понедељак, 21.10.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 20:49

Суша блокирала Рајну

понедељак, 05.11.2018. у 13:52

Сваког јутра у зору капетан Франк Зеп укључује бродски радио да би чуо вест коју очекује из дана у дан, да је порастао водостај код села Кауба, где је најплићи део средњег тока Рајне, најважније бродске руте у Немачкој, пише у најновијем броју амерички лист „Њујорк тајмс”, преноси Бета.

На том месту, на путу за сву робу која Немачкој стиже из морских лука Холандије и Белгије, и недалеко од стене с које је, по легенди, речна сирена Лорелај песмом мамила лађаре у смрт, из јутра у јутро те вести нема.

Наставља се једна од највећих суша због које је водостај делова Рајне месецима најнижи регистрован до сада, те лађари смањују количину терета који превозе или су чак и сасвим одустали, и привезали бродове.

Пресушују и делови Дунава и Елбе - других двеју река важних за транспорт у Немачкој, те се зато милиони тона робе морају превозити железницом или друмом, пише у чланку богато илустрованом фотографијама последица суше.

Недавно, крајем октобра, Рајна је код Кауба била дубока свега двадесет сантиметара, а у вештачком пловидбеном каналу, усред матице, била је дубока свега метар и по, док је ту просечан водостај бар два пута виши. Чак и са свега трећином уобичајеног терета, 85-метарски теретњак „Рекс Рени” (Краљ Рајне) капетана Зепа готово да је легао на речно дно.

– Овде никада нисам видео оволики плићак – рекао је капетан Зеп који ради на тој реци од 1982. године, а 22 године на броду „Рекс Рени”.

Хаос широм Европе изазвало је изузетно сушно лето. Једна трговинска група у Немачкој је губитак пољопривредника проценила на неколико милијарди евра, а немачки хемијски џин БАСФ је морао да смањи производњу једне од својих фабрика уз Рајну јер је водостај пренизак за хлађење опреме водом.

Пресушиле су и бензинске станице у околини које се снабдевају из рафинерија у Холандији.

Водостај Рајне је толико низак, да је на сада суву обалу реке која се повукла, изронио иначе дубоко потопљени холандски брод „Де Хоп”, потонуо 1895. године, преноси репортер „Њујорк тајмса”.

По Савезној управи Немачке за речне путеве и транспорт, половина теретних бродова је обуставила пловидбу, а компаније за туристичко крстарење, уместо бродовима путнике делом тока превозе аутобусима. Пошто се плитка река загрејала, у делу њеног тока кроз Швајцарску рибе су угинуле од топлоте и недостатка кисеоника.

Све је топлије, рекао је Хаген Кох, из Института за истраживање утицаја климе, у Потсдаму, а подаци показују све више нестабилности, све чешће ће бити оваквих екстрема.

– Рајна је најважнија река Немачке – рекао је Мартин Мауерман, шеф службе Савезне управе, задужене за хидрологију: Рајном се превезе 80 одсто од 223 милиона тона терета који се годишње у Немачкој транспортује бродовима.

Док се већина терета може, мада скупље, превести железницом или друмом, најтежи и најгломазнији комади опреме не могу, те тако ове године до одредишта не стиже ;опрема за централе на ветар које се граде код Манхајма.

Недалеко од места где се капетан Зеп зауставио, у самом току реке је замак Фалцграфенштајн, налик броду, изграђен у 14. веку без прозора и врата у приземљу, да га Рајна не би плавила. Данас, међутим, ниво Рајне је скоро два метра испод његових темеља, те се до њега може доћи пешице, по сувом.

Доктор Кох, из Института за истраживање утицаја климе, рекао је да су се већ нагло отопили некада трајни слојеви снега и делови глечера у Алпима, и да је опао ниво језера Констанс (Бодензе), на граници Немачке, Аустрије и Швајцарске, одакле се Рајна „храни” водом.

Могуће је продубљавање багерима пловног канала дуж матице Рајне код Кауба, али то би потрајало годинама, коштало милионе евра и, чак ако би и успело, то би решило само један од многобројних плићака.

Мартин Даглас из Савезне агенције Немачке за околину такође очекује сушу чешћу него раније, али каже и да је „бродска флота на Рајни све већа и тежа”.

Када је брод „Рекс Рени” изграђен, 1966. године, важио је за велики. Данас је, међутим, један од мањих бродова на Рајни, где није необично видети теретне бродове дугачке 180 метара, капацитета 6.000 тона. Али, да би запловили, потребна су им бар три и по метра дубине воде.

Немачки уговори за бродски превоз садрже одредбу која превознику допушта да самостално утврди цену када је водостај нижи од 80 сантиметара, као сада код Кауба, што је драгоцено за мале, делимично натоварене бродове, али и тим бродарима треба дубља река.

„Треба нам да порасте ниво воде у Бодензеу”, рекао је превозник Мартин Дејман, чијих се 35 бродова на Рајни зауставило прошлог месеца, „треба нам киша, надајмо се пре но што почне зима” која неће донети побољшање, пише на крају чланка „Њујорк тајмса”.


Коментари4
6291e
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Beogradjanin Schwabenländle
Да сте донели овај чланак пре две недеље био би донекле, само донекле актуелан. Суше је било, само та суша је највише погодилка северну и источну Немачку, део југа је остао релативно поштеђен. У међувремену је пало доста кише, тако да се стање нормализује, такорећи свакодневно видим, или прелазим Рајну као и Мајну и Некар. Проблем је био са речним танкерима који служе за превоз горива и такозваног лож-уља са севера где има највише рафинерија на југ.Зато су овде скочиле цене горива и лож-уља према другим пределима немачке, али опстаћемо. @ Борислав Поповић, да , ових дана је вода мутна, пало је доста кише, нормално. Иначе је квалитет воде те реке постао добар, у Швајцарској је добио квалитет пијаће воде, рибе су се вратиле, слично ће бити и овде за коју годину.
Бранислав Станојловић
Јуче у 10 пре подне је пређох код Келна и није изгледала ништа мања него обично.
Милча Петринсћи
А јел си газио воду до колена са подвијеним ногавицама или си скакао са спруда на спруд? За тебе у Германији нема суше, попијеш 5-6 кригли германског пива и после 10 минута сав си мокар ако брзом брзином не стигнеш до тоалета..
Препоручујем 2
borislav popovic
Danas je vodostaj Rajne kod Kelna bio 100. Prošle godine u isto vreme 185 i nikad u poslednjih petnaestak godina nije bio ovako nizak. U proseku je oko 250, a 5.11.2013. je bio 420. Sa mosta se slabo vidi dubina, mutna je Rajna poprilično.
Препоручујем 4

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља