субота, 16.02.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 22:39

„Двоглава аждаја” отпремљена у Париз на прославу победе у Великом рату

Mала парњача из Железничког музеја у Пожеги је кренула на велику прославу века победе
Аутор: Бранко Пејовићчетвртак, 18.10.2018. у 23:44
Подизање локомотиве „Костолац” пред музејом у Пожеги (Фотографије С. Јовичић)

Пожега – Уз посебне мере какве се предузимају при транспорту вредних музејских експоната је испред Железничког музеја у Пожеги ка граду светлости Паризу у специјалном теретном возилу кренула невелика сива локомотива. Стара 102 године, типа „Пешо–Бурдон” (по Французима који су је конструисали), једна од свега две такве сачуване у свету, понос је техничке збирке Железничког музеја Београд.

Иде ова мала парњача на велику прославу века победе у Првом светском рату, с обзиром на то да је и сама у њему учествовала: коришћена је на пругама Солунског фронта за снабдевање војске муницијом. На новембарској прослави у Паризу, пред председницима 25 држава, међу којима ће бити и француски Макрон и наш Вучић, биће изложена као један од главних експоната.

Та ретка локомотива са дуплим погоном (по два котла и ложишта) има могућност кретања у два смера без окретања (отуда „двоглава аждаја”), а направљена је 1916. у Филаделфији, у фабрици „Болдвин локомотив воркс”. После ратних дејстава на Солунском фронту, од 1941. коришћенa је у руднику „Кoстoлaц”, нa узaнoм кoлoсeку oд 600 милиметара. Пoклoњeнa je Жeлeзничкoм музejу 1951. године и била је jeдaн oд првих eкспoнaтa.

Конзерваторски радови на овој локомотиви обављани су 1983. и 2012. Oфaрбaнa je сивoм бojoм, спремна за изложбу. Због своје старине, историјске улоге, реткости и вредности, како нам је овом приликом у Пожеги рекао музејски саветник у Музеју науке и технике Београд Јован Божиновић, маја прошле године проглашена је за културно добро.

– Она свакако заслужује да буде и светска културна баштина, с обзиром на то да је једна од свега две тог типа преостале у свету. С тим што је ова наша исправна и очувана, оба јој клипа раде, иако дуже од пола века није у употреби, за разлику од оне друге у Дрездену – објашњава Божиновић, који ће контролисати услове излагања наше локомотиве у Паризу и однос организатора према њој.

– Француска влада дала је гаранције да неће задржати ову локомотиву, која је власништво Железничког музеја Србије, и да ће је после годину дана вратити у Пожегу – додаје он.

Из „Железница Србије” подсетили су, поводом транспорта локомотиве у Париз, да су гeнeрaлни дирeктoр „Жeлeзницa Србиje” Mирoслaв Стojчић и прeдсeдник фрaнцускoг удружeњa Стeфaн Исoн 8. октобра у Београду потписали угoвoр o уступaњу нa приврeмeнo кoришћeњe културнoг дoбрa пaрнe лoкoмoтивe „Кoстoлaц” фрaнцускoм удружeњу „Taкo дe лaк” рaди излaгaњa нa вeликoj излoжби у Паризу, поводом oбeлeжaвaња стoгoдишњицe зaвршeткa Првoг свeтскoг рaтa. Стога је у Пожеги, на надгледању припреме транспорта парњаче, у својству опуномоћеника овог француског удружења био Ђуро Ћетковић, председник Савеза Срба Француске, кровне организације која окупља 23 удружења Срба у тој земљи.

– Французи ће бити одушевљени овом ретком локомотивом. Асоцијација „Тако де лак” има музеј старих локомотива, а кад потпишемо да је овде преузета почиње наше осигурање, јер је, док буде у Француској, осигурана на 300.000 евра – објашњава за „Политику” Ћетковић, видно задовољан што се остварује намера да се српска техничка вредност представи свету.

– Најпре ће од 25. октобра локомотиву „Костолац” изложити пред Палатом инвалида у Паризу, испред куполе где се налази Наполеонов гроб. Онда ће 11. новембра бити изложена на великој прослави победе у Првом светском рату, која почиње тог дана у 11 часова 11 минута и 11 секунди, у време потписивања примирја у том рату. Првобитна намера организатора била је да за прославу изложе четири савезничке локомотиве из Првог светског рата (америчку, британску, француску и српску), али пошто није било довољно места, ова из Србије биће једина, а уз њу топови и тенкови из Великог рата. После тога иде у место Грез сур Лоан близу Париза, у музеј парних локомотива из Првог светског рата. Ми смо годинама сарађивали са „Железницама Србије”, Министарством културе Србије и Музејом науке и технике како би ова ретка локомотива стигла у Француску и тиме остварили жељу Срба у Француској, који ће имати прилику да је виде. Најзаслужнији за све ово је Петар Петровић Пепи, који је тренутно у Паризу – прича нам Ђуро Ћетковић, пореклом из Грбља.

Посао пребацивања локомотиве на специјално теретно возило (заједно с делом уског колосека, да не би била оштећена) пажљиво су извели запослени на железници са дизаличарима ужичке фирме „Поповић”, а теретњак натоварен парњачом у Париз превози новобеоградска фирма „Карго специјал логистик” и возач Драго Прелевић, иза кога је искуство од безмало две деценије превоза специјалних вангабаритних терета.

– За превоз ове локомотиве потребна је отворена нископодна приколица, овакав транспорт изискује специјалне дозволе за пролазак кроз сваку земљу. Идем преко Мађарске, Аустрије и Немачке у Француску, истовар очекујем вероватно за пет дана – рекао је Прелевић поред на теретњак натоварене сиве „двоглаве аждаје”, старије од века.


Коментари10
7bb91
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Нада Ласкер
Државна железница је потписала уговор с француским удружењем грађана. Оно сутра може да нестане и локомотива остаде Французима. Чудно је да кустос Божиновић то не зна и не упозорава јер он представља државу и њену заштиту баштине. Или је њему зинуло да глувари у Паризу па ћути о ономе што је свима јасно. Упропасти нас корупција.
Драган Станковић
Нити бих веровао Французима нити бих им позајмљивао ову реткост! Тобож, не могу без ње да обележе победу! Можда би требало да им Србија пошаље и воловску запрегу на којој је Краљ Петар вожен преко Албаније! Могу да се кладим да ће смислити разлог и начин да нам је не врате јер им се тако може. Сетимо се само случаја старих и вредних аутомобила позајмљених Словенији из Београда "само за изложбу" и то пре више од 40 година!!! Све је ту јасно, сви папири постоје и зна се ко је власник, али су аутомобили и даље у Словенији! Када ћемо се већ једном дозвати памети?
Dragan Pik-lon
Nadam se da Francuska nece dozvoliti Taciju da pravi selfije ispred srpske lokomotive.Jel bi to bilo svojevrsno vredjanje Srbije i njene pobede u velikom ratu.Moj pradeda Bozidar je ostavio kosti na Kosovu i Metohiju.Bicu i licno uvredjen.Tako nesto nebi oprostio slobodarskoj Francuskoj!!!
Slavko Stanisavljevic, Strpce-Kosmet
Lokomotiva "Kostolac"bice izlozena od 25.oktobra ispred kupole gde se nalazi Napoleonov grob.Inace ovu lokomotivu staru 102 godine nazivali su"dvoglava azdaja"jer se kretala u dva smera bez okretanja. Zelim da podsetim na isto tako jednu veoma staru lokomotivu i prugu uzanog koloseka.Voz je isao sa stanice Kacanik do Vrbestice(Sirinicka zupa). Ta lokomotiva bila je izgradjena 1935 god.Voz je imao nadimak"Cira"i isao je jako sporo na uzbrdicama,kada je bilo mnogo putnika.Ja sam sa stanice "Gotovusa"putovao"Cirom"do Vrbestice kod svoje najstarije sestre,sada pokojne imao sam 13-14 godina i za mene je to bio veliki dozivljaj.Prugu su izgradili okupatorski vojnici iz Italije.Tu su bili i Bugarski okupatori.Izgradili su prugu jer se u reonu Vrbestice eksploatisala ruda Hroma i to u ogromnim kolicinama.Tu je bila i zicara a i separacuja(postrojenje za odvajanje rude od jalovine).Rudu su teretnim vagonima prevozili,cesto se desavalo da voz isklizne iz sina na nizbrdici.1968 god.Voz je ukinut.
Sotir Gardačić
Lepa vesti. Ide da vidi svetlosti Pariza :)

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб Правила о приватности

Developed by: NewTec Solutions & TNation

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља