понедељак, 10.12.2018. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 17:39

Ако роба нема грешку, трговац не мора да врати новац

Ниједан европски закон, као ни онај који важи у Србији, не стаје у заштиту потрошача у случају такозване исхитрене куповине
Аутор: Ј. Антељ И. Албуновићпонедељак, 26.11.2018. у 13:05
(Фото Пиксабеј)

Британско удружење за заштиту потрошача „Вич” објавило је да 52 одсто Британаца сматра да приликом рекламације и враћања робе има већа права него што закон заиста прописује.

Купци углавном верују да купљене ствари могу да врате под изговором да су неодговарајуће величине, боје… Међутим, истина је суровија јер ниједан европски закон, као ни онај који важи у Србији, не стаје у заштиту потрошача у случају такозване исхитрене куповине.

На нивоу Европске уније, као и код нас, законодавац је дефинисао да за сву робу купљену „изван пословнице” (онлајн или путем телефона) имате право да се предомислите у року од 14 дана и вратите је продавцу без навођења разлога. Рок почиње да тече од тренутка када сте робу добили, а не када сте је наручили, што трговци често покушавају да подметну као законску норму. Када је реч о куповини у класичним продавницама, права купаца се значајно разликују. Тржиште Србије знатно је флексибилније откад на њему послују велике стране модне компаније. У већини ових ланаца купац, практично, има месец дана право да се предомисли. У сачуван рачун може да добије замену па чак и повраћај новца – подразумева се ако враћа робу која није коришћена. Законом, међутим, уопште не намеће трговцима у Србији овакав однос према купцима и то је више ствар њихове добре воље и коректне пословне праксе.

Према домаћим прописима, само у случају несаобразности робе купац има могућност да је рекламира. Производ који сте купили у радњи мора да буде исправан, али ако се испостави да није тако, након обраћања трговцу имате право на неку врсту обештећења. Најчешће то није баш оно коју купац жели, а по искуству већина одмах жели да им истог тренутка буде враћен приговор. У Министарству трговине објашњавају како у пракси ово функционише.

– Купили сте ципеле, јакну, ташну и после месец дана испоставило се да постоји неки недостатак – отпао је ђон, распарао се рукав… Прво што треба да урадите је да уложите рекламацију продавцу уз доставу рачуна – објашњавају у министарству. Као друго, наводе да обавезно узмете потврду о рекламацији јер, по Закону о заштити потрошача, продавац је дужан да води књигу рекламација и да вам изда потврду да сте рекламирали робу. Напомињу да је продавац дужан да се о вашем захтеву изјасни у року од осам дана, а ако није тако, грађани могу да се обрате тржишној инспекцији. Продавац је дужан да прихваћену рекламацију реши у року од 15 дана. У првих шест месеци имате право да вам продавац замени или поправи робу или врати новац у износу који сте платили. Поправка робе је могућа само уз вашу изричиту сагласност.

У тржишној инспекцији кажу да се ово правило примењује у периоду од две године од тренутка када сте преузели робу. Без обзира на то што је роба била на снижењу (рецимо сезонском) када сте је купили, имате право на рекламацију.

 


Коментари3
4be51
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Maja
Ne znam o kojem EU propisu je riječ. U Hrvatskoj se može roba vratiti do 30 dana, osim ako je u pitanju tehnika (mobiteli, bijela tehnika) i nakon godine dana, s računon, kako u tekstu kažu, prvo pismeno trgovcu, a onda inspekciji. Odjeća se može vratiti u zakonskom roku ili u roku koji navede trgovina (ne smiji biti manji od zakonskog roka) bez da kažem razlog vraćanja. Budući da su u trgovinama sniženja cijele godine na robu s greškom za koju je vidljivo naznačeno da je roba s greškom, takvu robu ne možete vratiti, jer vas je trgovac upozorio da roba nije ispravna. Evo sada su sniženja, garderobe su pune, ako se nekome neće svidjeti kada dođe doma, moći će kupljeno vratiti ne obrazlažući razlog, uz predočenje računa. U Hrvatskoj se tada nudi ili povrat novca ili zamjena za isti ili neki drugi proizvod. Trgovci ne prave neku frku zbog odjeće, obuće i sličnih stvari.
Bosa S
Ja u Kanadi sve mogu da vratim, u periodu koji odredjuje prodavnoca, 15, 30, 90 dana i slicno. Ne moram ni da dam razlog. U Srbiji,bi sigurno bilo mnogo zloupotreba, pa vidim razlog da se zastiti prodavac.
Zoran
Posle 365 dana mozes po nekim poznatim americkim prodavnicama patika da vratis obucu i ne pitaju sto vracas. Sta sam ja njima vratio patika...: If you are not 100% satisfied with your purchase from Zappos Luxury you can return your item(s) for a full refund within 365 days of purchase.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб Правила о приватности

Developed by: NewTec Solutions & TNation

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља