среда, 12.12.2018. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 15:48

Потрага за шоферима у Рашком округу

У Краљеву и околини све је више превозника који своје фирме селе у Словенију, а возачи се обучавају како би отишли у неку од европских земаља
Аутор: Мирољуб Дугалићчетвртак, 15.11.2018. у 21:45
Све је теже пронаћи возаче за тешке камионе у Краљеву (Фото М. Дугалић)

Краљево – Војска је ранијих година код нас била највећи „центар” за обуку возача. Коме није ишла школа или је за своје будуће занимање бирао да буде возач погодовало је да се из војске врати са дозволом за путничка и теретна возила и то са приколицом. И, онда, што се краљевачког подручја тиче, у „Аутотранспорт” па аутобусом или камионом диљем земље и Европе.

Данас нема „Аутотранспорта”, уместо камиона и камионџија тамо ће две хиљаде жена у догледно време шити фармерице, а и возачка дозвола многима је недостижна. Не због недостатка знања и вештине него услед немања новца за обуку, која за вожњу теретних возила кошта и до 3.000 евра.

У краљевачким ауто-школама нам објашњавају да је све мање оних који се обучавају да би са возачком дозволом тражили посао већ су то углавном полазници којима власници плаћају обуку уз уговор да најмање две године код њих буду у радном односу. А, после највећи број тих возача одлази на рад у европске земље. Они који као животни пут и циљ виде на друмовима у тешким камионима или аутобусима углавном би да возе за иностране превознике. Тако размишља и већина од тридесет ђака у одељењу за школовање возача моторних возила у краљевачкој електросаобраћајној школи.

Стога је ситуација таква да из дана у дан све више мањка возача у Србији, како за тешке теретне камионе тако и за аутобусе.

– То је велика невоља и не видим скорије решење. Ми смо приморани да људе враћамо из пензије, да чинимо прекршаје, рецимо у погледу дужине радног времена и да ризикујемо када је реч о безбедности у саобраћају. Зараде смо приморани стално да подижемо, а возачи свесни да их нема довољно понекад уцењују, бирају возила, напречац одустају од посла... Ето, ми тренутно плаћамо обуку за 12 будућих возача иако знамо да ће они код нас, према договору радити две године и питање је колико ће њих дуже остати – каже Зоран Вуловић, власник аутопревозничке фирме са седиштем у Крагујевцу, а која покрива и знатан део јавног превоза у Краљеву.

О сличним проблемима разговарамо и са Љубинком Златићем, који се у свом предузећу бави и превозом робе тешким камионима у међународном саобраћају, а иначе је председник Удружења превозника за такав вид транспорта.

– Ми смо више пута протестовали и указивали шта ће снаћи превознике у Србији, у којој је око 150.000 камиона, а дошло се до тога да недостаје неколико хиљада возача. Без обзира на то што возач у међународном саобраћају просечно може да заради 1.500 до 2.000 евра месечно он одлази, последњих месеци углавном у Словенију. Тамо се селе и фирме са овог подручја. Зашто? Возач брже и лакше добија лиценцу оспособљености за међународни саобраћај, може и више километара да пређе и више да заради, јер камион који вози не чека на граничним прелазима по два дана.

За власнике фирми је погодније, јер све је једноставније и брже и нема као код нас готово седмичних техничких испитивања возила... Није ту проблем само што Србија није чланица ЕУ, јер постоје законски прописи, рецимо о случајном узроковању робе на царинским прелазима, има опрема за скенирање али то наши цариници не примењују и не журе, већ се на прелазима чека и чека – тврди Златић.

У Новом Пазару је, што се возача „теретњака” тиче још већи проблем пошто тамо постоји око три хиљаде регистрованих камиона, а превозничка делатност чини више од десет одсто градске привреде. Возач, кажу власници појединих фирми, код њих може да заради месечно и до 1.800 вера, али упркос томе већина њих хоће да вози за иностране послодавце. Зато је у возилима са новопазарским таблицама тек трећина из овог града, а остали су, углавном привремено до одласка преко „гране”, из других крајева Србије.

 


Коментари15
52597
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Onaj koji je otišao
Sada je kasno, trebali ste, gospodo gazde kamiona, ranije reagovati. Nekada ste se bukvalno iživljavali nad vozačima, odbijali sve i svašta, zakidali, davali ste nam "10% od poslovne tajne", jer ste krili za koju cenu prevozimo. Posle 30 godina rada otišao sam da radim u Nemačkoj. Cela Evropa je žedna za vozačima. Nemački transport trenutno drže vozači iz Ukrajine, Bugarske, Rumunije. Naši voze najviše u Slovenačkim, Mađarskim, Češkim i Slovačkim transportnim firmama. Mladi neće da rade ovaj posao jer je stresan, težak i mora se žrtvovati privatni život, odvojenost od porodice. Za 5 godina biće još teže naći šofere, zato će plate morati biti i veće.
артиљерац
@ Milos miokovic А што Вашем Господству смета ЋИРИЛИЦА?Јел видела жаба да коње поткивају,па и она дигла ногу?А Ваше Господство је одрасло и школовало се на Итону и Оксфорду,где се ЋИРИЛИЦА,наравно,не учи. Моооре!!!!!
Milos miokovic
Rafalne gluposti@, osvrnuo sam se na ono sta je rekao a ne kojim pismom.....
Препоручујем 3
Леон Давидович
Пре свега стижу све малобројније генерације. Из тих малобројних генерација све више људи се школује за друга лакша занимања од занимања возача. Тешко је то и опасно занимање бити возач.Некада су на пример села била пуна људи, а многи су желели отићи у град. Ако нису имали неке посебне школе онда им је наједноставније било оспособе се за возача, добију посао и оставе село. Данас су села опустела и више не дају раднике за таква занимања. Како су возачи тражени и у иностранстви то многи тамо одлазе да скупље продају свој рад .
Banja
A hoće li oni koji su se školovali u vojsci za vozače, pa otišli napolje da vrate pare za školovanje?
Milos miokovic
Izvini'Panja ili Banja?
Препоручујем 4
Зоран Чачак (пишимо ћирилицом)
Војска није дала своје паре, него паре пореских обвезника, значи истих оних који су одужили дуг Отаџбини, служећи као пешадинци, артиљерци или возачи.
Препоручујем 15
kole
Ovo je dobra vest nadajmo se da ce tako biti u svim granama privrede. Ne postoji niko ko ce da dodje i da radi za ove plate.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб Правила о приватности

Developed by: NewTec Solutions & TNation

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља