkvu i svestenike da skrecu paznju na pravednost i dobrotu.. odgovor je i u ovom slucaju negativan.
Препоручујем 1
Festina lente!
Пожури полако! Зашто журити и трошити новац за уклањање мостова? Довољно је сачекати да се сруше и онда полако градуцкати нови. Панчевачки је вероватно први кандидат. У међувремену развући скеле и да нас види бог.
vlada
Pancevac pasti nece , celicna konstrukcija, zakivci, prosta greda od mosta. Moze malo da se deformise i nista vise, osim ako se potrudimo i samo ga gledamo umesto da ga umijemo i osvezimo.
Препоручујем 8
Видоје
До изградње Пупиновог моста, у целом Београду постојао је један једини мост преко Дунава - Панчевачки, данас стар 72 године. Уместо да мост на Ади Хуји већ буде допола готов, тек се најављује почетак изградње за 2020. годину (а ко зна да ли би било и тада, да не мора због обилазнице), као да вишедеценијска неповезаност банатског дела Београда са остатком града (и уопште Београда са читавим Банатом) није горући проблем. Ко је био принуђен да прелази преко "Панчевца" под ваздушном опасношћу 1999. године, не треба му ништа објашњавати. Такав елитистички, маћехински однос Града према својим рубним деловима само показује да падају у воду све приче о "равномерном развоју свих делова града".

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља