Само неколико дана пошто је председник Србије Александар Вучић оштро критиковао владу због назадовања наше земље и пад за пет места на Дуинг бизнис листи за 2019, уследило је експресно усвајање Измена и допуна закона о стечају, крајем прошле недеље у Немањиној 11.
Побољшан је положај повериоца, који ће моћи директно да бирају стечајног управника и да се сваког тренутка информишу о стању стечајног дужника. Дефинисани су јасни критеријуми на основу којих се одређује висина предујма. Све ово је учињено, кроз промену прописа о стечају, са намером да се побољша пословни амбијент и поспеши домаћа привреда, што треба да резултира бољим пласманом Србије на следећој Дуинг бизнис листи.
Стара бољка српске привреде – предуго трајање стечајних поступака (који у просеку трају до две године, али није необично да се развуку и до 15 година), недефинисани трошкови стечајног поступка и остале појединости због којих се повериоци нерадо одлучују на покретање стечаја – сместила је Србију на 49. место у категорији стечаја на листи Светске банке. И то, упркос томе што се готово сваке године пропис, који регулише ову област, унапређује и побољшава. Додуше, према Дуинг бизнис листи квалитет стечајног закона је релативно високо рангиран. Ипак, индикатори, који указују на квалитет спровођења закона, и даље нису на жељеном нивоу због проблема у примени.
Недовољна транспарентност података и размена информација између стечајног управника и поверилаца показали су се у пракси као посебан проблем, па је Изменама закона о стечају додатно прописано право повериоцима да од стечајног управника благовремено добију све информације, које се односе на стечајног дужника, ток стечајног поступка и на имовину и управљање имовином стечајног дужника.
– На овај начин сваком стечајном повериоцу је, без обзира на висину његовог потраживања, пружена могућност да се у сваком тренутку информише о финансијском стању стечајног дужника – наведено је у образложењу изменама закона.
Новина је и да ће повериоци моћи да учествују у избору стечајних управника. Сваки поверилац ће уз предлог за покретање стечајног поступка моћи да поднесе и предлог за именовање стечајног управника. Преко свог органа – скупштине поверилаца, моћи ће убудуће да дају сагласност на именовање стечајног управника, ког је предложио стечајни судија и истовремено имају право на учешће у избору новог стечајног управника.
– Тренутно, према постојећем законском решењу повериоци преко одбора повериоца посредно утичу на избор стечајног управника на првом поверилачком рочишту, као и касније током стечајног поступка, уколико је за тај предлог гласало три четвртине чланова одбора поверилаца. Међутим, тиме се не обезбеђује учешће свих поверилаца у избору стечајних управника преко свог органа скупштине поверилаца, а што је препознато у пракси као немогућност свих поверилаца да учествују у избору стечајног управника, будући да је циљ стечаја најповољније колективно намирење свих поверилаца – образлажу предлагачи разлоге за измену закона.
У постојећем пропису нису утврђени критеријуми за одређивање висине предујма, а што утиче на неодређеност трошкова поступка стечаја и дестимулише повериоце на покретање стечајног поступка. Према важећим одредбама висину предујма одређује стечајни судија на основу дискреционе оцене, који, међутим, нема јасне смернице на основу којих ће одредити висину предујма у сваком конкретном случају.
Изменама закона прописан је износ до кога се може одредити висина предујма, а стечајним судији се дају смернице у оквиру којих могу у сваком конкретном случају, а у зависности од имовине и величине стечајног дужника, одредити предујам.
Стечајни закони су више пута реформисани у последњих четрнаест година. Прва реформа спроведена је усвајањем Закона о стечајном поступку 2004, а затим су реформе настављене доношењем Закона о стечају 2009. Тиме су у пракси омогућени банкротство и реорганизација.
Потом је 2014. усвојен Закон о изменама и допунама Закона о стечају, а најзначајније новине односиле су се на обезбеђивање додатне транспарентности у вођењу стечајног поступка, уређењу положаја и активнијој улози поверилаца у стечајном поступку, уређењу статуса заложних поверилаца, смањењу трошкова покретања стечајног поступка, као и побољшању одредби, које уређују садржину плана реорганизације. Закон је поново измењен 2017. додатним побољшањем положаја свих учесника у стечајном поступку, посебно разлучних и заложних поверилаца, уз скраћење дужине трајања просечног периода намирења. Закон о стечају је мењан и 2018. када је решено питање ефикаснијег и сигурнијег намирења потраживања поверилаца по основу посебне врсте уговора – уговора о финансијском обезбеђењу и других финансијских уговора који су уређени Законом о финансијском обезбеђењу.