среда, 24.07.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 22:56

„Двоглава аждаја” стигла у Париз

Прослава века од краја Великог рата требало би да почне 11. новембра у 11. часова, 11 минута и 11 секунди, уз присуство 25 шефова држава, покрај наше локомотиве која је превозила муницију на Солунском фронту
Аутор: Горан Волфчетвртак, 25.10.2018. у 20:45
(Фотографије К. Ћетковић)

Испред Дома инвалида у Паризу од јуче стоји „Двоглава аждаја”, локомотива која је из Ужичке Пожеге отпремљена у Град светлости да дочека Дан примирја у Првом светском рату. Уз њу ће 11. новембра, са наталијином рамондом на реверу, стајати 25 шефова држава и влада које ће обележити овај историјски дан.

Ова мала локомотива стара 102 године, типа „Пешо-Бурдон” (имена конструктора који су је направили), јуче је била једини експонат испред Дома инвалида, места на којем почива и Наполеон Бонапарта. Како ће изгледати обележавање стоте годишњице завршетка Великог рата, када је, 11. новембра, у железничком вагону у Компјењу потписан мир између сила Антанте и Немачке, тек ће се видети.

– Сходно свим договорима министарства, нас са железнице и партнера из Француске, уз помоћ „Карго специјал логистике” ова мала, али значајна „аждаја” стигла је у Париз. Постављена је на место где ће у недељу, 11. новембра, бити обележен крај Великог рата, а уз овај редак примерак из нашег железничког музеја биће 25 шефова држава – каже Мирослав Стојчић, директор Железнице Србије а. д., захваљујући коме смо добили фотографије директно из Париза, које је послао Ђуро Ћетковић, председник Савеза Срба Француске.

Ова локомотива једна је од две такве сачуване у свету. Понос је техничке збирке Железничког музеја Београд, истиче и директор Стојчић, који још не зна ни да ли ће добити позив да присуствује овом значајном јубилеју.

Мала парњача из Србије која је прва стигла на ову велику прославу и сама је учествовала у Великом рату. Названа је „Двоглава аждаја” јер има два котла. Зато ова ретка локомотива може да иде једноколосечном пругом у оба смера. На Солунском фронту служила је за довлачење муниције до војске.

Направљена је 1916. године у Филаделфији, а после ратних дејстава и победе српске војске, по повратку у отаџбину вукла је вагоне са угљем у руднику „Костолац”, на узаном колосеку од 600 милиметара. Отуда јој и име „Костолац”.

Овај раритет је у добром стању, конзерваторски радови на њој обављани су два пута – 1983. и 2012. године. Маја прошле године проглашена је за културно добро. Исправна је, раде јој оба клипа, мада већ пола века није у употреби. Друга оваква локомотива, њена близнакиња, налази се у Дрездену.

„Аждаја” из Србије осигурана је на 300.000 евра, а дате су и гаранције да ће за годину дана бити враћена у музеј у Пожеги.

Сама прослава века од краја Великог рата требало би да почне 11. новембра у 11. часова, 11 минута и 11 секунди.

Од првобитне идеје да уз нашу локомотиву буду још три – из Америке, Британије и Француске – се одустало, па ће се уз „Аждају” наћи топови и тенкови из тог доба.

Када обележавање ове годишњице буде завршено, нашу локомотиву „Костолац” пребациће у музеј локомотива у Грез сур Лоану, покрај Париза.


Коментари6
5d723
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Juraj
Svedok jednog vremena u pravi čas na pravom mestu. Tužna je istina da bi rat sigurno bio puno kraći i sa puno manje žrtava da nije bilo savremenih transportnih sredstava kao železnica koja je omogućila brz i efektivan prevoz trupa i ratnog materijala. Svojim "rintanjem" u Kostolcu iskupila je višestruko svoj "greh" učestvovanja u stravičnom ratu i zaslužila je da danas tamo bude.
Нада Ласкер
Не треба да остане у Паризу као ни Титови ауто у Словенији. Али партнер нашим железницама је неко француско удружење грађана чије гаранције много не вреде. Срби и даље верују Французима, то већ није чињеница него дијагноза.
Dragan
Samo se nadam da stoji i nas grb iz rata....
acimov sava
Neka nam je vrate, eto, nemaju ni oni bas sve.
Sotir Gardačić
Predivno. Biće tamo godinu dana, ima da se uobrazi :)

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља