среда, 19.12.2018. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 09:01

Три милиона евра за 150 станица за бицикле

Изабрани оператер имаће задатак да угради станице и да их шест година одржава. – Највише би их требало да буде на Новом Београду, Старом граду, Палилули, Савском венцу и Вождовцу
Аутор: Дејан Алексићсреда, 21.11.2018. у 08:51
(Фото Д. Јевремовић)

Град ће убрзо расписати конкурс за оператера за систем јавних бицикала и он ће у потпуности да заживи од 2018, најављивали су крајем 2016. градски оци. Још тада се помињало да ће бити оспособљено 150 станица за изнајмљивање јавних бицикала, уз напомену да ће коришћење у првих пола сата бити бесплатно.

Година из тадашње најаве је на измаку, а ове станице Београђани и туристи нису угледали. Да ће ипак бити помака са мртве тачке, надлежни су сигнал коначно дали прошле седмице усвајањем одлуке о постављању система јавних бицикала на територији Београда.

Идеја је да се у наредне три године за 150 станица са укупно 1.500 бицикала издвоји три милиона евра, односно сваке по један милион. Тако би се сваке од наредне три године радило по 50 станица и куповало по 500 бицикала. Тендер за овај посао требало би да буде расписан до краја године и да се почетком 2019. добије оператер који ће се тиме бавити и који ће бити партнер граду.


                                Станица за јавне бицикле у Хелсинкију (Фото Д. Мучибабић)

План о увођењу 150 станица за бицикле усвојен је још прошле године и њиме је предвиђено да део двоточкаша буде и на електрични погон. Ти електрични бицикли имали би мотор чија снага не прелази 350 вати, максималну брзину не већу од 25 километара на час и техничке карактеристике прилагођене топографским условима Београда.

Како је раније указано, на конкурс за постављање станица и изнајмљивање бицикала моћи ће да се пријаве правна лица и предузетници који су се већ бавили овим послом и то у најмање два града.

Изабрани оператер, према ранијим најавама, имаће задатак да угради станице и да их шест година одржава. Највише ових станица требало би да буде на Новом Београду, Старом граду, Палилули, Савском венцу и Вождовцу.

Оне ће моћи да се постављају на трговима, у пешачкој зони, парковима, градским шумама, на скверовима... На станицама ће бити постављен и пано са информацијама о броју пунктова, графичким приказом на мапи града, о броју слободних бицикала, а требало би да буду уграђени и читачи платних картица и уређаји за наплату услуге готовином.

Идеја је да се изради и апликација за телефоне посредством које ће бициклисти добијати информације о најближим станицама, али и да се систем јавних бицикала интегрише у јавни превоз.


                                       Јавни бицикли у Пекингу (Фото М. Галовић)      

Да би изнајмљивање бицикала имало смисла и да би ово средство превоза постало популарније у Београду, план је да се уреде и паркиралишта и мрежа стаза за бициклисте. Намера надлежних је да ова паркиралишта пре свега буду инсталирана код јавних установа – уз судове, општине, пијаце...

Неки од ових корака већ су предузети. Од планираних двестотинак паркиралишта, колико су их раније најављивали надлежни, део њих је урађен.

Када је реч о бициклистичким стазама, како је ових дана навео заменик градоначелника Горан Весић, Београд их тренутно има 83 километра, највише на Новом Београду, а план је да се изгради око 120 километара у наредне четири године. Од тога ће 90 километара ићи по постојећим улицама, а 30 километара ће бити новоизграђено.

– Када то будемо завршили, имаћемо нешто више од 200 километара бициклистичких стаза, што је важно за Београд, али и за постојање еколошке хијерархије у саобраћају – казао је Весић.
Оно што је до сада урађено на престоничким улицама ипак не одушевљава претерано Београђане који свакодневно бициклирају.

Стазе су уређене између Бранковог моста и Поп Лукине, на Бањици у правцу Аутокоманде и Топчидера, у Булевару ослобођења, на Славији, у Рузвелтовој, Таковској...

Критике бициклиста су што је део ових стаза прилично испрекидан, што су лоше урађене и што су игнорисане сугестије о ивичњацима. Једна од већих замерки власника двоточкаша је што, како упорно истичу, предност на градским улицама и даље имају четвороточкаши и паркинзи за аутомобиле.

Последња тачка кључања бициклиста била је вест о одустајању надлежних од уређења бициклистичких стаза на потезу од Рузвелтове до Зоо врта, односно у улицама које би требало ускоро да се реконструишу.


Коментари25
25715
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Престаните да кукате!
Пуна земља Калимера. Те им не ваља недостатак бициклистичких стаза/трака, те им саме стазе/траке не ваљају, те им не ваљају брда, те им не ваљају возачи, и све тако. Доста кукумавки. Ставите д**е на седиште и почните да окрећете педале. Возио сам и возим бицикл и по равним и по планинским земљама, и по земљама са саобраћајем уређенијим него у Србији, и по скоро Дивљем западу. Неописиво је уживање кад пролазиш поред заглављене колоне аутомобила и пре њих стигнеш на одредиште. О физичкој кондицији не треба ни трошити речи.
Бранислав Станојловић
Бициклисти, иако учесници у саобраћају, ВЕЋИНОМ не поштују саобраћајне прописе, па су опасност и себи и недужним другима. Градске власти су у мојој младости (пре 1/2 века) биле разумније, па су бицикли били ЗАБРАЊЕНИ у центру Београда.
Песме моје младости
Неко је, изгледа, и пре 1/2 века већ био стар.
Препоручујем 0
Генијалне, те градске власти!
Те градске власти су једва дочекале да се дочепају службеног тристаћа са возачем, па су им бициклисти сметали. Можда зато што су их подсећали одакле потичу? Изјаву да бициклисти ВЕЋИНОМ не поштују саобраћајне прописе треба доказати. Ја их ВЕЋИНОМ поштујем. Знам да сам после пешака, којих се клоним као куге, најслабији на путу, а немам суицидалне склоности. Ако на неком семафору на црвено скренем десно пропуштајући све који имају зелено, то ми је највећи грех. С друге стране, свакодневне су сцене пешака који се шетају бициклистичком стазом/траком и возила која је пресецају не пропуштајући бициклисте, паркираних возила на њима, грађевинског материјала, раскопаних или лоше ремонтованих стаза, наглог мењања нивоа на раскрсницама, губљења предности на раскрсници где је аутомобили не губе јер су у главној улици, итд.
Препоручујем 0
Puno Ime
Niti imamo infrastruktuuuru,nisi uslove za ovako nešto.Besmislena ideja.
Mrgud
Konacno jedan relevantan komentar od Vlade. Kljucno je sistemsko ulaganje u ovakve projekte, umesto po principu 'trla baba lan'. Ti bicikli, da bismo ih upotrebljavali moraju biti vrhunskog kvaliteta, lagani i povozni, sa kvalitetnim baterijama, dobro odrzavani. Takodje, stanice bi morale biti dobro i promisljeno rasporedjene, da prate potrebe kretanja kao i da imaju dobru vezu sa saobracajnom infrastrukturom, javnim prevozom. Potrebno je uloziti znanje i sredstva u razvoj biciklisticke infrastrukture, naustrb automobilskog saobracaja, uvesti obavezu prilagodjavanja linija javnog prevoza tako da se u njih moze smestiti najmanje 2-3 bicikla.. Ovo se, nazalost, kod nas nece desiti. A kada bi se desilo bar delimicno, bilo bi to fenomenalno!
Vlada
Vise bicikala a manje automobila je uvek bolje. Nije savrseno za voznju, ali ce se i to polako menjati. Kljucno je da se sistem odrzava, da su bicikli prilagodjeni brdovitom terenu, da nisu preteski i da ima dovoljno parking stanica. Ali mora se jos raditi na infrastrukturi, provuci staze gde god moze, a gde ne moze ograniciti brzinu na 30km i prednost biciklima. Pogledati iskustva drugih, posebno sa elektricnim biciklima. Na primer Kopenhagen je uveo elektricne bicikle koji su toliko teski i neprakticni da mi je entuzijazam nestao nakon 5 minuta voznje. Druga stvar je podela profita, jer ti sistemi zaradjuju puno para ne od iznajmljivanja vec od reklamnog prostora na njima, i to u drasticnom odnosu 90:10, tako da grad/mi mora da dobije nesto od tog kolaca posto vec ulaze.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб Правила о приватности

Developed by: NewTec Solutions & TNation

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља