среда, 12.12.2018. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 16:31

Како је Константинопољ освојен по други пут

Фудбалер фудбалског тима „Анкарагуџу” Кенан Озер нашао се на удару критика јер је након победе над „Фенербахчеом” за Истанбул употребио ранији хришћански назив
Аутор: Војислав Лалићнедеља, 04.11.2018. у 14:00
Име града на Босфору и даље изазива полемике (Фото Д. Жарковић)

Престоница Византијског царства Константинопољ поново је после шест векова освојена, али овог пута не на бојном пољу него на фудбалском терену. Талас протеста изазвао је фудбалер из Анкаре који је на неуобичајен начин прославио победу свог мало познатог тима над славним Фенербахчеом из мегаполиса на Босфору.

Фудбалер престоничког клуба „Анкарагуџу” Кенан Озер (31), који је усред Истанбула победио Фенербахче (3:1), после меча на свом профилу на „Инстаграму” је написао: „Освајање Константинопоља (Истанбула) сада је коначно успешно комплетирано. Хвала Богу.”

Тренер „Фенербахчеа” Холанђанин Филип Коку је због тог пораза платио цену, одмах је смањен. Сада се на ветрометини критика нашао нападач тима из Анкаре, који се, по многима, недопустиво поиграо са славном османском историјом. Оптужба оптужбу стиже: „Ти си издајник Турске!”; „Истанбул није Константинопољ!”; „Ко си ти да поправљаш оно што је 1453. године учинио велики султан Мехмед Други Освајач?” – неке су од оптужби радикалних исламиста које су се попут цунамија сручиле на Озера, преноси истанбулски „Хуријет”.

Таква реаговања на поновно „освајање” Константинопоља, ма колико била чудна, могла су се и очекивати. Коришћење тог хришћанског назива муслимани често доживљавају као „политички изазов”. У Турској се и дан-данас прославља 29. мај, датум када је 1453. године султан Мехмед Други после опсаде која је трајала 53 дана пробио заштитни бедем и заузео Константинопољ. Он је због тога добио надимак „Освајач”, султан који је поткопао темеље Византијског царства које је после тога завршило у историји.

Султан Мехмед Други је Константинопољ претворио у османску престоницу и одмах наложио је да се на Аја Софији (Цркви Свете мудрости) догради минарет и претвори у џамију. После неколико дана он је у њој клањао Алаху. На тај начин желео је да покаже и докаже свету доминацију муслимана над хришћанима. У њој се клањало пет векова, све до 1935. године, када ју је реформиста Мустафа Кемал Ататурк претворио у музеј, дакле ни црква нити џамија. Многи исламисти то ни данас не могу да му опросте, кажу да је он на тај начин издао Турску, иако у Истанбулу има довољно муслиманских богомоља. Они свесно заборављају да је она пре тога девет векова била хришћанско светилиште које је подигао Јустинијан 537. године нове ере. Реформиста Ататурк се није усудио да иде до краја, да исправи ту велику историјску неправду и да је поново претвори у хришћанско светилиште, јер се плашио одијума тврде линије исламиста, који су се у то време жестоко опирали његовим реформама и укидању калифата.

Историја се с Константинопољем, као и са Аја Софијом, чудно поиграла. Град на Босфору је добио назив по цару Константину који је владао у четвртом веку. Православци су га називали као и многи данас – Цариград, односно град крунисаних глава, што је вековима и био.

Назив Истанбул је почео званично да се користи када је Ататурк увео латинично писмо у трећој деценији 20. века. Он је 1923. године прогласио републику и укинуо султанат и то је постао службени назив за милионски град на Босфору, иако је управо тада изгубио статус престонице која је из безбедносних разлога измештена у Анкару која је у то време, према записима хроничара, више личила на село него на град.


Коментари13
eb8ba
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

El Mussa The Kesseџija
Poslanik Muhamed je uvijek upotrebljavao naziv Konstantinopolj . Osvajanje Konstantinopolja o kome ovaj igrač govori je Poslanikovo proročanstvo po kome će istinska muslimanska armija osvojiti taj grad i to će biti jedan od velikih predznaka ponovnog dolaska Božijeg Poslanika Isaa odnosno Isusa Hrista .
Alisa
Interesantno je da je poreklo imena zapravo grcko. Oni su Konstantinopolj zvali Poli (grad) sa velikim P, za razliku od ostalih gradova (polis) sa malim p. Iz Vikipedije: "Naziv İstanbul se prvi put spominje u 10. stoljeću u armenskim i arapskim, pa onda turskim izvorima. Ime dolazi od grčkog izraza "εἰς τὴν Πόλιν" ili "στην Πόλη", što znači „u gradu”. Ovaj se naziv koristio u govornom jeziku i prije osmanskog osvajanja grada, te se tako koristio i za vrijeme osmanske vladavine, premda je službeni naziv bio قسطنطينيه, (Kostantiniyye). Nakon stvaranja Turske Republike 1923. godine, ovaj je naziv proglašen jedinim službenim nazivom grada, te su turske vlasti od stranaca zahtjevale korištenje ovog naziva umjesto neturskih naziva kao Konstantinopol ili Carigrad.
Зорица Аврамовић
Фудбалера, просто, сународници нису разумели! Он је упоредио победу "Анкарагуџу", из Анкаре, над много познатијим "Фенербахчеом" из Истанбула, са успехом султана Мехмеда Другог из 1453. године, који је докрајчио велико византијско царство. Да је Озер претерао, и то много, јесте! Овде није било крви, мучких убистава Грка хришћана, пљачкања, утеривања тек стасалих младића у султанов харем... Свакако да треба напоменути како је хришћански Запад у то време изневерио све наде Хелена. Обећана помоћ за одбрану од Османлија није им стигла ни после годину дана чекања...
Sotir Gardačić
Do sredine 20. veka Isatnbul je bio više balkanski nego maloazijski grad! Zaimljivo da su svim sultanima majke bile robinje iz harema!
Ivan
Ja se slazem da je Bog jedan za sve ali se u Osmanskom Carstvu desavalo to da se islam kao vera propovedala kao jedinstvena i prava to je stvorilo kasnije i prelaz u njega jer su u Imperiji svi imali prava da se bogate i rade ali da bi bili ucesnici u vlasti morali su da promene veru e sada neko je postao pasa a neko subasa ali jedno je sigurno da su zauzimali mnoge hramove pretvarali u dzamije maltretirali pretezno pravoslavno stanovnistvo uzimali danak u krvi vrsili zulum silovanja i ko zna sta jos a mi sada kao moramo nesto da se kulturno ophodimo prema svima ciji su preci bili direktni protivnici srpske nezavisnosti a bogami ni ovi danasnji ne zaostaju u tome

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб Правила о приватности

Developed by: NewTec Solutions & TNation

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља