Да би превремено једнострано раскинули уговор с оператером грађани ће, по новом закону о електронским комуникацијама, морати да оператору плате све бенефите које су добили или користили током трајања уговора. Иако су многи поверовали да ће раскид уговора бити ослобођен свих пенала, то у пракси неће бити баш тако. Извесно је једино то да ће корисник имати могућност да сам процени и бира шта је за њега повољније у тренутку када жели да напусти једног и пређе код другог оператера.
– Оно што до сада није било регулисано је једнострано раскидање уговора уколико желите да пређете на нови пакет или мењате оператера. По новом закону потрошачи ће имати право на једнострани раскид, али ће бити дужни да плате или повлашћену цену терминалне опреме (телефон, лаптоп) или накнаду за остварени попуст на услуге за период у којем је користио услугу, односно да надокнади пун износ малопродајне цене терминалне опреме уколико ју је купио уз услугу – каже за „Политику” Татјана Матић, државни секретар у Министарству трговине, туризма и телекомуникација.
На питање „Политике” зар такви услови нису важили и до сада, Матићева каже да нису и да ће потрошачи убудуће имати право да бирају опцију која је повољнија за њих.

– Питање је пакета који сте изабрали. Ако сте узели телефон у пакету, а желите да раскинете уговор после месец дана, можда ће вам се више исплатити да га отплаћујете на рате до краја трајања уговора, него да га одмах исплатите оператеру по малопродајној цени. То зависи од корисника и његове процене, али му ни у једном случају неће бити наплаћени пенали за то што је одлучио да раскине уговор. Оператери су до сада тај износ наплаћивали на име претрпљене штете – објашњава Матићева.
Главна разлика, додаје, јесте то што су грађани до сада у случају једностраног раскида уговора морали да плаћају рате за пакет који више не користе. По новом пропису, у оном тренутку када напуштате оператера измирили сте сва дуговања, он не може да вас приморава да надокнадите такозвану штету коју ће претрпети јер одлазите.
На основу свега овога стиче се утисак да ће за кориснике бити најповољније да потписују уговоре без куповине уређаја, али и да су се оператери опет изборили за простор у коме ће моћи да диктирају правила игре. Они корисници који су приликом потписивања уговора добили различите попусте (без куповине телефона, као што су јефтиније или бесплатне минуте), ако желе да оду мораће да плате те бенефите за период у коме су их користили. На питање како ће корисници то сами израчунати, Матићева објашњава да ће то све морати да буде наведено у уговорима и да је потребно да пажљиво читају уговор који потписују.
– Не можемо да дозволимо да се право злоупотребљава, суштина је да раскид уговора буде праведан и за једну и другу страну. Не може неко да купи телефон по бенефицираној цени у пакету и онда после два месеца одлучи да раскине уговор и задржи телефон по тој цени. Мора да га исплати, па тек онда да иде – објашњава наша саговорница. По њеном мишљењу, најважнија новина овог закона је што забрањује да се потрошачима наплаћује нешто што нису потрошили.
По ступању на снагу новог закона, Министарство трговине, туризма и телекомуникација и Регулаторна агенција за електронске комуникације и поштанске услуге донеће већи број подзаконских аката у циљу његове потпуне имплементације.
А за све оне који не буду примењивали нова правила, предвиђене су и законске мере. Предлог закона о електронским комуникацијама прописује казнене одредбе које се примењују у случају непоштовања његових одредби, што обухвата и одредбе које се односе на заштиту крајњих корисника електронских комуникација. Предвиђене казнене одредбе за правна лица, износе од 100.000 до 250.000 динара, од 250.000 до 500.000 динара и од 500.000 до 2.000.000 динара.
Предлог закона је усаглашен с важећим регулаторним оквиром Европске уније из 2009. године и предвиђа и унапређење услова пословања оператора електронских комуникација у Србији, као и промовисање додатног јачања конкуренције на тржишту електронских комуникација.