петак, 14.12.2018. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 23:34

Одзвонило луксузу у јавним предузећима

Аутор: Маријана Авакумовићпетак, 16.11.2018. у 16:12
(Фото Л. Адровић)

Влада Србије је уредбом ограничила трошковник у фирмама које добијају паре из буџета – куповина службених аутомобила мораће да буде образложена, а губиташи неће моћи да буду донатори и спонзори.Запослени у јавним предузећима добиће догодине повишицу плата пет одсто, али ће истовремено њихови руководиоци морати да стегну каиш и положе рачуне за сваки потрошени динар. Влада Србије недавно је донела уредбу којом је ограничила луксузирање у јавним предузећима – куповина службених аутомобила мораће да буде образложена, а губиташи неће моћи да буду донатори и спонзори.

Уредбом о утврђивању елемената годишњег програма пословања јавних предузећа за 2019, односно трогодишњег програма пословања до 2021. године, дате су им смернице за пословање у наредном периоду.

Према том документу, у који је „Политика” имала увид, јавна предузећа мораће да оправдају и детаљно образложе сваку јавну набавку. Посебна пажња посвећена је куповини службених аутомобила. Од директора се тражи да рационално планирају набавку возила, уз навођење врсте, основних карактеристика, процењене вредности возила, али и да образложе због чега је набавка неопходна.

О злоупотребама службених аутомобила у јавним предузећима својевремено је јавно говорио Драгољуб Симоновић, некадашњи директор „Железница Србије”. Тврдио је да се службеним аутомобилима возе и директори и шефови кабинета и секретарице. Поједини возачи су у радно време стављали такси табле на службена кола и таксирали, па је огласио продају 103 аутомобила. „Железнице” сигурно нису биле усамљени случај.

 Влада се посебно позабавила и трошковима репрезентације, спонзорствима, донацијама и хуманитарним активностима јавних предузећа. Скренута им је пажња да издвајања за такозване посебне намене не би требало да премаше овогодишња, али и да их морају детаљно објаснити. Губиташима и јавним предузећима, која због лошег пословања добијају новац из државног буџета, забрањено је да деле донације и спонзоришу било кога.

Од директора јавних предузећа новом уредбом се тражи да детаљно прикажу план и динамику капиталних улагања, као и инвестиционих улагања у наредне три године. Наложено им је да образложе започете, односно планиране, а нереализоване инвестиције за претходне три године. То је урађено са разлогом јер се новац из кредита за улагања у инфраструктуру и друге капиталне пројекте споро повлачи и због тога се плаћају пенали банкама. Уосталом и ММФ често скреће пажњу да је потребно повећати издатке за јавне инвестиције и да се брже повлачи новац из кредита.

Директори јавних предузећа, према новој уредби, мораће да објасне и одлуку да се задуже у банци или код међународних финансијских институција. И не само то. У извештајима за наредну годину до детаља ће морати да прикажу и начин на који су потрошили добит за 2014, 2015. и 2016. годину, а расподелу процењене добити за 2018. треба да планирају у складу са актом о републичком буџету.

Када је у питању запошљавање и плаћање радника, влада ће убудуће знати колико јавна предузећа имају слободних и упражњених места, а о новом запошљавању директори ће морати да одлучују искључиво како закон каже. Ту су и смернице за накнаде члановима надзорних одбора.

 Трошкови за службена путовања, усавршавања, хонораре и уговоре о привременим и повременим пословима, не би требало да буду виши него ове године. Али, скреће се пажња да треба сагледати могућност за њихову рационализацију.

Поред уобичајених захтева о стању финансија, планираним токовима новца, приходима и циљевима, наложено им је да изврше свеобухватну анализу пословања за 2018, како би будући програми пословања били планирани на реалним основама. Говорећи о извештавању о пословању, посебан акценат јавна предузећа мораће да ставе на начине којима желе да повећају производњу и продају, али и на анализу конкуренције, ризике у пословању и управљање ризицима.

Према подацима Агенције за привредне регистре јавна предузећа у последње три године послују профитабилно, с тим да је у 2017. раст њихових позитивних резултата посебно дошао до изражаја. Укупни добитак 576 јавних предузећа износи 29 милијарди динара и два пута је већи од прошлогодишњег. Истовремено број запослених у јавним предузећима смањен је 1.979 радника, тако да су она запошљавала укупно 118.115 радника. Нето добитак исказало је 421 јавно предузеће.


Коментари17
f03aa
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

dok je JP tako ce biti
Nicije pa svi otimaju ,kao i u svim JP
Раца
Онај ко среди јавашлук државних фирми и јавних предузећа у Србији, заслужио је барем Нобелову награду, ако не и више.
Ušteda
vrlo jednostavno rešenje - full service operativni lizing vozila. Zašto bi kupovali vozila? mesečni zakup vozila uključuje SVE sem goriva tako da nema prostora malverzacijama oko troškova održavanja niti ima malverzaciji oko nabavne cene vozila ... Operativni lizing / rent / najam / zakup .... koriste sve ozbiljne svetske kompanije čak i policije nekih evropskih zemalja ...
recept
Recept uspeha firme, ali i zemlje, je domaćinsko poslovanje. 500 godina pod Turcima je dovelo do toga da je država za Srbe Alajbegova slama, mi još uvek tako mislimo, otud čerupanje državnog do koske.
Dj
Kada bi se makar 50% novca potrosilo onako kako valja ovde bi zivot bio normalniji.Sto mora centtala da "konttolise" direktore.Tu je zakon,zaposleni su ti koji npr mogu da alarmiraju da negde postoje nepravilnosti ali sa ovakvim polttonskim tuzilastvom i sudstvom sve je besmislrno.Pozdtavljam "dobru"nameru ali se ovim birokratskim resenjem zanemaruje sustina problema.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб Правила о приватности

Developed by: NewTec Solutions & TNation

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља