четвртак, 13.12.2018. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 13:13

Шабачки референдуми на Уставном суду

Посланик Бобан Бирманчевић оспорио одлуку градских власти да о пројектима у месним заједницама одлучују само мештани са посебног списка
Аутор: М. Мијушковићсреда, 14.11.2018. у 18:58
Градска управа у Шапцу (Фото М. Мијушковић)

Шабац – Постоје ли Шапчани првог и другог реда? По овдашњој градској управи постоје, јер самo они који су платили порез на имовину могу да предлажу пројекте за инфраструктурно опремање месних заједница или побољшање услова живота у њима, али и да учествују на референдумима који се поводом тога организују. Да ли ова одлука, која је већ заживела у више приградских и сеоских месних заједница, и званично дискриминише остале мештане, одлучиваће Уставни суд Србије, јер је народни посланик Бобан Бирманчевић (СНС) ових дана поднео иницијативу за оцену њене уставности и законитости.

Одлука Уставног суда отклониће и дилему да ли је једна идеја – да грађани сами, непосредним гласањем одлучују о пројектима на које ће бити утрошена средства пренета њиховим месним заједницама од пореза на имовину физичких лица – већ у самом зачетку извитоперена. Њени опоненти истичу да је на тај начин градска власт, коју предводи коалиција окупљена око странке Заједно за Србију (ЗЗС), преузела овлашћења савета МЗ као легитимних органа локалне самоуправе, које је готово листом изгубила на претходним месним изборима.

Пред Уставним судом оспорене су одлуке Скупштине града од 16. јуна и 13. јула 2017. о начину коришћења пренетих средстава од пореза на имовину, затим правилник Градског већа од 13. јула исте године о утврђивању списка учесника непосредног изјашњавања о предлозима пројеката МЗ, као и упутство Градске управе за примену одлука, такође из 2017.

Ове одлуке, правилници и упутства су дискриминаторски, сматра подносилац Бирманчевић, јер прописују да право предлагања пројекта има група од најмање пет одсто учесника непосредног изјашњавања, под условом да су пријављени на адреси непокретности на територији МЗ за коју је уредно измирена пореска обавеза. То је противно и Одлуци о МЗ (Сл. лист 4/2016) и Закону о локалној самоуправи, по којима савет МЗ доноси одлуку о утрошку финансијских средстава. Исто је предвиђено је и статутом МЗ. На овај начин преузимају се овлашћења месних заједница, а посебно – ускраћује се изборно право грађанима који нису на време платили порез, у већини случајева због немаштине.

У иницијативи упућеној Уставном суду, предлагач наводи да је Градска управа позвала грађане на изјашњавање, при чему се у упутству исте тај поступак назива референдумом, иако у Одлуци о МЗ и статутима МЗ стоји да савет МЗ организује и спроводи референдум. Оспоравани акти, такође, не предвиђају ни број изашлих грађана, нити број гласалих, што је у супротности са Законом о локалној самоуправи (чл. 40) али и са Статутом града (чл. 82. ст 4.).

У допису Уставном суду прослеђени су и примери МЗ Поцерски Причиновић, у којој бирачко право има 3.641 мештанин, при чему су анкетари Градске управе, специјално формирани за ову прилику, уписали 579, а на референдуму је гласало 189, што је тек 4,91 одсто бирачког тела. У МЗ Змињак референдум је прошао са 9,91 одсто, у МЗ Букор са 28,5 одсто, у МЗ Липолист са 4,51 одсто, а у МЗ Грушић са 15,65 одсто грађана који су изашли на референдум.

По истом принципу, у организацији Градске управе Шабац, која је у међувремену, поред легитимно изабраних савета МЗ, поставила у МЗ своје поверенике, упућен је 26. октобра ове године позив грађанима још 22 месне заједнице, који су „уписани у списак учесника непосредног изјашњавања”, да у својству овлашћеног предлагача – групе грађана – у року од десет дана поднесу предлоге пројеката Градској управи.

Свим овим одлукама и радњама повређен је члан 21. Устава Србије, којим је прописано да су пред Уставом и законом сви једнаки; да свако има право на једнаку законску заштиту без дискриминације; да је забрањена свака дискриминација по било ком основу..., као и члан 52, који каже да сваки пунолетан, пословно способан држављанин РС има право да бира и буде биран; да је изборно право опште и једнако, а избори слободни и непосредни, наводи у иницијативи за оцену уставности народни посланик Бобан Бирманчевић.


Коментари3
d3ae0
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Miloje
@EvGenije: Zaboravljate da drzava ili grad u ovom slučaju svakodnevno kucaju kamatu za kašnjenje u plaćanju poreza i da ga uvek naplate, makar i silom. Znači, svi ce kako - tako platiti porez, samo oni koji kasne više. I ko onda ima pravo da im uskrati da predlažu projekte i glasaju na referendumu.
EvGenije
Formalno-pravno gledajući, inicijativa Ustavnom sudu je opravdana. Suštinski nije. Nekako mi se čini u redu da o trošenju novca prikupljenog porezom odlučuju oni koji su porez platili.
Sabac
Samo se svadjate Sapcani, sve vam smeta!Politika ce vas pojesti!

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб Правила о приватности

Developed by: NewTec Solutions & TNation

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља