среда, 16.01.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 13:03
ПОРОДИЧНИ ЛЕКАР

Масно није главни кривац

Сунцокретово или маслиново уље су добар избор у исхрани, али животињске масти су такође неопходне организму, уз услов да се једу у малим количинама
Аутор: О. П.недеља, 02.12.2018. у 11:00

Сећате се како сте били мршави кад вам је доручак било парче хлеба премазано кајмаком или свињском машћу и посуто црвеном паприком, а вечера два јаја на око? Годинама уназад слушали смо препоруке да смањимо масти у исхрани: никако кајмак, свињска маст још мање...

Месо? Само кртина, свака кожица и траг масноће пре припреме ваља да се скине са шницле или кожица са батака. Млеко само обрано, јогурт са минималним процентом масноће, павлака, такође. Свињска маст је била протерана са наших јеловника, уосталом ни у једним новинама нећете наћи рецепт у којем се препоручује припрема јела на свињској масти. Многи су поштовали ове препоруке, али вага баш и није показивала да смо постали лакши. Где смо грешили?

Добре калорије, лоше калорије

– Битне су количине, а не врсте масти. Све врсте масноћа имају своје место у нашој исхрани, али свака у различитим количинама и никако онако како смо то некада раније имали обичај да користимо. Данас засићене животињске масти имају своје дозвољено, па чак и препоручиво место у исхрани. Као што треба да користимо и сунцокретово уље или маслиново уље, обавезно бар у салати, треба уврстити и животињске масти. Греше и особе које су се потпуно преоријентисале на маслиново уље, не марећи за количине које користе, а заборављајући да је маслиново уље врло калорично – подсећа професорка др Јагода Јорга, специјалиста за исхрану болесних и здравих људи.

Прошло је 11 година од када је аутор књиге „Добре калорије, лоше калорије”, Гари Тобс својим тврдњама да масноће ипак нису главни кривац за вишак килограма и за велики број оболелих од срца широм света, уздрмао медицинску али и општу јавност. Већу кривицу за данашњу епидемију гојазности сносе брза и нередовна исхрана, некретање, седећи стил живота, хронични стрес, загађени ваздух... Тобс је тврдио да је обичан мит, предрасуда да су масти криве за дебљину која је завладала светом и многим скратила живот. Било је оних који нису дозволили да се догма о масноћама као главном кривцу сруши, али и оних који су замислили над оним што је причао и писао Тобс. Онда су се његови докази поклопили са тврдњом да су традиционалне дијете „мршаве”, испошћене, а не постижу циљ, а друго да не хара никаква нова епидемија срчаних болести, већ се животни век продужио због бољег животног стандарда и домета савремене медицине, па људи живе дуже и наравно да онда посећују више лекара који им дијагностицирају болести срца.

Штета од агресивних реклама

Докторка Јорга потврђује да гојазност није резултат само уноса масне хране, него вишка калорија било ког порекла, пре свега шећера, макар то било и од 10 килограма лубенице.

Озбиљни експерти свесни су да проблем не решава смањење масти у исхрани, него промена стила живота. Постигнут је консензус о томе колико су шећери кривци за гојазност, али разни прехрамбени лобији и агресивне рекламе чине своје.

РЕЧ СТРУЧЊАКА: Проф. др Јагода Јорга

Битне су количине, а не врсте масти

– У исхрани, када је реч о такозваним видљивим мастима, у последњих 10 година се много тога изменило. Деценију уназад главне лекарске препоруке биле су усмерене на коришћење биљних уља – сунцокретовог, сојиног и сличних... Говорили смо да је то здраво у великим количинама, али су све бројнија истраживања показала да су ова уља доприносила стварању слободних радикала и других елемената који подстичу настанак атеросклерозе – подсећа професор др Јагода Јорга, специјалиста за исхрану здравих и болесних људи.

Утврђено је да су биљне масти, веома много коришћене у време постова, или разни биљни качкаваљи, који садрже стврднуте биљне масти, имали негативно дејство.

– Најважније је да масти не „гомиламо”. Ако смо се одлучили за свињску маст у припреми јела, то значи да у њој сада не можемо да пржимо и кромпире и месо, да једемо чварке и кавурму, па још приде да је мажемо на хлеб...

Јагода Јорга

Свињску маст не треба потпуно избацити из исхране, али мора се као и све друге масноће користити у малим количинама.

– Ова маст је боља од путера, маргарина, чак и од кајмака... Увек је тако било, али ми лекари смо дигли прашину, јер су се на нашим просторима користиле велике количине свих масти и то је стварало све већи проблем гојазности. Не заборавите да поред ових видљивих постоје и оне такозване невидљиве масти – у сиру, млеку, месу... Све се рачуна и слаже у сало око струка. Зато, понављам, битне су количине, а не врсте масти које ћемо имати у својој исхрани.


Месечно за четворочлану породицу литар и по уља

– Конкретне количине масти које не могу да нашкоде ни здрављу срца ни да доведу до гојазности, јесу дневно једна супена кашика по укућану или 1,5 литра уља за читав месец у четворочланој породици. Даље, све што мажете на хлеб, треба да се наноси у што тањем слоју. Све врсте меса у рерни се спремају без трага уља, само са мало воде и пеку се у сопственој масти – саветује докторка Јорга.


Коментари0
63d4d
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб Правила о приватности

Developed by: NewTec Solutions & TNation

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља