недеља, 08.12.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 13:34

Да ли је дискриминација ако сва деца из разреда не добију позивницу за рођендан

Лоше протумачен пример са дељењем позивница за сву децу у групи у вртићу или у школском одељењу претворио се у критике Правилника о поступању у случају дискриминаторног понашања и вређања угледа
Аутор: Драгана Јокић-Стаменковићсубота, 27.10.2018. у 19:30
Појединачно дељење позивница, али не на часу, најбољи је начин да се не квари атмосфера у групи (Фото Р. Крстинић)

Вест једноставно није тачна и родитељи који су се претходних дана „упецали” на халабуку подигнуту на друштвеним мрежама и у неким медијима да им нови правилник Министарства просвете налаже да на рођенданско славље свог детета морају да зову сву децу из разреда или групе у вртићу могу да одахну.

Неспретно протумачена најава „увођења” равноправности у обданишта и школе није тачна, објашњено нам је у Министарству просвете. Није обавезујући пример који је изнела Весна Недељковић, помоћник министра просвете за предшколско и основно образовање, приликом представљања новог Правилника о поступању установе у случају сумње или утврђеног дискриминаторног понашања и вређања угледа, части или достојанства личности. Она наглашава да га јесте поменула у медијима, али да је „истргнут из контекста” њене реченице и у јавности потпуно другачије протумачен.

Недељковићева истиче да „нико не спречава родитеље да позову кога год желе и позивнице поделе на други начин – на одмору, пре или после часова и тиме граде васпитни модел своје деце”.

– Што се тиче примера са позивницама за рођендан, реч је о, надамо се, случајној замени теза појединих медија. У правилнику нигде не пише да неко мора сву децу да позове на рођендан. Родитељи могу да позову кога год желе. Суштина је у начину поделе позивница на часу на коме су присутни сви ученици и учитељица. Не можете поделити позивнице прескачући једно, двоје, троје малишана због њихових личних својстава. Пошто је реч о деци млађег узраста, која не разумеју зашто их неко издваја из друштва, код њих изузимање може да изазове доживљај одбачености и неприхватања, па могу да буду повређена и тужна. Тешко им је објаснити зашто се разликују и зашто их неко не жели. Пример који се појавио у медијима односио се искључиво на дељење позивница на часу, у присуству учитељице – истакла је за „Политику” Недељковићева, појаснивши да Министарство просвете не улази у то на који ће начин родитељи делити децу ван часа и образовне установе.

Она наглашава да је нови правилник важан јер уређује поступање вртића или школе у случају када се сумња да се догодило, или се заиста и догоди дискриминаторно понашање, односно када се некоме вређа углед, част или достојанство. Тај подзаконски акт представљен је јавности претходних дана, а донет је на основу прошлогодишњег Закона о основама система образовања и васпитања (ЗОСОВ), којим се уређују предшколско и школско васпитање и образовање у Србији. Правилник се од 1. септембра примењује у вртићима, школама и ђачким домовима у Србији, а потписом га је 14. јуна одобрио Младен Шарчевић, министар просвете.

Ако постоји сумња у дискриминаторно понашање запосленог у школи, вртићу, или ученичком дому, његова одговорност утврђује се путем дисциплинског поступка. Уколико постоје индикације да је повреду законске забране дискриминације начинио ученик, за то ће одговарати његови родитељи, и то пред судијом за прекршаје. Ако је родитељ извршилац дискриминације, одговорност се утврђује пред Бранкицом Јанковић, повереницом за заштиту равноправности, или у судском поступку. Одговорност неког трећег лица утврђује се такође у поступку пред поменутом повереницом, или пред судом.

Јанковићева истиче да њен кабинет није учествовао у изради правилника, али да се он може изменити уколико се покаже да је потребно. Потврђује да нигде у правилнику није наведен пример са дељењем позивница.

– Претпостављам да су га представници Министарства просвете навели у намери да симболично укажу на проблем могућег искључивања деце. Оно што је позитивно јесте намера и одлучност да се спречи дискриминаторно понашање, а како ће се правилник спроводити у пракси, остаје да видимо – каже за наш лист Јанковићева и додаје да је најважније да наставници и васпитачи разумеју суштину овог правног акта и личним примером, путем разговора и наставног садржаја, пренесу је деци.

Најтежи облици дискриминације у вртићима и школама

Као примери тежих облика дискриминације наведени су, између осталог, излагање руглу ученика који је тражио заштиту од дискриминације, неоправдано смањивање оцене ученику чији је родитељ пријавио дискриминацију над дететом, исписивање расистичких, ксенофобичних, антисемитских, антиисламских, хомофобичних, сексистичких порука или симбола на школи, вртићу, дому или у непосредном окружењу.

У овој групи су и позивање на насиље према припадницима ЛГБТ популације путем друштвених мрежа, излагање руглу ученика, родитеља и запослених у школи из осетљивих друштвених група, „као што су, на пример, ромске девојчице”. 

Без подсмевања и шала на рачун друга

Нови подзаконски акт санкционише подсмевање другу из одељења, певање песама и причање вицева и шала које га вређају, слање увредљивих порука путем мобилног телефона или рачунара, игнорисање, одбијање школских другара да седе са њим у клупи због његовог изгледа, националне припадности, инвалидитета. Забрањена су и било каква погрдна имитирања и ословљавања учесника у образовању, без обзора на то да ли је реч о ђацима, њиховим родитељима, или запосленима у образовним установама. Као што се штите права свих њих, и санкције се односе на све њих.

У делу са казненим одредбама наведено је и да директор школе или вртића има обавезу да предузме законом утврђене мере и активности према запосленом, родитељу и трећем лицу и пријави дискриминацију надлежним државним органима. Ако то не учини, директор је одговоран за непредузимање или неблаговремено предузимање одговарајућих мера против дискриминације и министар просвете га онда разрешава дужности.


Коментари8
d6ee2
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

милица
Кад су мали каобајаги постоји равноправност,једнакост,толеранција.Чим заврше школу важи супротно,почевши од запошљавања,(не)поштовања закона и још много,много чега.
ВлаДо
Зашто родитељи деле позивнице и уоште одлучују ко ће бити позван.То би требала да рад искључиво деца.Ако се и не сналазе најбоље у том послу временом ће се научити и тај наук ће их пратити цео живот.
Stefan Petkovic
Kad jedna zajednica ima ovoliko mnogo znakona o ovoliko mnogo stvari sto bi se rekli "u sitna crevca" i oko toliko privatnih stvari, dakle cinjenica da je sve i svasta zakon - onda to znaci da je drustvo ozbiljno posrnulo. Ovo sto je rekao komentator pre mene je apsolutno tacno, i primer za to navodi profesor Cedomir Antic u APV. Dakle na nivou APV se vrsi ili je izvrsena takva vrsta "peglanja" u smislu borbe protiv diskriminacije da su Srbi, cija je ovo drzava jer je tako govorio i Zoran Djindjic 1995., tretirani na istom nivou kao i neke zajednice kojih je recimo 1000. Hrvati su to mnogo bolje odradili - "Hrvatska je drzava hrvatskoga naroda i svih gradjana Hrvatske". Ovo u Vojvodini sluzi, kako sanja LSV, da se jednog dana "napokon" stvori ta vojvodjanska nacija.
Kole
Diskriminacija je ako niko ne bude pozvan na rodjendan.
Mirjana
Jeste , posto je taj dogadjaj postao vazan i merilo "vrednovanja" i sredstvo za omalovazavanje ili uzdizanje licnosti deteta cesto bez uvazaavanja osnovnih ljudskih vrednosti, a najmanje ljudskosti deteta illi porodice, vec nekih izvitoperenih materijalnih, dominatorskih i drugih slicnih obelezja , koji su uzrok decjeg, odnosno vrsnjackog kriminala. Koreni kriminala se sasecaju u detinjsktvu i u porodici uz podrsku skole - drustva.
jedna učiteljica
Mislite da će se to promeniti ovim zakonom? Zakoni su ozbiljna stvar, ne treba se njima igrati, kako rade i ostala naša ministarstva, ne samo ovo pomenuto u tekstu. Ko još zakonom reguliše ovakve stvari?
Препоручујем 8

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља