уторак, 20.11.2018. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 08:01

Исплата свих рата за телефон, па раскид уговора с оператером

Они који су добили попусте приликом уговарања пакета мораће да плате све искоришћене бенефите ако мењају оператера, предвиђа нови закон о електронским комуникацијама
Аутор: Ивана Албуновић / Јелица Антељсреда, 24.10.2018. у 12:42
Иако су многи поверовали да ће раскид уговора бити ослобођен свих пенала, то у пракси неће бити баш тако (Фото Пиксабеј)

Да би превремено једнострано раскинули уговор с оператером грађани ће, по новом закону о електронским комуникацијама, морати да оператору плате све бенефите које су добили или користили током трајања уговора. Иако су многи поверовали да ће раскид уговора бити ослобођен свих пенала, то у пракси неће бити баш тако. Извесно је једино то да ће корисник имати могућност да сам процени и бира шта је за њега повољније у тренутку када жели да напусти једног и пређе код другог оператера.

– Оно што до сада није било регулисано је једнострано раскидање уговора уколико желите да пређете на нови пакет или мењате оператера. По новом закону потрошачи ће имати право на једнострани раскид, али ће бити дужни да плате или повлашћену цену терминалне опреме (телефон, лаптоп) или накнаду за остварени попуст на услуге за период у којем је користио услугу, односно да надокнади пун износ малопродајне цене терминалне опреме уколико ју је купио уз услугу – каже за „Политику” Татјана Матић, државни секретар у Министарству трговине, туризма и телекомуникација.

На питање „Политике” зар такви услови нису важили и до сада, Матићева каже да нису и да ће потрошачи убудуће имати право да бирају опцију која је повољнија за њих.

Татјана Матић (Фото А. Васиљевић)

– Питање је пакета који сте изабрали. Ако сте узели телефон у пакету, а желите да раскинете уговор после месец дана, можда ће вам се више исплатити да га отплаћујете на рате до краја трајања уговора, него да га одмах исплатите оператеру по малопродајној цени. То зависи од корисника и његове процене, али му ни у једном случају неће бити наплаћени пенали за то што је одлучио да раскине уговор. Оператери су до сада тај износ наплаћивали на име претрпљене штете – објашњава Матићева.

Главна разлика, додаје, јесте то што су грађани до сада у случају једностраног раскида уговора морали да плаћају рате за пакет који више не користе. По новом пропису, у оном тренутку када напуштате оператера измирили сте сва дуговања, он не може да вас приморава да надокнадите такозвану штету коју ће претрпети јер одлазите.

На основу свега овога стиче се утисак да ће за кориснике бити најповољније да потписују уговоре без куповине уређаја, али и да су се оператери опет изборили за простор у коме ће моћи да диктирају правила игре. Они корисници који су приликом потписивања уговора добили различите попусте (без куповине телефона, као што су јефтиније или бесплатне минуте), ако желе да оду мораће да плате те бенефите за период у коме су их користили. На питање како ће корисници то сами израчунати, Матићева објашњава да ће то све морати да буде наведено у уговорима и да је потребно да пажљиво читају уговор који потписују.

– Не можемо да дозволимо да се право злоупотребљава, суштина је да раскид уговора буде праведан и за једну и другу страну. Не може неко да купи телефон по бенефицираној цени у пакету и онда после два месеца одлучи да раскине уговор и задржи телефон по тој цени. Мора да га исплати, па тек онда да иде – објашњава наша саговорница. По њеном мишљењу, најважнија новина овог закона је што забрањује да се потрошачима наплаћује нешто што нису потрошили.

По ступању на снагу новог закона, Министарство трговине, туризма и телекомуникација и Регулаторна агенција за електронске комуникације и поштанске услуге донеће већи број подзаконских аката у циљу његове потпуне имплементације.

А за све оне који не буду примењивали нова правила, предвиђене су и законске мере. Предлог закона о електронским комуникацијама прописује казнене одредбе које се примењују у случају непоштовања његових одредби, што обухвата и одредбе које се односе на заштиту крајњих корисника електронских комуникација. Предвиђене казнене одредбе за правна лица, износе од 100.000 до 250.000 динара, од 250.000 до 500.000 динара и од 500.000 до 2.000.000 динара.

Предлог закона је усаглашен с важећим регулаторним оквиром Европске уније из 2009. године и предвиђа и унапређење услова пословања оператора електронских комуникација у Србији, као и промовисање додатног јачања конкуренције на тржишту електронских комуникација.


Коментари11
0d354
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Joca Ekonomista
Niko ne razume objasnjenje koje se daje. Sve je zamumuljeno i zakukuljeno. Evo sta ce se desiti kada pretplatnik hoce da prekine ugovor sa operatorom: Kada pretplatnik resi da mu je dosta od tog ugovora pa resi da ide kod drugog, mora da vrati sve beneficije - popuste, koje je dobio za vreme dok je bio na tom ugovoru do tog vremena. To znaci da je za to vreme pod tim ugovoru sve popuste moze i sam da izracuna samo za to vreme koliko je to koristio. To nisu penali nego vracanje popusta operatoru. Tako ce svi vuci biti siti i sve koze na broju.
Ismail
Moj telefon Huawei P9 Lite, koji sam kupio u paketu VIP-a, posle 20 meseci, čim je se približio kraj garantnog roka je počeo da "koči" i usporava. Očigledno mu je softver programiran da postane teško upotrebljiv čim istekne garantni rok. Država treba da zakonom zaštiti i nas korisnike a ne samo mobilne operatere. Ja sam telefon pošteno platio teško zarađenim novcem. Sad sam prinuđen da kupim novi telefon odmah po isteku garancije mog aparata, koji progresivno radi sve sporije i sporije jer mu je softver tako programiran. Lako je mobilnom operateru da zaposlenima deli plate kao da rade u ministarstvu kad mu država omogućava da pljačka korisnike, umesto i njih da zaštiti. Država mora da donese zakon koji obavezuje distributere opreme koja ima programiran rok trajanja da nadoknade štetu kupcu.
Slobodan
Meni je MTS zato sto sam raskinuo ugovor tri dana pre isteka ugovora naplatio 126 dinara kazne. Nisu u pitanju bili paketi sa mobilnim ili lap-topom već samo internet i fiksni telefon. Ta tri dana ranije sam raskinuo ugovor da nebih prekoračio korišćenje u naredni mesec. A u ugovoru mi je navedena brzina interneta 10 MB/sec a ja nisam imao veću brzinu od 7 Mb/sec. Zbog toga mi nisu umanjivali račun a za tri dana naplatili kaznu. Zato ih "Hvalim" gde god stignem. Inače prešao sam kod drugog provajdera koji je sedam puta brži i za 100 dinara jevtiniji. Što se tiče Telenora, on je uveo praksu kod pripejd korisnika da moraju uplaćeni iznos da utroše za dva meseca ili im skidaju te pare sa računa. Čista pljačka, gde je tu država. Znači ja moram besomučno da zivkam koga hoću ili neću kako bih potrošio uplaćeni novac. Čista budalaština. I niih" reklamiram" gde god stignem.
ovce su za sisanje
vecina korisnika mobilnih telefona nije imala ni fiksne doskora pa su nekako ziveli.najbeskorisniji pronalazak u istoriji bio bi dzep za cuvanje mobilnog...niko ga ne ispusta iz ruke.zavrsavaju "velike" poslove dok u kaficu gledaju tenis i srkucu jednu kafu od podne do vecere .ja bih im naplacivao i vazduh koji bezrazlozno udisu...
Roki
Telekom dere kako god okrenes. Drzavna firma , a najskuplje sve, cak i 3G naplacuju posebno, 100 dinara mesecno. Da ne pricam sto ne mogu da odjavim fiksni, jer cu ostati bez interneta. SBB ne mogu da uvedem jer radnici Telekoma kidaju kablove.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб Правила о приватности

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља