четвртак, 13.12.2018. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 13:13
КО ЈЕ ЦРНОГОРЦИМА УКРАО ЧОЈСТВО

Владине и невладине цркве и верске заједнице

Нема верске наставе у јавним школама, није уведена верска служба у оружане органе, нема ни назнаке о враћању одузете имовине, а 25 свештеника, монаха, монахиња одбијено је за продужење привременог боравка, каже протојереј-ставрофор Велибор Џомић
Аутор: Јелена Чалијапонедељак, 05.11.2018. у 20:00
Полиција штити Цетињски манастир (Фото Н. Ђу­рић)

„Особито је алармантно стање у Црној Гори, где државни апарат води дискриминаторску кампању против законите Митрополије црногорско-приморске и Епархије будимљанско-никшићке, фаворизује безначајну (’црногорску’!) сектицу Мираша Дедеића, при чему истовремено врши стални притисак на српски народ покушавајући да му наметне црногорство као национални идентитет.”

Свети архијерејски Сабор, највише тело Српске православне цркве, овако је на свом последњем заседању, осврћући се на проблеме у појединачним епархијама, оценио стање у Црној Гори.

Годинама се ствара слика да се „Црква налази изван правног поретка у Црној Гори” и приказује се као „политичка и наддржавна институција”, оцењује у разговору за „Политику” протојереј-ставрофор др Велибор Џомић, координатор Правног савета Митрополије црногорско-приморске.

– Правни поредак постоји, али је проблем у злоупотребама овлашћења и погрешној примени права и то у углавном на штету Цркве. То су показале бројне судске пресуде. Ми годинама тражимо да се донесе нови Закон о правном положају Цркве и верских заједница којим би се у духу правно-историјске традиције Црне Горе, али и обавезујућих међународноправних норми о слободи вероисповести и друштвене реалности, уредило питање остваривања и делотворне заштите права на слободу вероисповести у индивидуалном и колективном аспекту. Али несумњиво је да постоје одређене идеолошке структуре у Црној Гори којима одговара овакво стање – каже Џомић.

Он подсећа да је држава уговором уредила своје односе с Римокатоличком црквом, исламском и јеврејском заједницом, али не и са СПЦ-ом, што је, како наглашава, селективно и дискриминаторно и чиме је нарушена уставна норма о равноправности верских заједница.

– Од уговора с нашом црквом нема ништа за сада из политичких, а не правних разлога, јер је владин ресор једном приликом покушао да нас услови променом унутрашњег црквеног устројства и аутономног канонског права наше цркве. Ми на то нисмо пристали. Направљен је приличан неред у овој важној области људских слобода и права. Данас се види да постоје „владине” и „невладине” цркве и верске заједнице. Такозвана ЦПЦ се готово стопроцентно финансира из јавног буџета. Недавно је откривено да им се и тајним одлукама додељују средства из буџета. Не само да се толерише него се и подстиче вербално насиље против наше цркве у медијима, а још нису престали јавни позиви да се насилним путем од цркве отму манастири и храмови. Није реткост да се полицијским решењима забрањују богослужења, попут Иванових корита, Свача или Улциња. Видели сте хаос ових дана око цркве Свете Тројице на Румији – наводи Џомић.

Од изјаве патријарха Иринеја 23. јула до данас је одбијено 25 свештеника, монаха, монахиња, па чак и попадија и малолетне деце, за продужење привременог боравка, објашњава наш саговорник, а још неколико десетина њих чека иста „честитка”.

– У Црној Гори још није омогућено извођење верске наставе у јавним школама. Цетињска богословија Светог Петра Цетињског је изван, а Медреса Мехмеда Освајача је у образовном систему Црне Горе и финансира се годишње са 600.000 евра. Није уведена верска служба у оружане органе, иако је Црна Гора чланица НАТО-а. Нема ни назнаке о припреми и доношењу закона о повраћају и обештећењу за имовину која је одузета од стране комунистичког режима. Црква и верске заједнице немају одговарајући третман у јавном сервису РТЦГ. Радноправни статус свештеника и верских службеника није адекватно регулисан – набраја протојереј-ставрофор Велибор Џомић.

Он оцењује да неким функционерима није јасно да је право на слободу вероисповести једно од темељних људских права и да верници не могу бити грађани другог реда због својих верских уверења. Али додаје и да није увек било као што је данас и да је било и добре сарадње између цркве и државе без икаквог условљавања.

– Сматрам да је неопходно да се успостави трајан и конструктиван институционални дијалог између јавне власти и представника цркве и верских заједница ради ширења општег добра. Једино се на тим основама може градити и чувати мултиконфесионално друштво с верском толеранцијом као битним друштвеним обележјем – закључује Џомић.

АКО СТЕ ПРОПУСТИЛИ:

​Црна чоја Монтенегра

Фалсификати у уџбеницима

Власт брани и право на сећање


Коментари12
4d1d6
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Budo
Da li je u Srbiji dozvoljeno biti budista?
Trifun
@usaf Kada kazete " CrnoGorske pravoverne crkve,postojala je i opet ce biti uspostavljena,kao i Makedonska crkva".Samo nam recite kada su postojale ? DA li znate da je na vrhu Rumije postojala srpska pravoslavna crkva "Sv. Trojice",koju su u 16. veku srusili Turci?Izgradnja,odnosno obnova srpske pravoslavne crkve "Sv. Trojice" na Rumiji,je san pravoslavnih vjernika preko 400 godina..ZATO su svi pravi vernici,i iz drugih konfesija,izlazili tradicionalno na vrh Rumije i donosili kamenje za njenu obnovu..Pravi vernici,iz drugih konfesija,pomazu izgradnju hramova drugih konfesija i daju priloge,ucestvuju u obnovi...To sto rade Milogorci i sto vi pokusavate braniti,nema nikakve veze sa verom,nego sa politikom...AKO se nesto obnavlja na temeljima necega sto su srusili okupatori i neprijatelji,za to ne treba nikakva dozvola.Tako je radjeno i kada su se obnavljale islamske i katolicke bogomolje...ZASTO su samo bogomolje SPC u CG izuzetak i "trn u oku" najboljih Brozovih djaka?
nikola andric
Svako kod nas razlikuje drzavna i privatna preduzeca. Ali gradjansko pravo razlikuje samo fizicka i pravna lica. Verske zajednice i sloboda veroispovesti spadaju u siri okvir ''slobode udruzivanja''. Za sve gradjansko-pravne konflikte je nadlezan gradjanski sudija. Tako je u takozvanim ''pravnim drzavama''. Dakle ne odlucuje ''vlast'' koja je u stvari ''izvrsna vlast'' pored zakonodavne i sudske, o ''privatno-pravnim'' institucijama nego sudija. Gradjansko pravo opisuje uslove koje ''lica'' (fizicka i pravna) moraju da zadovolje kako bi mogli da pretendiraju odredjeno pravo. Ne znam za Crnu Goru ali je poznato da Srbija jos uvek ne zadovoljava ''evropske uslove'' za organizaciju i funkciju sudske vlasti. Ocevidno je da srpski politicari jos uvek nisu spremni da se pomire gubljenjem kontrole nad sudstvom. Dakle u tom smsislu Srbi nemaju pravo da kritikuju crnogorske ''zavrzlame''. Ako ima pravnika koji proucavaju ''uporendo-pravo'' u obe drzave oni mogu da objasne slicnosti i razlike
usaf
Pa,gospon doktore(vjerojatno ste doktor pravnih nauka),ili da vas oslovim sa "pope",haos oko takozvane crkve na Rumiji pravite vi i vasa crkva.Ne sumnjam da se razumete u pravo i zakone,onda vam je jasno,da ste ovu crkvu izgradili bez ikakvih dozvola,odobrenja,i zato mora biti srusena.Cemu 'kukumavcenja',kada ste sami napravili haos?Trebate se stideti,zbog nepostivanja drzave Crne Gore!Sto se tice postojanja CrnoGorske pravoverne crkve,postojala je i opet ce biti uspostavljena,kao i Makedonska crkva!
Aleksandra
Ako se gospodine zalažete za zakone, onda po kome to zakonu mogu fekalije da se izlivaju u oblast priobalja Vaše države gde gostima naplaćujete sve što možete: takse, smeštaj, ishranu. O kakvom to pravu Vi govorite kada možete tako neodgovorno i nehumano da se ponašate prema "cenjenim i poštovanim gostima". Jasno , mnogo Vam je jevtinije da nađete nešto u brdima pa da trubite o tome nego o nečistoći u priobalju, morskoj travi koja nemože da raste bez pomenutog rastvora. Kako vas nije sramota da budete toliko cinični ? Da Vas toliko nije briga za dobrobit i zdravlje turista kada se kupaju u Vašim vodama. Objektivno, samo je pitanje dana kada će to pitanje doći na red u nekoj od turističkih agencija kojima je stalo do zdravlja svojih CENJENIH GOSTIJU ! U Hrvatskoj nije tako, tamo nesmeju fekalije na plaže. Moraju svi vlasnici da imaju jame, daleko od obale. Zato tamo nema trave uz obalu kao kod Vas. Kojima smeta nešto u brdima a nešto u priobalju vešto izbegavate da rešite. Nemate para ?
Препоручујем 6
Miloš Petrović
Da se pravoslavna crkva nije nametala državi, i rado dozvoljavala da (vera) bude zloupotrebljena od strane države.... danas ne bi bilo toliko nacionalnih pravoslavnih crkvi i podele. Država je država. A crkva crkva.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб Правила о приватности

Developed by: NewTec Solutions & TNation

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља