На захтев читалаца објављујемо поново одговор на питање после колико времена банка може да прогласи кредит доспелим у целости. Раније нам је један читалац поставио овакво питање и тражио исто објашњење будући да касни са плаћањем рата већ три месеца, а желео би да добије време да консолидује своје финансије и настави са редовном отплатом.
Како нам је тада одговорила Народна банка Србије, уговором о кредиту који се закључује са банком регулисана су права и обавезе између клијента и банке, а својим потписом клијент се саглашава да одредбе уговора разуме и поштује.
–Једна од обавеза коју корисник преузима јесте редовно измиривање обавеза по кредиту, у складу са уговором. Уколико дође до кашњења у измиривању обавеза, банка опоменом, писменим путем, обавештава корисника о томе и у више наврата.
Банка ће урадити анализу и проценити способност корисника да испуне обавезе према банци. У складу са својом пословном политиком, банка може да прогласи кредит доспелим у целости уколико корисник не измирује благовремено своје месечне обавезе. Обично, према својим процедурама, банка процењује успешност наплате својих потраживања, доставља опомене корисницима и после више покушаја да их наплати редовним путем, активира примљена средства обезбеђења за отплату кредита, навели су у одговору НБС.
Такође, одредбама члана 32. Закона о заштити корисника финансијских услуга прописано је да ако у току трајања уговорног односа наступе околности које корисника доводе у тешко имовинско стање, односно друге битне околности на које корисник не може утицати – банка може, на писани захтев корисника, прогласити застој у отплати (мораторијум) за одређени период, у коме банка не обрачунава затезну камату на доспело а неизмирено потраживање, с тим што банка својим унутрашњим актима прописује критеријуме за проглашење застоја у отплати.