понедељак, 10.12.2018. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 18:55

Куповина преко друштвених мрежа велики ризик

Стотине купаца у Србији недавно преварено када су уместо ортопедских кломпи, наручених преко Фејсбука, добили јефтине кинеске папуче по цени од 2.000 динара
Аутор: И. Албуновић Ј. Антељпонедељак, 12.11.2018. у 13:31
(Фото Пиксабеј)

Преваре за робу купљену преко интернета, посебно преко друштвених мрежа, све су чешће, али купци у овом случају не могу да рачунају да ће остварити права која им гарантује Закон о заштити потрошача. Како за „Политику” каже Младен Алфировић, правни саветник Националне организације потрошача Србије (НОПС), у случају да је роба купљена од нерегистрованог трговца, купцима преостаје да то пријаве Одељењу за високотехнолошки криминал при МУП-у и поднесу приватну тужбу. На такав корак се ретко ко одлучује будући да је реч о релативно малим износима које потражују. Последњи случај преваре више стотина грађана који је заинтригирао јавност јесте продаја „квалитетних” кућних кломпи за 2.000 динара преко „Фејсбука”. Уместо обећаних ортопедских кломпи купцима су испоручиване јефтине кинеске папуче које се на пијацама могу купити за 200 динара. Како сведоче преварени купци, пошиљалац је био извесни Братислав Цветковић који је остављао увек исти број мобилног телефона, али различите адресе. Чим би испоручио пакет блокирао би купца да би избегао могућност да га контактира и жали се. Ниједан од ових купаца није добио ни кломпе, нити му је враћен новац. Додатни проблем је очигледно направило и то што по нашим прописима купац приликом доставе пошиљке најпре мора да потпише отпремницу, а тек онда да отвара пакет и жали се ако је незадовољан.

– Ово важи када вам робу испоручује курирска служба, а не фирма која има своју доставу. На пример, трговци белом техником имају своје службе које испоручују робу и купци имају могућност да најпре виде шта су добили, да ли има оштећења и да одмах реагују. У случају када пошиљку испоручује курирска служба поступак је обрнут, па купац и када је обманут нема много простора да реагује – каже правни саветник НОПС-а.

У овој организацији кажу да је број притужби на рад курирских служби смањен последњих месеци, али се проблеми које потрошачи имају нису променили. И даље је реч о неиспорученој или оштећеној роби, док је оправдање курирских служби, које желе да избегну своје обавезе надокнаде штете, то да је роба била упакована у неодговарајуће паковање. Закон о поштанским услугама, каже наш саговорник, има недостатака и максимално штити оператере, а сва одговорност је на ономе ко шаље робу.

– У овом закону се наводи да је „поштански оператор ослобођен одговорности ако докаже да је до губитка или оштећења регистроване пошиљке дошло услед узрока који се нису могли предвидети па чак и због кривице пошиљаоца”. Оно што свакако треба знати јесте да прописи кажу да је велика одговорност на ономе ко шаље робу, јер мора да процени према вредности робе да ли је правилно упаковао садржину, затворио пошиљку, изабрао погодно паковање – објашњава Алфировић и додаје да би у случају оштећења пошиљке купац требало да се жали курирској служби, а уколико не успе да реши проблем онда да то пријави Агенцији за поштанске услуге.

– Једини начин да надокнади новац је судски поступак – каже наш саговорник из НОПС-а. Иначе, у овој организацији су, како кажу, раније имали доста притужби на рад курирских служби и указивали су на проблеме које би требало решити.

– Проблем са већином фирми које се баве овом услугом на почетку је био тај што нису хтеле да уваже сугестије да морају да одговоре на рекламацију за осам дана. Позивали су се на Закон о поштанским услугама који предвиђа чак 30 дана за решавање жалби. Међутим, указали смо да се на све односе између трговца и потрошача примењује онај пропис који пружа већи степен заштите – каже Алфировић. Ово се на неки начин решило, међутим и даље постоје проблеми, јер је ова област недовољно регулисана законом. Испорука пошиљки је услуга од општег економског интереса и регулише је Закон о заштити потрошача (али само у једном делу), као и Закон о поштанским услугама који прописује правила само за јавно предузеће које се бави овим послом, а не и за приватне компаније са којима потрошачи имају највише проблема.


Коментари5
65057
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Dule Astro
Zamislite naslov: "Prelazak ulice predstavlja veliki rizik" i onda u tekstu napišemo da se može poginuti zato što je neki vozač prebrzo vozio, a pešak je gledao u mobilni telefon dok je prelazio ulicu. Naravno da je potrebna doza opreznosti kada se kupuje preko interneta, ali ta doza opreznosti je potrebna i u prodavnici i generalno u životu. Ovakvim naslovima samo plašite ljude.
Alisa
Tekst je dobar. Ispravno se opisuje rizik kupovine preko drustvenih mreza (ne celog Interneta) i to od nepoznatih dobavljaca. Ko ne razume nek procita ponovo.
Драган
Куповина преко друштвених мрежа, односно уопште преко интернета није ризик, чак је и друштвено подржана. Ризична је куповина од нерегистрованих трговаца било где и било како - на пијацама, улицама, бувлјацима, па и преко интернета - зато што им се не може ући у траг када купљена роба није саобразна уговору. Сматрам да су удружења потрошача, нарочито НОПС, дужна да то саопште потрошачима, као и чињеницу да превозници и други достављачи робе немају с тим никакве везе.
Zoran
Ynate kako se resava ako vas SLUCAJNO neko prevari ovd eu Americi preko internet kupovine, a mene nije niko do sad? Pa jednostavno, pozoves banku ili pejpal, zavisi kako si kupio i kazes: Ja to dobio nisam, vrati mi pare na na racun. Oni vrate. Posto lopov ne sme da se zali, tek ce da nadrlja, cuti, ti si dobio pare nazad i kraj. Al ajde ti u Srbiji plati unapred, pa cekaj robu? Neces da je dobijes nikad. U Srbviji se kupuje taklo sto postar donosi paket, ti drzis jednom rukom paket, a postar jedno ruikom tvoje pare. I kazete: SAD. Onda ti pustas pare, a postar paket.
Zoran
Rizik je kod vas u Srbiji. Mene NIKO za 20 godina nije prevario a kupujem samo preko interneta u AMerici. Sve kupujem preko interneta osim hrane. Ne moze zakon sve da resi, mora da ima i morala malo. A kad smo zena ja kupili TV njenim roditeljim au BG, ali da odvezu u unutrasnjost. to je izgledalo ovako. Morali da sidju i uzmu, mrzi onog da se penje na 5. sprat. A ljudi stari. A i d anisu stari, tvoje je d adoneses na vrata. Reko ne silazite, idem ja kod ovih sto sam kupio da se zalim. Odem, resice oni. Drugi put opet. I opet ja odem, dignem dreku, kazu oni tast i tasta hteli d aim s eotvori d agledaju....A oni nam kazu da nisu hteli. I konacno isporuceno. Znate koaj je muka bilo sta uraditi za pare u Srbiji? Tesko ih je zaraditi a jos gore kad treba d aih potrosis na nesto....ima d as epolomis da dobiejs sto ti sleduje. Svako bui da te zavrne.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб Правила о приватности

Developed by: NewTec Solutions & TNation

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља