среда, 20.02.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 12:29

Километар ауто-пута кроз Шумадију коштаће 7,3 милиона евра

Моравски коридор градиће амерички „Бехтел” на основу Споразума о сарадњи САД и Србије
Аутор: Маријана Авакумовићпетак, 19.10.2018. у 15:00
(Фото З. Анастасијевић)

Градња Моравског коридора требало би да почне следећег пролећа, али је прилично запарало уши да ће нас километар ауто-пута кроз Шумадију, дуж Јужне Мораве од Појата до Чачка, коштати 7,3 милиона евра.

Однедавно је познато да ће га градити амерички „Бехтел”, у конзорцијуму са турском „Енком”, премда је била заинтересована и кинеска компанија ЦРБЦ. Почетком ове недеље Зорана Михајловић, потпредседница владе и ресорна министарка, са Американцима је потписала Меморандум о разумевању и сарадњи за изградњу Моравског коридора. Тада је јавност сазнала да ће 109 километара ауто-пута од Појата, преко Крушевца, Трстеника и Краљева, до Прељине, коштати око 800 милиона евра. Радови подразумевају и регулацију тока реке Мораве. Како ће се финансирати – још није познато. Раније је било речи о концесији, мада се у последње време помињало финансирање делом из буџета, а делом из кредита.

Избор америчке компаније и цена градње били су повод за полемику у скупштини и дуел између Војислава Шешеља, шефа посланичке групе СРС, и Зоране Михајловић. Шешељ тврди да је меморандум потписан мимо одлуке владе и да је за градњу Моравског коридора требало да се распише тендер. Поставио је питање да ли је та изградња могла да буде јефтинија од 800 милиона евра.

Од надлежних из Министарства грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре „Политика” јуче није добила одговор због чега ће ауто-пут кроз Шумадију толико коштати.

– Иза сваког меморандума, па и иза Меморандума о сарадњи са компанијом „Бехтел” о изградњи ауто-пута Појате–Прељина, стоји одлука владе. Србија је мала земља на важном месту и нема тај луксуз да бира своје пријатеље, већ треба да сарађује са свима. Ми то у области инфраструктуре и радимо, јер сарађујемо са компанијама и банкама из Кине, Русије, Азербејџана, европских банака или САД – наведено је у јучерашњем саопштењу министарке Михајловић.

Требало би подсетити да је овом меморандуму претходио Споразум о сарадњи у области инфраструктуре између Србије и САД, потписан у септембру, такође у Влади Србије. Управо је тај међудржавни споразум био основ да се „Бехтелу” посао додели без тендера.

Међутим, организација „Транспарентност Србија” сматра да је нејасна правна природа споразума потписаног између Владе Србије и „Бехтела”.

– Меморандум о сарадњи није правни основ на основу којег се може одредити ко ће градити ауто-пут у Србији. У ту сврху могуће је закључити искључиво уговор. То може бити уговор о јавној набавци радова, уговор о концесији или другом виду јавно-приватног партнерства или уговор о донацији – наводе.

Горан Родић, потпредседник Грађевинско-инжењерске коморе, уверава да наведена цена није коначна и да ће се вредност радова знати тек када се ураде сви премери и предрачуни и када буду готови пројекти. Али, према његовом мишљењу, изградња Моравског коридора не би требало да кошта више од 600 милиона евра.

– Српске фирме изградиле би га за 500 до 600 милиона евра, колико су својевремено и Кинези проценили да он кошта. Ауто-пут кроз Шумадију нема тунела и није компликован у градитељском смислу. Међутим, пошто није било тендера, не знамо колико он заиста кошта. Познато је да „Бехтел” увек иде са јачим ценама. Километар ауто-пута код нас кошта седам милиона евра обично на брдовитом терену. Претходни послови, који су без тендера додељивани Азербејџанцима, Кинезима и Русима, увек су били везани за кредите. Финансијери су захтевали да њихове компаније буду ангажоване на инфраструктурним пројектима у одређеном проценту – објашњава Родић.

„Бехтел” је у окружењу градио ауто-пут од Загреба до Сплита, који је, према писању тамошњих медија, добио без тендера. То је наводно учињено како би се преко „Бехтела” остварили што бољи политички односи Хрватске са САД. У конзорцијуму са турском „Енком” градио је и 140 километара ауто-пута Тирана–Приштина. Због пренадуваних цена изградња је коштала око две милијарде евра, извештавали су медији. Кроз прсте им се гледало због успостављања бољих односа са Америком, будући да је „Бехтел” једна од најмоћнијих америчких грађевинских компанија.

Траса Моравског коридора

Моравски коридор требало би да споји два коридора – 10 и 11. Траса би ишла од Појата, преко Крушевца, Трстеника и Краљева, до Прељине, односно Чачка.

Ауто-пут Појате–Прељина дуг је 109 километара, а траса је подељена на три деонице: Појате–Крушевац, Крушевац–Трстеник–Адрани и Адрани–Прељина.

Због новог закона о водама и регулације тока Јужне Мораве, односно заштите од поплава, морао је да буде измењен просторни план. Нарочито је била спорна трећа деоница.


Коментари43
c98de
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

zoran
pa tako je to u srbistanu.lupaju se cene tako kao da su kruske za prodaju na pijaci.za cenu od sedam miliona nemci ce vam odraditi plus betonsku podlogu,provuci tuda gas,vodu,kanalizaciju sa cvoristima na svakih 500 metara i postaviti asvalt koji samo posle habanja podizete i stavljate nov habajuci sloj.ali kod svaba ima jedna kvaka koja ne odgovara nasim skorojevicima i lopovima a to je nema trpanja novca u dzep.bilo bi interesantno da malo pogledate na internetu ko je i sta je behtel,ko zna da cita sve ce mu biti jasno.ocito nama nije i nece jos dugo godina.kako rece jedan nas davni drzavnik -NARODE MOJ STOKO MOJA!!!,srdacan pozdrav iz evrope.
zoran
između 3miliona za kilometar i 7.3 mil. je razlika od 500 miliona eura na 110 km puta. ko ce to da objasni narodu , tu razliku i čime?ako ima ioloe obraza...
Blagoje Novakovic
Produzetak autoputa Batocina-Kragujevac preko Mrcajevaca do Preljine povezao bi Istocnu Srbiju kao i koridor 10 sa koridorom 11 kso i dalje sa morem i sa BiH. To bi bio najkraci i najekonomicniji nacin povezivanja a u isto vreme ne bi ostavio industrijki grad Kragujevac u zadzepku. Ipak povezivznje gradova u dolini Zapadne Morave-Kresevca, Trstenika. Vrnjacke Banje i Kreljeva preovladala je alternativa Zapdnomoravskog koridora. Izbor Bechtela da gradi ovaj koridor bez tendera vidim kao politicku odluku. U vesi ovoga narodni poslanici u opozicionim partijame bi makar mogli da postavljaju pitanja u Skupstini ministarki saobracja i infrastrukture a inzinjeri u "Putevima Srbije" da obrazloze zasto su tako visoke cene izgradnje. Srbija je mala zemlja a srpski politicari su pod izusetnim pritiscima i ucename da se smanji ucesce Kine u izgradnji infrastrukure u Srbiji kao i utacaj Rusije.
Ves
Evo gledam podatke da je u Svedskoj 1 km autoputa, bez tunela i mostova godine 2015 kostao oko 3 mil.eura. Inflacija je neznatna! U Svedskoj je cijena rada veca 4-8 puta neg u Srbiji pa vi to lijepo uporedite....
goshnje
,,Једино што је опасније од тога да будеш непријатељ САД јесте да будеш њихов пријатељ..."

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб Правила о приватности

Developed by: NewTec Solutions & TNation

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља