петак, 18.10.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 13:15
У СУСРЕТ ОБНОВИ ВЕЛИКИХ УЛИЦА

Бициклистима предност само у плановима

У току преуређења улица Краљице Марије, 27. марта, Џорџа Вашингтона и Цара Душана, да би се сачувала паркинг места, неће бити изграђене бициклистичке стазе, бициклисти протестују
Аутор: Дејан Алексићуторак, 30.10.2018. у 23:44
Бициклистичка стаза претворена у паркиралиште (Фото „Улице за бициклисте”)

Већ неколико година уназад градски оци понављају реченицу: „Наша стратегија је да приоритет на улицама добију пешаци и бициклисти, а тек онда јавни превоз и на крају, аутомобили”. Један од потеза који је требало да постане бициклистичка оаза био је онај од Вуковог споменика до Зоолошког врта. Његова реконструкција је 2017. више пута била најављивана за ову годину, али одложена је без образложења. За сада се не зна када ће тачно почети, али управо због ове обнове, која је и даље у плану, бициклисти су изразили незадовољство и организовали протестну вожњу. Разлог је што у току великог преуређења улица Краљице Марије, 27. марта, Џорџа Вашингтона и Цара Душана неће бити изграђене бициклистичке стазе, већ ће предност имати паркинг места за четвороточкаше.

Удружење „Улице за бициклисте” замера што се од стаза, које су првобитно биле најављиване, у међувремену одустало. Бициклисти замерају и то што ће четвороточкаши после обнове саобраћајница од Рузвелтове до Зоо врта моћи да иду чак и трамвајским шинама.

Реконструкција најављивана за пролеће
Обнова саобраћајница од Рузвелтове до Зоо врта, како је најављивано крајем 2017, требало је да почне у мају 2018. године и да траје седам месеци. Реконструкција ће бити тешка око 20 милиона евра и финансираће се из кредита Европске банке за обнову и развој (ЕБРД).

– Тако се обесмишљава првобитни циљ пројекта реконструкције, а то је бржи, неометан саобраћај трамваја – навело је удружење подсетивши да је једна од ранијих одлука града да се у главне улице које ће се обнављати обавезно уведу бициклистички коридори.

Из удружења подсећају и да су они поднели жалбу због одустајања од стаза, али да је она одбијена, а као разлог је наведена студија коју је урадио Центар за урбано планирање (ЦЕП), а наручио град.

– На крају, уместо „Зеленог булевара” са дрворедом, бициклистичким стазама, трамвајима и мало аутомобила, добићемо загушене саобраћајнице које ће додатно гушити и улице које их пресецају, као што су Таковска и Булевар деспота Стефана – истичу у удружењу оцењујући најаву градских отаца о 120 километара бициклистичких као јефтину политичку пропаганду.

Да бициклистичка траса неће красити потез од Звездаре, преко Палилуле до Старог града било је јасно пре тачно годину дана. Тада је наведено да се од стаза за двоточкаше одустало зато што би за њих морала да се жртвују паркинг места или ширина саобраћајница и тако би се „изазвала саобраћајна катастрофа у центру града”. Анализе су, како су надлежни истицали, показале да су бициклистичке стазе неизводљиве и да би само у Цара Душана морало да се укине најмање 200 паркинг места.

За разлику од надлежних, саобраћајни стручњак Зоран Рубињони указао је да су бициклистичке стазе у овим улицама могуће с тим што би морала да се отвори трака за лево скретање на раскрсници са Француском улицом и Булеваром деспота Стефана науштрб паркирања.

– Стазе не би биле могуће ако би остале четири коловозне траке без тих левих скретања јер би у том случају било велико загушење на тим раскрсницама. Наравно, то није једноставно, у тим улицама мора да се сачува дрвеће, али ако би се добро пројектантски разрадило решење стазе би могле да се ураде – истакао је Рубињони.

Помпезне најаве и лоше спровођење

Крајем 2016. надлежни су најављивали да ће епитет „бициклистичке” добити трасе које масовније користе власници двоточкаша у старом језгру престонице. Замисао је била да се исцртају бициклистичке стазе и да се постави одговарајућа сигнализација, да се пренамени део коловоза, а да тамо где је то немогуће ове стазе буду урађене на делу тротоара. У уличицама које повезују ове велике саобраћајнице, исто тако, најављивано је да ће брзина кретања аутомобила бити ограничена на 30 километара на час, да би и тамо бициклисти били безбедни.

У међувремену нове стазе су урађене код Бранковог моста и Поп Лукине улице, у Рузвелтовој, отворен је и Булевар хероја са Кошара, Славија, Таковска. Али, доста ових коридора бициклисти су убрзо критиковали због неприлагођених ивичњака, лоше исцртаних стаза, лоших укрштаја са аутобуским стајалиштима... На Славији, и пре него што је стаза почела да се користи, исцртана сигнализација избледела је у стилу – држи воду док мајстори оду.

Није се остварила ни жеља надлежних да од 2018. на улицама Београда буде пет до десет одсто бициклиста, да се бициклом иде на посао, факултет, код пријатеља, у набавку…


Коментари21
2d899
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Mile
Izdvajati deo kolovoza za biciklisticku stazu je potpuno neodgovorna i pogrena radnja koja veoma ugrozava i bicikliste i automobile .To je pored ostalog uradjeno u bulevaru pored zvezdinog stadiona .Suzili su ulucu i deo ulice obelezili za bicikliste , cime su sve doveli u opasnost i ugrozavaju saobracaj ?To ne treba da s e cini .Treba , tamo gde s e moze sagraditi biciklisticke staze , ali ne na nacin da od postojeceg kolovoza odvaja deo i bicikliste , jer time ugrozavaju saobracaj .
dd
Bicikli da ali smao za one koji mogu da ih voze. Šta ćemo sa ostarelim, bolesnim zaposlenima koji preko sedam brda stižu na posao na drugom kraju grada? Da li vi znate da je granica za odlazak u penziju podignuta i da raste svake godine? Uostalom, svakodnevno prelazim kolima od Vuka do Pančevačkog mosta i nastavljam dalje još 20 km do posla. Na biciklističkim stazama u Ruzveltovoj i Mije Kovačevića za sve ovo vreme od kada su napravljene nisam (prolazim u jutarnjem i popodnevnom špicu) videla više od 20 biciklista. Mislim da je cela priča prenaduvana i stvar hira malog broja ljudi. Pešačko-biciklistički Beograd je samo politički kupon za nove izbore i veliko zamajavanje. Gradska vlast bi mogla da obrati pažnju malo na vozila javnih preduzeća koja dime li dime i to ne samo izanđali gradski autobusi, već i komunalna vozila raznih gabarita i namena.
Dragana Savic
Biciklisti na Adu-sigurno ne idu na posao biciklom s kraja na kraj grada(znojavi)!!!Bicikl je samo za rekreaciju !!!
Dule Savic
Gospodjo, bolje vozite bicikl nego sto se znojite po gradskom prevozu. Zdravije je :)
Препоручујем 10
ZokyNBGD
Druže, jesi ti ikada prišao nekom inostranstvu i video koliko ljudi ide bajsem na posao??? Pa u Holandiji ministri idu bajsom na posao!
Препоручујем 30
Прикажи још одговора
Marko
Samo nam jos biciklisticke staze po beogradu fale nema mesta ni za automobile i gradski saobracaj ali zato ajde da pravimo biciklisticke staze umesto parking mesta ili jos gora budalastina da suzavamo trotoare zbog nekoliko hiljada ljubitelja bicikla... samo zato sto vi to volite ili smatrate da je zdravo... ili jos gore hteli bi da ustedite pa ajde da vam grad napravi iz budzeta... Na zalost jedva ima mesta za kola i gradski saobracaj zato idite na Adu na uzivajte do mile volje :) A sto se tice zelje nadleznih da ima 5-10% biciklista pa nemamo mi klimu za to mozda leti ali se to iz zadovoljstva radi a ne iz zakonske regulative zato dosta budalastina i vracaj kolovoz KOLIMA!!!
ZokyNBGD
Klasična bahata neznalica! Pa najrazvijeniji gradovi sveta gledaju kako da minimalizuju učešće automobila u saobraćaju, kao najvećeg zagađivača i najvećeg uzurpatora prostora. Da bi više prostora ostalo ljudskim bićima a ne njegovom veličanstvu automobilu, kako ga je nazivao Brana Jovin.
Препоручујем 34
Vlada
Problem je sto se dobar deo biciklistickih staza iscrtava po trotoarima i time direktno ugrozava pesake,majke sa decom, ...Staze gradite odvojeno ili ih obelezite na kolovozu,bicikl je prevozno sredstvo ravnopravni ucesnik u saobracaju. Ne mesajte pesake i bicikliste, sudar u najavi!
Препоручујем 12
Прикажи још одговора
Милош Лазић
Прву Бициклијаду организовала је крајем седамдесетих "Илустрована Политика". Тим поводом, неко од градских челника је изјавио да су у плану бициклистичке стазе широм Београда. Прошле су већ четири деценије, а Београђани на двоточкашима добили су стазе од Дорћола до Аде Циганлије и једну "приручну" од Ушћа до Земуна. Али зато моторизоване комшије имају све привилегије, па и да багателишу одавно заборављене "жуте траке", а посебно несрећнике који би се одважиле некуд бициклом. Планови, дакле, постоје, а урбанисти и саобрачајци требало би само да прихвате да повест Београда не почиње од њиховог устоличења.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља