петак, 16.11.2018. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 21:17

Чаробна Милена Павловић Барили

Аутор: Александра Куртешсреда, 07.11.2018. у 23:23
Радови легендарне сликарке у Дому Јеврема Грујића (Фотографије Иван Милутиновић)

Изложба једне од највећих српских сликарки Милене Павловић Барили, под називом „Чаробна Милена” представљена је у Дому Јеврема Грујића. На поставци је приказано више од четрдесет дела чувене сликарке. Миленини аутопортрети, портрети њених родитеља и познатих личности, енигматске композиције и илустрације за престижне модне часописе, модне креације инспирисане Миленом – приближавају посетиоцима живот деликатне младе жене, интригантне сликарке и песникиње која је обележила српску и светску уметничку сцену.

„Захваљујући портретима на којима сам радила данима и данима, каткад и месецима, да бих најзад успела да подарим светлост тим очима, облик тим телима, осећала сам малаксалост и неку нездраву ситост… Но, по завршетку рада, чак и у тренуцима предаха које сам себи допуштала, моје су руке поново тражиле кичице као да су се осећале бескорисним…”, ово је сегмент сликаркиних размишљања која су посетиоци могли да прочитају у изложбеној грађи.

Милена Павловић Барили сврстава се у ред најуспешнијих представница српског сликарства и европске уметничке авангарде 20. века. Рођена је у Пожаревцу 5. новембра 1909. године. Била је јединица Данице Павловић и Бруна Барилија. Мајка јој је била учитељица и пијанисткиња, потомак краљевске лозе Карађорђевић, а отац познати италијански композитор, писац и песник. Милена је била уметница изузетног талента и сензибилитета. Школовање је почела у Уметничкој школи у Београду, а наставила у Уметничкој академији у Минхену. Прво је изучавала традиционални приступ уметности. Желећи да прошири своја искуства, одлази са мајком у Европу и ствара страствене и динамичне слике. Усавршавала се у Лондону, Паризу и Риму, а никада није заборављала Србију. Приказивала је своје снажне визије, алегоријске, енигматске и фантастичне композиције, и компоновала метафизичко сликарство са античким архитектонским елементима и ренесансним костимима. У ликове које је представљала често је уграђивала сопствени лик и пролазно повезивала са вечним.

Пред почетак Другог светског рата одлази у Америку да би присуствовала Великој изложби надреалиста у Њујорку. Из њених писама родитељима види се да је тај одлазак за њу значио одрастање. Последње Миленино дело „Монахиња” било је у поседу италијанског композитора Ђанкарла Менотија, који је говорио: „Веома сам волео Милену, била је тако добра, тако интелигентна, али је у њој остало нешто детињасто, наивно, што ју је још више приближило особама које су је познавале”.

Милена је писала поезију на српском, италијанском, француском и шпанском. Иконографија песама била јој је уско повезана са иконографијом слика. Милена је добила и понуду да буде сценограф и костимограф премијерне  представе у Њујорку 1945. године, а те године је  преминула.

Изложена дела уступљена су из Галерије Матице српске у Новом Саду и Фондације Миленин дом – Галерија Милене Павловић Барили у Пожаревцу која је и организатор изложбе. Аутор изложбе је Виолета Томи, а аутори пројекта – Лазар Шећеровић и Ружица Станковић.

Овом документарном грађом Дом Јеврема Грујића наставља пројекат „Великани српског сликарства” и истиче значај и улогу српских жена уметница и њихов утицај на европску и светску уметничку сцену на којој је Милена Павловић Барили била звезда.


Коментари1
10f45
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

GoraN
Nikad mi se nisu svidjale njene narcisoidne slike (sve sami autoportreti). Sudeci po btoju komentara, nisam jedini.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб Правила о приватности

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља