понедељак, 18.11.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 20:52

Београдски лифтови „возе” и када постану раритети

Просечна старост наших лифтова је 41, а радни век 25 година. – Куповина нових лифтова, који стају око 30.000 евра, обавеза је станара. – Средња школа за лифт-монтере не постоји већ 27 година
Аутор: Бранка Јакшићсубота, 10.11.2018. у 22:00
У здању на Теразијама 39 лифт вози већ пуних 87 година (Фото: ЈП „Градско стамбено”)

Лифтови су велики проблем Градске управе, као и предузећа која их одржавају, а највећа су невоља житеља главног града, поготово најстаријих у центру метрополе. Према прописима, набавка нових лифтова је обавеза грађана, а рачуница говори да замена лифта који покрива 29 станова у згради кошта око 30.000 евра. То значи да би трошкови износили око 1.000 евра по стану. Мало које домаћинство може да издвоји толико пара па није чудо што у многим вишеспратницама долази до нерешивих ситуација. Због изузетно лошег стања лифтова, и у Привредној комори је закључено да њихова обнова више не сме да се одлаже, већ да се уз помоћ државе и кредитора мора кренути у свеколику санацију.

„Градско стамбено” одржава 6.500 лифтова што је више од половине с обзиром на то да их је у граду око 12.500, војно стамбено више од 1.000, а 3.000 власника станова бригу о лифтовима поверило је приватним фирмама. Бар 2.000 лифтова уопште нико не одржава, а у Београду их има око 7.000 спремних за комплетну замену.

(Фото Ј. Јакшић)

– Изузетно тешко стање београдских лифтова може се поправити само конкретним подухватима. А такав је велика акција замене лифтова на 60 месечних рата, коју је „Градско стамбено” покренуло 2015. године – наводе из овог јавног предузећа.

Шта урадити када лифт стане
Уколико лифт стане, никако не треба паничити.Мобилним телефоном позвати број 3950-300, 3950-301 или притиснути дугме за aларм и сачекати стручну службуНе треба на своју руку отварати врата или поправљати инсталације лифтаДеца до 12 година требало би да се возе лифтом у пратњи старије особеТежину мању од 30 килограма неки лифтови неће регистровати, зато треба сачекати неког старијег или ићи пешице.Лифт није играчка. Зато не треба притискати дугмиће и скакати у кабини. Д. М.

До сада је, истичу, замењено 150 старих лифтова. Да би се остварили много бољи резултати неопходно је да и станари схвате и прихвате да се ради о њиховој имовини и да улажући у лифтове инвестирају у сопствени бољи живот, подижу вредност зграде, па и својих станова. Преко ноћи немогуће је елиминисати гомилу проблема насталих због вишедеценијске небриге о лифтовима. Заједно, „Градско стамбено” и станари могли би да се надају бољој ситуацији у догледно време. Јер, наглашавају, лифтови су у просеку стари 41 годину, а радни век има је 25. Тешко је и замислити какво искуство и моћ сналажења су неопходни мајсторима који често делове израђују у радионици јер многих већ деценијама нема на тржишту.

Најстарији лифтови налазе се у ужем центру града, многи на територији општина Стари град и Савски венац, где има и старијих од 70 и 80 година. За неке се не може утврдити ни година производње јер је документација највећим делом уништена у току Другог светског рата. По старости, „Стамбено” издваја лифт у здању на Теразијама 39, њему је већ пуних 87 година. Ова машина је аутентична и истински је раритет у нашој земљи и шире. Радови који су на њему извођени нису мењали суштину: мотор, погонску групу...

У догледно време требало би заменити више од хиљаду лифтова. Према Закону о становању и одржавању зграда, обавеза одржавања заједничких делова зграда, па и лифтова, припада власницима станова.

– Дуго смо тражили начин како да станарима помогнемо у отплати. Од пре три године омогућили смо отплату на 60 месечних рата и то је најповољнији систем до сада. Свакако је значајно смањити оптерећење кућног буџета. Не би требало сумњати у функционалност и безбедност било ког лифта који је у погону, а који одржавају мајстори „Градског стамбеног”, без обзира колико је стар – кажу у овом предузећу. Подсећају да се сваког дана поквари више десетина лифтова, али уверавају да стручне службе квар обично отклоне у току истог дана и додају да за ЈП раде најискуснији мајстори који постоје код нас.

Средња школа за лифт-монтере не постоји већ 27 година па нема друге него да млади мајстори уче посао од старијих колега. Увидевши да нема довољно школованих мајстора за лифтове, бивши директор предузећа Никола Ковачевић обраћао се Министарству просвете 2015. године, нудећи праксу и посао будућим ученицима, уколико се та струка ускоро покрене.

Лифтови превезу више путника него јавни градски превоз

12.500 лифтова на територији града

6.500 одржава „Градско стамбено”

1.200 одржава Војна установа

4.500 позива годишње прими „Стамбено” због заглављивања у лифту

25-30 особа се викендом заглави у лифту

10-15 особа дневно буде „заробљено” у лифту

41 година је просечна старост престоничких лифтова

1,6 милиона људи превезу дневно, што је више од учинка возила јавног превоза  Д. М.


Коментари12
5cf3f
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

MB Beograd
Da se napravio plan pa da umesto onolikih para za kicerajsku rasvetu dadose na popravku i odrzavanje najstarijih liftova, gradjani bi bili zadovoljniji, a ovako se nastavlja "spolja gladac, iznutra jadac" formula ove vlasti.
Јованка Вождовчанка
А поента мог коментара је била скретање пажње на чињеницу да људи из породичних кућа, који су, деценијама, породично издвајали стамб. допринос а нису добили ништа, не могу поново да издвајају (кроз буџет) да би се откупљени стамб. простор, сада, и одржавао. Стари људи, ваљда, имају и децу да им помогну. Пита ли се неко да ли људи из пород. кућа имају средства за одржавање и поправку кућа, или је та тема резервисана увек, и увек, само, за људе из вишеспратница. Доста је било !
Препоручујем 4
MB Beograd
Poenta mog komentara je bila da gradske vlasti trose pare na gluposti, kao kicerajska rasveta, umesto da resavaju problem koje se ticu zivota ljudi u Beogradu (nije rec o Srbiji, pa time ni o 'seljacima ' kojima se porez opterecuje popravkama 'privtnih liftova'). U mnogim zgradama u Bgd imate stare ljude, penzionere koji zive sami i ne mogu da odvoje potrebne sume za odrzavanje liftova u tim zgradama. Sta tu da radimo? Da ih izbacimo iz stana? Nije jednostavno to resavati, ali ovo tracenje para na gluposti od rasvete bi bilo korisnije dati za neki lift u takvoj zgradi.
Препоручујем 3
Прикажи још одговора
Pera Peric
Zar je nemoguće revitalizovati/pokrenuti fabriku liftova? Ako treba zameniti 7.000 liftova, po 30.000 evra svaki, to je 210.000.000 evra! I to samo u Beogradu. Otplaćivanje lifta kroz Infostan. Ili je to već tako nekad išlo, samo u poslednje vreme neko skreće sredstva...
dipl. agronom
Tehnika valja da se postuje,kroz odrzavanje i brizno rukovanje...A ne da se arci ko zadruzni konj ( sem u vreme OZNE )...Danas,liftovi sluze i kao teretni liftovi za prevoz suta pri renoviranju,itd.Odraz kulture na malom prostoru su upravo liftovi...Skorojevici,obozavaju nove liftove...? A valjalo bi uvesti i lift-bojeve ( rukovaoce lifta ),kada vec imamo upravnike zgrada.Naravno,licencirane lift-bojeve...
Ime
Ako stanari nece da placaju neka hodaju peske. Nece valjda seljacima od poreza da se uzima za popravku necijeg privatnog lifta. Ako komunisti nisu shvatili nema vise drustvene svojine vec samo privatna. Svaki lift je vlasnistvo i obaveza zgrade odnosno stanara koji su vlasnici stanova. Drzava i grad nema i ne treba da ima nista sa tim.
Mira ilic
Strasno je da se kod nas ne skoluju ljudi za odrzavanje liftova.Narocito sto se gradjani nesavesno odnose prema i svojoj i tudjoj imovini. Stanujem u novoj zgradi u Mirijevu, treci dan nakon pustanja je lift stao jer su ga nesavesni stanari drzali otvorenog i tako blokirali senzore. O higijeni da ne pricam...da li je narod zaista toliko tehnicki glup?A sada treba potpisati ugovor i dati novac za odrzavanje lifta...tesko je skupiti i 300 dinara, iako toliko kosta paklo cigareta. Samo prisila i zakonske sankcije mogu prisiliti naseg coveka da se odgovorno ponasa prema imovini. Nazalost.
тетак
госпођо Миро, када сте гледале неку серију гдје млади и лепи лифт мајстор, одваја лепу цурицу??? у БГу је срамота бити било какав радник у очима жена, а спољна визуализација новца је флагрантна! градски саобраћај је на најпримитивнијем нивоу (сталне гужве и гурање са пензионерима) тако да су сви у возилима а девојке онда не гледају момке већ њихова возила! значи ништа од лифт мајстора у овим условима друштва!
Препоручујем 15

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља